Sobota , 16. 11. 2024

Otmar

Dotykové obrazovky v automobilech nejsou novinkou, první přišla v 80. letech

08. 11. 2024

08. 11. 2024

Myslíte si, že jsou dotykové obrazovky v autech jen několik posledních let? Pletete se. Dotykové obrazovky automobilů ušly dlouhou cestu a ta začala už v 80. letech, i když se nesetkala s úspěchem. První dotykový systém nainstalovaný Buickem v roce 1986 musel být odstraněn, protože řidiči si stěžovali, že ruší. Dnes má každé auto infotainment jako základní výbavu. Představíme si, jak se tato technologie vyvíjela.

Vývoj byl dlouhý a pomalý

Vůbec první dotykový displej infotainmentu na světě přišel v roce 1986 v Buick Rivera. Obrazovky v autě se na počátku 90. let staly novinkou, protože drahé vozy byly dodávány s digitálními displeji. Bohužel se jednalo pouze o displeje a nepřijaly žádný vstup od uživatele.

Postupem času se technologie a hardware staly natolik přenosnými, že je lze instalovat do automobilů. V roce 2002 BMW nainstalovalo do svých vozů systém iDrive, který byl ve své době revoluční. Za deset let se velikost těchto obrazovek infotainmentu rychle rozrostla. Tesla Model S přišla s příliš velkou obrazovkou středové konzoly, která využívá sílu moderní technologie dotykové obrazovky. Všechny tyto inovace však začaly nechtěnou dotykovou obrazovkou.

Buickův experiment z roku 1986 velkolepě selhal

Polovina 80. let je v tomto okamžiku téměř čtyřicet let minulostí. Během tohoto období televizní pořady jako Knight Rider romantizovaly technicky náročná auta a Buick v nich viděl něco, co chtěli použít. Hardware a software byly v té době omezené, ale Buick to udělal dobře a vytvořil zeleno-černý displej, který vypadá, že by mohl být doma v BladeRunneru. Systém byl také robustní a nabízel uživateli kontrolu nad 91 funkcemi vozu, aniž by potřeboval ciferníky a spínače, které byly tehdy standardem. To vše na devítipalcové obrazovce, která by v moderním autě nevypadala příliš nepatřičně. Uživatelé byli tak uchváceni, že si stěžovali, že je příliš ruší, a pohrávali si s tím za jízdy.

Výrobci hrají na jistotu v 90. letech

Automobilový průmysl se poučil ze svých chyb a mnoho výrobců se v 90. letech dotykovému displeji zcela vyhýbalo. Místo toho jsme dostali tlačítka, z nichž některá byla navržena tak, aby byla v jedné rovině s palubní deskou, aby interiér vypadal elegantněji a moderněji.

V 90. letech mnoho lidí přijalo nové technologie. Bylo to v době, kdy se Windows 95 staly mainstreamem a počítače přestaly být novinkou, kterou si lidé stavěli ze stavebnic a staly se něčím, co najdete v každé domácnosti, která si to může dovolit. S nástupem roku 2000 se výrobci automobilů cítili o něco jistější, když zaváděli do automobilů technologii, jako je dotyková obrazovka, protože by si na ně zvyklo více lidí. Jedním z prvních výrobců, kteří se vážně zabývali informačním a zábavním systémem, byl Lexus.

K TÉMATU  Mrňous do ložnice: DVD Biostek XS-250A

Dotykové obrazovky automobilů se vracejí do 21. století

Ti z nás, kteří jsou příznivci moderních dotykových obrazovek, mohou poděkovat společnosti Lexus za to, že ve svém Lexusu LS430 z roku 2001 s touto technologií prolomila novou cestu. Předchozí iterace systému používala tlačítka k navigaci na poměrně primitivním displeji. Měl docela velkou obrazovku, ale mnoho uživatelů Lexusu nebylo spokojeno s tím, jak tlačítka procházela systémem. Společnost se rozhodla, že by měli prozkoumat různé vstupní systémy.

Nový informační a zábavní systém společnosti se podobá mnoha systémům v autě, které máme dnes. Grafika vypadá jako návrat do éry Nintenda 64, ale je to proto, že toto byla éra, která ji zrodila. Nejen, že jste mohli ovládat klimatizaci, topení a rádio z palubní desky, ale měli jste také přístup k navigačnímu systému Lexus založenému na DVD, který byl o něco dražší. Dnes můžeme pro navigaci připojit Apply Car Play, ale tehdy se mapy a trasy musely ukládat na disky.

Navzdory tomu, že Lexus vedl v technologii dotykové obrazovky, ji koncem 21. století opustil. Lexus opět naslouchal svým zákazníkům a mnoho lidí si stěžovalo na otisky prstů na jejich palubní desce. Lexus se rozhodl, že dotykové obrazovky musí ustoupit do pozadí, ale na konci roku 2000 přijaly další společnosti výzvu vytvořit lepší dotykovou obrazovku automobilu.

Konkurenti přeřazují na vyšší rychlostní stupeň

Zatímco Lexus byl průkopníkem informačního a zábavního systému, někteří jeho konkurenti si dělali poznámky a vylepšovali své návrhy. Systém iDrive od BMW, který vyšel v roce 2002, se zbavil všech spínačů a nahradil jej středovou konzolou, která připomíná moderní infotainment systémy.

BMW se bohužel trochu moc opřelo do minimalismu. Systém iDrive měl jediné tlačítko, které mohl uživatel ovládat, a po nějakou dobu neměl žádná tlačítka zpět ani hlavní menu, takže navigace byla extrémně frustrující. Jasně, 8,8palcová obrazovka byla velká, ale bolest hlavy z jejího používání způsobila, že zákazníci BMW na novince velmi rychle vyschli.

K TÉMATU  Klasické konektory tu s námi nejen v noteboocích budou ještě dlouho

Smartphony přináší revoluci v technologii dotykové obrazovky

V roce 2010 se technologie dotykové obrazovky skutečně prosadila. Smartphony a tablety se staly mnohem dostupnějšími a systémy s dotykovou obrazovkou se staly mnohem běžnějšími, než tomu bylo v předchozích desetiletích. Přirozeně by je následovaly informační a zábavní systémy. Společnost, která se do toho skutečně opřela, byla inovátorem ve vesmíru: Tesla.

Do této doby měla většina společností ve svých vozidlech nějakou formu informačního a zábavního systému, ale Tesla chtěla posunout obálku. Model S, vydaný v roce 2012, se mohl pochlubit 17palcovým portrétním displejem, který ovládal každý aspekt vozu. Byl to hazard, svěřit to všechno masivní dotykové obrazovce, ale zákazníci společnosti to milovali. Stal se charakteristickým znakem vozidla.

Když Tesla v roce 2017 vydala svůj Model 3, zeštíhlila obrazovku ze 17 na 15,4 palce a umožnila uživatelům otočit ji do režimu na šířku. Dotykový displej nejen ovládal všechny prvky vozidla, ale nyní byla na středové palubní desce i rychlost vozu a všechny přístroje řidiče.

Opakující se obavy o bezpečnost, se kterými můžeme žít

Problém řidičů, kteří si pohrávají s ovladači na středové konzole, trvá dodnes. Přizpůsobili jsme se jejich používání do značné míry, ale stále rozptylují pozornost řidiče a mohou vést k havárii. Znamená to, že by nám bylo lépe bez snadno dostupné středové konzoly, která by vše ovládala? Pravděpodobně ne. Některé informační a zábavní systémy deaktivují akce náročnější na koncentraci, jako je spárování s novým telefonem, když auto není zaparkované.

Dotykové obrazovky ušly dlouhou cestu, ale v budoucnu bychom se mohli dočkat alternativních řídicích systémů pro použití s automobily. Hlasové ovládání na našich telefonech již v autě používáme, takže není tak těžké si myslet, že je výrobci začnou v budoucnu nabízet jako standard. Informační a zábavní systémy a velké obrazovky jsou nyní základem řízení a mnoho řidičů by to neměnilo.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Niceboy nás zahrnul novinkami na léto, které jistě byly možnými kandidáty na dárky za vysvědčení. Do této doby byla řada RAZE hlavně odolnými reproduktory bez dalšího pozlátka (levný RAZE mini nepočítejme) v podobě rádia apod. Právě ego to mění a přináší věci, které z něj činí plnohodnotný přehrávač hudby.
Bezdrátová komunikace je výsadou našeho propojeného světa, od útulných koutů sousedských knihoven, kde studenti připojují své notebooky k síti Wi-Fi, až po vzdálené základny v Antarktidě, kde vědci monitorují počasí. Zatímco žasneme nad rychlostí našich současných sítí, výzkumní pracovníci po celém světě se již dívají za hranice 5G, aby utvářeli budoucnost komunikace v sítích 6G. Dokážete si představit svět, kde okamžitá komunikace pohání zážitky z virtuální reality nebo umožňuje chirurgům ovládat roboty na míle daleko?
Závody v pokroku v oblasti umělé inteligence jsou v plném proudu. Jednotlivé společnosti dělají vše proto, aby mohli zákazníkům nabídnout lepší možnosti AI. Po dlouhé době je tu něco, v čem mohou technologičtí giganti skutečně soutěžit. Jedna z nejznámějších technologických společností, Huawei, se zaměří na zvýšení výroby svého AI čipu Ascend 910B na úkor výroby svých telefonů Mate 60, alespoň v jednom závodě.
První humanoidní robot s AI vyvinutý pro výuku v Indii přitahuje pozornost napříč platformami sociálních médií. Humanoidní žena v sárí zvaná „Iris“, vyvinutá firmou Makerlabs Edutech, začala učit v jižním státě Kerala. Iris je také součástí projektu Atal Tinkering Lab 2021 NITI Aayog (špičkový think tank indické vlády pro veřejnou politiku), jehož cílem je zvýšit mimoškolní aktivity ve škole.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek