Pondělí , 25. 11. 2024

Kateřina

Cenu baterií zvyšuje letecká přeprava, náklady rostou až o pětinu

18. 09. 2011

18. 09. 2011

Náklady na leteckou dopravu zvyšují cenu baterií do elektrických přístrojů o 18,5 %. Vyplývá to z obchodních statistik tuzemského internetového obchodu BatteryShop.cz. Baterie totiž spadají do kategorie nebezpečného zboží, a proto podléhají přísným pravidlům letecké přepravy. Každá baterie musí být zabalena zvlášť, a to pouze v certifikovaných obalech, které zabraňují případnému poškození.

<--break->

Mezinárodní organizace pro civilní letectví International Air Transport Association (IATA), která určuje podmínky pro přepravu zboží, zařadila baterie mezi nebezpečné produkty. Jako jedno z hlavních rizik spojených s přepravou bateriových zařízení je podle IATA elektrický zkrat, který nastane při kontaktu zařízení s jinými bateriemi, případně kovovými předměty. Proto musí být baterie při letecké přepravě odděleny a zabaleny v pevném obalu. Tyto podmínky výrazně zvyšují cenu baterií, a v důsledku toho i výslednou cenu elektroniky.

 

„Náklady na leteckou dopravu tvoří 18,5 % z ceny baterie. A to u všech typů baterií. Přestože je možné při správném balení přepravovat baterie jako běžné cargo balíky, vysoká hmotnost speciálního obalu cenu přepravy výrazně navyšuje,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který se specializuje na prodej baterií do notebooků či mobilních telefonů. „Cenu lze snížit využitím lodní dopravy, což však dodání zásilky prodlužuje o několik měsíců,“ doplnil Tlapák.

 

Při balení zásilky obsahující baterie do elektrických zařízení je možné použít pouze obaly, které jsou certifikovány pro použití v letecké dopravě. Tyto obaly mají zaručit, aby během přepravy nedošlo k poškození zboží, a nebyla tak ohrožena bezpečnost letu. Obaly musí být tvořeny z nevodivého materiálu, nejčastěji jsou používány plastové folie, které navíc tlumí nárazy.

 

„Konkrétní podmínky přepravy baterií do elektrospotřebičů se liší v závislosti na tom, o jaký konkrétní typ baterie se jedná. Vždy je ale důležité, aby cargo zásilka s tímto materiálem byla správným způsobem zabalena a označena,“ uvedla Hana Hejsková, tisková mluvčí Českých aerolinií. „Výrobce či odesílatel musí každou zásilku označit samolepkou, která informuje, jak se má se zásilkou manipulovat. Štítek by měl také obsahovat telefonní číslo na výrobce, případně údaje o tom, jaký materiál přepravovaná baterie obsahuje,“ informoval Zdeněk Hamouz, supervizor letecké dopravy společnosti DSV.

 

Baterie jako nebezpečné zboží není možné zasílat v letadlech neautorizovaných přepravců. „Přepravu nebezpečného zboží mohou provádět pouze provozovatelé obchodní dopravy, kteří jsou k tomuto řádně licencováni. V České republice je v tomto případě licencujícím orgánem Úřad pro civilní letectví,“ uvedl Martin Novák, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR. „Přeprava lithiových baterií a jejich náležitá příprava k přepravě včetně balicích instrukcí se řídí Technickými instrukcemi pro bezpečnou leteckou dopravu nebezpečného zboží,“ dodal Novák.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Bezdrátová komunikace je výsadou našeho propojeného světa, od útulných koutů sousedských knihoven, kde studenti připojují své notebooky k síti Wi-Fi, až po vzdálené základny v Antarktidě, kde vědci monitorují počasí. Zatímco žasneme nad rychlostí našich současných sítí, výzkumní pracovníci po celém světě se již dívají za hranice 5G, aby utvářeli budoucnost komunikace v sítích 6G. Dokážete si představit svět, kde okamžitá komunikace pohání zážitky z virtuální reality nebo umožňuje chirurgům ovládat roboty na míle daleko?
Uživatelé na Twitteru/X zjistili, že po šesti letech se při výběru emoji pistole nyní zobrazuje obrázek zbraně místo vodní pistole. Existence konkrétních emotikonů závisí spíše na konsorciu Unicode a jeho každoročních rozhodnutích než na konkrétních firmách, jako je Apple, Google nebo Twitter. Každá společnost si vytváří svůj vlastní grafický design a nyní to X prokázala tím, že jde proti průmyslově uznávaným standardům.
Dnes testovaným zařízením se výrobce snaží nabídnout duchovního nástupce, resp. klon, dříve uvedených zařízení typu 2 v 1 - stejně velkého VisionBooku 11Wa a menšího 10Wi-S. Od každého si bere něco, vždy vlastním způsobem. Chce být zcela novým a neokoukaným modelem v nabídce Umaxu. To se mu dozajista daří...

Akční kamery nejsou novinkou, stejně tak model 420 od německého výrobce Rollei již na českém trhu nahradil novější 425, který se však liší jen několika parametry. Pro většinu lidí jde spíše jen o hračku pro teenagery, bližší zkušenost však prokáže, že toho umí mnohem víc. Nabízí dost i dospělým.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek