Svět svobodného softwaru čítá bohaté spektrum programů, pro někoho může nabízet i zcela neočekávaně kvalitní závodní automobilové simulátory. Pár si jich dnes představíme.
TIP: Bezpečnost ve znamení (nejen) cloudu
TORCS (The Open Race Car Simulator)
TORCS pro mě byl první závodní hrou, která nevypadala jako dílko nadšenců plné chyb a při tom bez jakékoliv 3D grafiky. Ano, stále se nevyrovná moderním komerčním hrám typu Need for speed. O to se ani nesnaží. Od roku 2000, kdy byl projekt zaregistrován, navíc urazil kus cesty a v současnosti má, co nabídnout uživatelům celého spektra operačních systémů od Linuxu (32 a 64 bitů), FreeBSD, OpenSolaris po MacOS X a samozřejmě Windows (32 a 64 bitů).
Ve hře očekávajte nepřeberné množství tratí (dalších 90 lze doinstalovat) i řadu aut. Bohužel při výběru se vám vůz neukáže, takže musíte vyzkoušet, jaký název náleží k jakému modelu, abyste si mohli vybrat svůj oblíbený. Samozřejmostí je mnoho pohledů ze všech možných míst i úhlů – z kokpitu auta (to často komerčním simulátorům chybí), kapoty, zezadu, zepředu i mnoha míst na trati.
Oceňuji velmi podrobné nastavení OpenGL zobrazení a tedy nároků na výkon počítače, takže při nízkých detailech hru rozhýbete na přijatelné FPS i na relativně slabém stroji. Samozřejmě za cenu, že neuvidíte a nezakusíte plné možnosti grafické stránky programu. Ta zhýčkaným a náročným uživatelům bude i v maximálních detailech a při vší snaze evokovat závodní simulátor z 90. let. Zejména u samotných aut, která mohou působit opravdu amatérsky. S vyladěním hry na váš počítač pomůže ukazatel FPS v pravém horním rohu.
Samotné řízení vyžaduje jistý cvik a toleranci vůči chování „závoďáku“ na vozovce. Je to simulátor, takže při nájezdu do zatáčky ve vysoké rychlosti neprojedete ladným driftem jako u Need for speed, ale auto se utrhne do nezvladatelného smyku. Fyzikální model má rozhodně své mouchy a menu není úplně přehledné.
Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.
Zápory | Klady |
---|---|
– Náročnější ovládání, auto se dostává do smyku | + Podrobné nastavení grafiky |
– Menu není uživatelsky příjemné | + Podpora mnoha OS |
VDrift
VDrift vyvíjí komunita programátorů od roku 2005. I když to není málo, potřebuje vyzrát. A pokud se mu to podaří jako u úvodního menu, máme se nač těšit. To v poslední verzi působí profesionálně – je přehledné i pohledné. Zde konkurentům uniká s přehledem. Stejně jako u TORCS i VDrift nabízí dostatek možností nastavení kvality zobrazení, dle mého je navíc pochopitelnější pro méně zkušené uživatele.
Celková kvalita prostředí je slabá, okolí i tratě samotné jsou málo propracované a některá auta nedodělaná. Fyzikální model řízení není ideální. Osobně jej hodnotím jako slabší než u TORCS. I zde můžete volit různé kamery včetně kabiny vozu. Dobré pro začátečníky může být nastavení inteligence soupeřů od velmi hloupých až po kvalitní jezdce. Po instalaci bude možná postrádat nějakou tu DLL knihovnu, kterou je třeba doinstalovat.
Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.
Zápory | Klady |
---|---|
– Slabší grafika i fyzikální model | + Přehledné úvodní menu |
– Může vyžadovat doinstalaci DLL knihoven | + Nastavení grafiky a inteligence soupeřů |
Speed Dreams
Speed Dreams názorně demonstrují výhody svobodného softwaru, protože vznikly v roce 2008 a vychází ze zdrojového kódu TORCS, který dále pozvedly o několik „levelů“ výše. Při prvním spuštění mě doslova ohromila nejen propracovaným vzhledem aut, která jsou inspirována reálnými a výjimečnými vozy. To dobré ale zůstalo: velmi podrobné nastavení OpenGL 3D grafiky, při nízkých detailech hru rozhýbete na přijatelné FPS i na slabším stroji. Čekejte ale vyšší hardwarové nároky než u TORCS. K dispozici je při tom stále jak pro Linux, tak pro Windows. Na verzi pro OS X se pracuje.
Z mého pohledu jde o nejvíce konkurenceschopnou hru, která si nezadá ani s komerčními tituly po stránce grafické i kvality fyzikálního modelu, který netrpí tolika mouchami jako TORCS – např. jsem nezaznamenal ony nekontrolované smyky (několikrát o 360 stupňů). Výběr z mnoha kamer zůstává.
Velkým plusem je možnost doinstalovat balíčky s různými typy aut i tratí – např. pro rally včetně tratí v terénu, historické vozy, různé typy supersportovních vozů. Složitější je bohužel orientace v menu, kde musíte nastavit řidiče a najít si svůj vůz, který na rozdíl od TORCS již vidíte, avšak cesta k němu není intuitivní.
Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.
Zápory | Klady |
---|---|
– Složitější nastavení hráče i výběr auta | + Grafika i fyzikální model |
– Vyšší hardwarové nároky | + Množství aut i tratí různých druhů |
Stunt Rally
Hra Stunt Rally vypadá na první pohled atraktivně a zajímavě. Na mém notebooku byla bohužel těžko hratelná kvůli náročnosti na hardware. Nicméně jsem ji zkoušel i na silných PC, kde problém s nedostatečným výkonem grafické karty nebyl. Bez úspěchu. Auta byla prakticky neovladatelná při vyšších rychlostech než krokem. Řízení bylo přehnaně citlivé a vůz neklidný jako dítě před Vánočním stromečkem. Proto mě hra nijak blíž nezaujala.
Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.
Zápory | Klady |
---|---|
– Hardwarové nároky | + Rally závody |
– Tragický fyzikální model ovládání |
Supertuxkart
Supertuxkart pochází ze zcela jiného ranku než výše zmíněné hry – není to simulátor, ale arkáda se vším všudy. Samotnému se mi líbí mnohem víc než komerční Moorhuhun Kart, které vám může evokovat. I přes bez debat slabší grafickou stránku. Slabší v tomto případě neznamená slabou!
Hra cílí na mladší uživatele, což naznačuje pohádkově působící prostředí, množství animovaných postaviček v motokárách a bohatý výběr tratí. Tyto postavičky jsou inspirovány (jak jinak) světem open source, takže nepřekvapí tučňák, liška, slon, holub, robot či dokonce loga různých programů jako kuželka apod. Na zábavnosti přidává možnost po soupeřích střílet vším možným, co seberete v dárcích na trati, či sbírat a využít Nitro. Zážitek dále umocňuje možnost hrát proti dalšímu člověku na jednom počítači i jednom monitoru.
Celkové zpracování hry v nejnovější verzi se nezdráhám označit za nejlepší ze všech zmíněných her – přehlednost menu, snadný výběr postavy, jednoduché a intuitivní nastavení grafiky, anebo snadná doinstalace postav a tratí přímo ze hry z ní činí mého favorita po stránce uživatelské přívětivosti. Existuje též ve verzi pro flash disky bez nutnosti instalace a podporuje podobně jako TORCS široké spektrum operačních systémů, navíc zvládá i češtinu.
Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.
Zápory | Klady |
---|---|
– Ve vyšších stupních obtížnosti opravdu těžké | + Grafika a celé zpracování hry |
+ Mód příběhu | |
+ Podpora mnoha OS a češtiny |