Pondělí , 26. 02. 2024

Dorota

Nákup televize v roce 2010: nejen 3D útočí

13. 01. 2010

Rady pro nákup televizoru byly několik posledních let vesměs stejné. Vše se točilo kolem duelu LCD versus plazma. Volba technologie nebyla snadná a ostatní parametry byly trochu upozaděné. Letos již nebude zmiňované dilema tak podstatné. Naopak přibývají parametry, které nelze ignorovat. Třeba 3D.

Než se dostaneme k novinkám, můžeme zopakovat to, co stále platí. Respektive se to časem stvrdilo a vykrystalizovalo do jistoty:

Pokud chcete televizor s menší úhlopříčkou, maximálně 32-37 palců, musíte brát LCD. Plazmy v menších rozměrech nejsou. Chcete-li hrát často na televizi hry, lepší volbou je LCD. Ne, že by to na plazmě bylo jakkoli problematické, ale i přes pokročilé algoritmy pro ochranu obrazu plazmám statický obraz nebo objekty dobře nedělají. A nemá cenu přidávat si zbytečné starosti (byť by byly neopodstatněné).

Chcete-li velkou úhlopříčku, platí, že ji získáte levněji v segmentu plazem, než u LCD. Stále zůstává i fakt, že obraz LCD vypadá lépe za vyšší intenzity světla, než v šeru. U plazmy je to naopak – za světla trochu ztrácí, ale vynahradí to v šeru precizním prokreslením i temných scén. Moderní LCD mají LED podsvětlení (buďto levnější okrajové, nebo pod celým obrazem), které tmavé scény kvalitativně přibližuje plazmám. Potíž je v tom, že tento segment je pořád ještě dražší, než by se nám líbilo.

Historický souboj technologií je minulostí. Dnes obě technologie nabízí srovnatelné výsledky. Jen je rozdíl, kolik za ně zaplatíte

Plazmy nemají problém s odezvou, takže sportovní přenosy a rychlé scény se nebudou rozmazávat. U LCD to byl dříve problém, ale nyní už je to většinou překonáno. Tomu napomáhá i dostupnost 100Hz a více obrazovek.

V minulosti se řešila i spotřeba. LCD jsou celkově podstatně úspornější, ale technologie plazmových obrazovek pokročila tak, že už nejsou takovými elektro-žrouty, jako dříve (i když se to více liší výrobce od výrobce, generace od generace).

K TÉMATU  Natáčení videa zrcadlovkou aneb CANON EOS 7D

Zmínit musíme i ceny, které už dorazily na své dno. O mnoho levnější už nové televizory nebudou a jen je budou nahrazovat další modely. Především plazmy šly cenově natolik dolů, že v nejnižším segmentu nabízí výrazně větší plochu obrazovky, než LCD. Dá se říci, že pokud vás netrápí prostor, nemá cenu koukat po „předražených“ 26“-32“ LCD, když za skoro stejnou cenu dostanete 42“ plazmu. A jestli někdo nabyl v minulosti dojmu, že plazma je odsouzena k záhubě, není to pravda. Panasonic dokonce buduje novou továrnu pro jejich výrobu…

Co platí

  • Malá televize (pod 32“) jedině LCD
  • Kvalitní velké televize (od 46“) vychází levněji u plazem
  • LCD jsou úspornější
  • Obraz LCD je lepší za větší intenzity světla
  • Obraz plazmy je lepší v šeru
  • Plazmy mají rychlou odezvu, LCD je dohánějí
  • Plazmy nemají potíže s pozorovacími úhly, LCD to celkem úspěšně eliminují

 

 

Investice do budoucna

Jestli máte v úmyslu kupovat letos televizor a přitom chcete „investovat“ tak, aby chvíli technologicky šel s dobou, je tu hned několik tipů.

Čím modernější tuner bude mít, tím lépe. Set-top-box je spotřebič a ovladač navíc, často s ergonomií výrazně horší, než má televizor. Pro DVB-t lze doporučit i MPEG-4. Ať už pro příjem vysílání přes hranice, nebo jako jistotu do budoucna (i když zaručeno není nic, má přijít DVB-t2).

Pro běžného diváka a spotřebitele není Full HD nutnost. Pro spotřebitele pokročilejšího naopak Full HD nutnost je. I s ohledem na dále rozebrané 3D.

Současným trendem televizorů je integrace multimediálních funkcí. Tlačí je zejména Samsung, Philips a Panasonic. Samozřejmostí je zde přístup na internet a k množství jeho aplikací (videa, obrázky, maily…). Je to užitečné, ne že ne. Ale otázkou je, kolik za to připlatit. Zde to ponecháme čistě na možnostech vaší peněženky. Oznámená integrace Skype do televizorů pro videotelefonování je potom dalším výborným nápadem, který spojí svět jednodušší a levnější cestou.

K TÉMATU  Noontec V9-T: Dobrý přehrávač a rekordér k tomu

 

Chcete být 3D ready?

A nakonec je tu 3D, které bude multimediálním slovem tohoto roku. Zaujme-li vás tato technologie v kině, budete mít možnost si ji pořídit i domů.

Aktuálně se prosazují dvě hlavní technologie 3D (více zde) a obě vyžadují brýle:

  • polarizační pasivní (bez baterií a přenosu signálu v brýlích)
  • aktivní zatmívací (s bateriemi a přenosem signálu v brýlích)

S polarizační technologií se setkáte nejčastěji v kinech. 3D efekt není špatný, ale dostanete poloviční rozlišení obrazu a dojde ke snížení jasu. Zatmívací 3D nepřináší pokles rozlišení. A právě tato technologie, zdá se, bude u výrobců spotřební elektroniky oblíbenější.

Aby televizor zvládnul polarizované 3D, musí mít speciální filtr, který polarizuje světlo sudých a lichých pixelů pro každé oko zvlášť. V každém skle brýlí je potom odlišně natočený polarizační filtr, takže každé oko vidí jiný obraz. Nutná je vysoká obnovovací frekvence obrazovky.

Pro zatmívací 3D musí mít televize elektroniku synchronizující zatmívání skel brýlí s obrazem a opět vysokou frekvenci překreslování. Pokud ale má i stávající televizor vysokou obnovovací frekvenci (alespoň 120 Hz), lze zmiňovanou funkcionalitu řešit externími přístroji. Ostatně ve světě počítačů je již prodává nVidia.

A aby byla nová 3D televize k něčemu, je třeba jí dodat i nějaký 3D signál. To zajistí nově schválený standard Blu ray 3D. Chystá se i nové rozhraní HDMI 1.4, které bude 3D podporovat. A natáčet budou “dvouoké” kamery…

3D ale jistě nebude pro každého. Vyžaduje brýle, vyžaduje vhodnou pozici před televizorem, namáhá zrak. Čas a zkušenosti ukážou, zda se 3D filmy okoukají, anebo nikoli…

Shrnutí pro pokročilejší televizor

  • Moderní tuner
  • Full HD
  • Nízká spotřeba
  • V případě LCD – LED podsvětlení
  • Vysoká obnovovací frekvence
  • Nativní podpora 3D (tyto výrobky teprve míří na trh)
  • Online funkce (volitelně)
     
Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Testovaný reproduktor míří do vašich domovů spíše než na cesty, venkovní párty či grilovačky, které Češi milují. Výrobce to naznačuje názvem, který nás nenechá na pochybách, že nejde o klasický přenosný reproduktor, který budete denně s sebou nosit na hřiště, byť mobility se zcela vzdát nechce. Výkon 20 W již zavdává na kvalitní zážitek z (mobilní) domácí hudby.

Tradiční americká firma Motorola se v roce 2011 rozdělila na dvě části. Divizi, která má na starost vývoj a výrobu mobilních zařízení (Motorola Mobility) v roce 2014 koupila firma Lenovo. Nyní, po cca 2 letech reorganizace, přichází na český trh značka Moto.

Tento reproduktor není našim čtenářům cizí, jde o novinku, ale nedávno jsme vám ho ukázali v krátkém videu. Tvarem i názvem napovídá, že chce převzít roli nástupce prvního RAZE se ctí. Proto nabízí vyšší výkon 20 W bez poklesu výdrže baterií. Jsou si velmi podobné a při tom nový model působí dospěleji.
V moderním světě, kde první dojem může hrát velkou roli, má tisk kvalitních etiket zásadní význam. Etikety nesou nejen informace, ale i identitu vaší značky. A aby byla tato identita zachycena co nejpřesněji a nejvýrazněji, je potřebná tiskárna štítků, která spojuje technickou preciznost s kreativním potenciálem.
Odolné věci máme rádi, rádi je vždy potrápíme a ještě více nás těší, když přežijí a lze napsat, že výrobce nelže a výrobek je opravdu kvalitní. Podobně tomu bude u testovaného disku HD830, který nás zaujal již asi před rokem na prezentaci společnosti AData. Doba evidentně dozrála a těžký kovový kvádřík dorazil i k nám do redakce…

Nepřehlédněte

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek