Sobota , 16. 11. 2024

Otmar

Proč jsme přešli z monitorů 4:3 na 16:9 a jak to změnilo naše pracovní návyky?

Pokud jste se narodili v 90. letech nebo dříve, možná si pamatujete na ty velké krabicové počítačové monitory s téměř čtvercovým displejem. Pak jsme v určitém okamžiku postupně přešli k širokoúhlým monitorům. Proč jsme tedy provedli změnu a jak to ovlivní způsob, jakým používáme naše osobní počítače?
Monitorů
Proč jsme přešli z monitorů 4:3 na 16:9 a jak to změnilo naše pracovní návyky?

04. 08. 2024

04. 08. 2024

Historie monitorů 4:3 a posun na monitory 16:9

V prvních dnech neexistoval pro počítačové monitory žádný konkrétní poměr stran. Viděli byste všechny druhy tvarových faktorů – hranaté, obdélníkové a vše mezi tím. Ale postupně se všichni ustálily na poměru stran 4:3.

Éra monitoru 4:3

Jedním z hlavních důvodů, proč se monitory 4:3 staly populární během 80. a 90. let, bylo to, že šlo o standard v televizním vysílání. To znamená, že i na praktické úrovni byl tento poměr stran skvělý pro většinu výpočetních úloh v té době. Počítače byly primárně používány pro kancelářskou práci, jako je kódování, tabulky a zpracování textu. Těmto úkolům prospělo více vertikální obrazovky. Monitory 4:3 poskytovaly vyvážení vertikálního a horizontálního prostoru. Nebyl příliš vysoký, aby namáhal krk, ale byl vyšší než obdélníkové tvary. Počítačové návyky se však začaly měnit. Lidé začali toužit po širokoúhlých displejích před čtvercovými.

Přechod na monitory 16:9

Na začátku milénia počítače začaly vykazovat významný pokrok v jejich grafických schopnostech. Lidé začali chtít od svých počítačů více, především konzumaci médií. Windows Media Player byl již velmi populární. Lidé dříve sledovali filmy a televizní pořady na svých počítačích pomocí připojených jednotek DVD. Sledování filmů na monitoru 4:3 však mělo za následek obrovské černé pruhy v horní a spodní části obrazovky. Je to proto, že filmy se natáčejí s širším poměrem stran a nejlépe se prohlížejí v širokoúhlém formátu. I proto se televizory začaly přesouvat na poměr stran 16:9. A stejně jako předtím si toho všiml počítačový průmysl a monitory se začaly přesouvat na LCD 16:9 . Díky tomu byly monitory lepší pro případy použití v zábavě.

Výkonnější počítače také znamenaly, že můžete spouštět více aplikací společně. Širší obrazovka umožnila lepší multitasking, protože nyní můžete otevřít a pracovat s více aplikacemi vedle sebe. Je pravda, že tento posun nenastal přes noc – ale v roce 2010 byly širokoúhlé obrazovky normou. Mohli byste (a stále můžete) najít několik výrobců vyrábějících monitory 4:3 pro průmyslové a CCTV použití. Těžko byste je však našli u někoho doma nebo dokonce v kanceláři.

K TÉMATU  Unboxing zastřihovače vlasů Eta Tommy - udrží účes v karanténě

Monitory od 4:3 do 16:9: Jak to změnilo výpočetní techniku?

Váš monitor je primární výstupní zařízení pro váš počítač. Změna toho, jak vidíte informace, má obrovský vliv na vaši interakci s počítačem.

Zvažte například skromný 16palcový monitor. Displej 16:9 bude mít:

7,8 palce vertikálního prostoru

14 palců horizontálního prostoru.

Naproti tomu 16palcový monitor s poměrem stran 4:3 vám poskytne:

9,6 palce vertikálního prostoru

12,8 palce horizontálního prostoru.

Tuto kalkulačku můžete použít k nalezení horizontální a vertikální délky obrazovky různých velikostí monitoru. Jak tedy můžete vidět, vezmeme-li v úvahu stejnou velikost monitoru, monitor s poměrem stran 4:3 vám poskytne více vertikální obrazovky ve srovnání s alternativou 16:9. To mělo vliv na umístění hlavního panelu, uživatelská rozhraní v herním designu a další.

Vliv na umístění hlavního panelu

Hlavní panel je u stolních počítačů zásadní. Zobrazuje všechny vaše spuštěné aplikace a umožňuje vám připnout oblíbené pro rychlý přístup. Ve výchozím nastavení je vždy umístěn dole – na hlavním panelu v systému Windows a v doku v systému MacOS. Ale proč?

Vývojáři a designéři vytvořili tuto konvenci již v éře monitorů 4:3. Protože jste měli více vertikálního prostoru na obrazovce, mohli jste mít prvky OS nahoře a dole a okna aplikací mohla stále zobrazovat dostatečné informace. Měli jste také skromný horizontální prostor pro nějakou akci na rozdělené obrazovce. Ale teď, když jsme přešli na poměr stran 16:9 a máme více horizontálního prostoru než vertikálního, dává větší smysl přesunout hlavní panel na levou nebo pravou stranu, aby se maximalizoval vertikální prostor pro aplikace.

Ubuntu to udělalo. Jejich zkušenost s počítačem umístí dok Ubuntu na levou stranu obrazovky. Toto je logičtější volba uživatelského rozhraní, ale kvůli známosti a zvyku máme v oblíbených operačních systémech stále spodní umístění hlavního panelu.

Dopad na herní design

Poměr stran obrazovky má také obrovský vliv na design videohry a její hratelnost. Jako příklad uveďme hry se strategií v reálném čase (RTS). Žánr vyvrcholil během 90. let a na počátku 21. století s klasikami jako Age of Empires II, StarCraft: Brood War a Warcraft II.

K TÉMATU  Který zdroj do HTPC? Přece notebookový!

Tyto hry obvykle obsahují HUD (Heads-Up Display) ve spodní části obrazovky. Najdete tam minimapu, klávesové zkratky, panel pro výběr jednotek a počítadla zdrojů. Toto rozložení bylo optimalizováno pro tehdejší 4:3 CRT monitory. S přechodem na širokoúhlé displeje s poměrem stran 16:9 však toto nastavení znamená, že uvidíte méně z bojiště vertikálně a budete mít méně prostoru na obrazovce pro efektivní mikro a makrosprávu. Formát obrazovky 4:3 poskytoval vyvážený pohled na vertikální a horizontální pohyb, což bylo pro tento titul přímo ideální. Na monitoru s poměrem stran 16:9 máte zmenšené vertikální zorné pole, takže jste náchylnější k nepřátelským útokům z horní a spodní části obrazovky. To jen ukazuje některé způsoby, jak může být uživatelské rozhraní videoher a dokonce i celkový herní design ovlivněn výstupní obrazovkou.

Ergonomická hlediska

Lidské zorné pole je přirozeně širší než vysoké. Jsme navrženi tak, abychom skenovali spíše horizontálně než vertikálně. Díky tomuto biologickému omezení jsou širokoúhlé monitory přirozenější a ergonomičtější – vidíme více z toho, co je na obrazovce, aniž bychom pohnuli hlavou. Představte si například 32palcový monitor s poměrem stran 4:3. Byla by to doslova bolest v krku, protože byste museli kývat hlavou nahoru a dolů, abyste viděli celou obrazovku. I 32palcový monitor s poměrem stran 16:9 může být příliš vysoký, a proto se ultraširokoúhlé displeje s poměrem stran 21:9 stávají oblíbenými pro displeje větší než 27 palců. To samozřejmě neznamená, že širší obrazovky jsou automaticky ergonomicky lepší. Cílem je udržet obrazovku ve vašem zorném poli s omezeným pohybem krku. Širší poměr stran je však z hlediska ergonomie lepší u větších obrazovek a u počítačových monitorů je standard obvykle na krátkou vzdálenost.

MOHLO BY SE NÁM HODIT

Jak optimalizovat web pro zvýšení organické návštěvnosti? 

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Budoucnost technologií přináší nekonečné možnosti a inovace, a rok 2024 slibuje být naplněný revolučními změnami. V našem článku se podíváme na Top 10 trendů, které budou formovat technologickou krajinu. Od umělé inteligence až po pokročilé ekologické technologie – představíme vám klíčové směry, které definují budoucnost a ovlivní způsob, jakým interagujeme s technologiemi ve světě, který se neustále vyvíjí
Lamax před Vánoci chrlil jednu novinku za druhou, podobně jako konkurence. Nabídka se potěšitelně rozrostla o další a další zařízení, zejména v oblasti těch "chytrých". Lamax startoval na trhu s akčními kamerami, přidal reproduktory a sluchátka. Ty mám od nich dosud nejraději. Posledním kouskem, který jsem mohl vyzkoušet, je model Street2, jenž se s pořizovací cenou 890 Kč řadí mezi dostupnější bezdrátové reproduktory. Na cenové akce si zatím musíme počkat.
Testovaný reproduktor míří do vašich domovů spíše než na cesty, venkovní párty či grilovačky, které Češi milují. Výrobce to naznačuje názvem, který nás nenechá na pochybách, že nejde o klasický přenosný reproduktor, který budete denně s sebou nosit na hřiště, byť mobility se zcela vzdát nechce. Výkon 20 W již zavdává na kvalitní zážitek z (mobilní) domácí hudby.
Nabízí parametry spíše průměrné jako plné HD při 60 FPS, nechybí Wi-Fi či dálkové ovládání, vlastnosti dnes již nižší střední třídy akčních kamer. Sem i cenou bez koruny 2 000 Kč zapadá. Neztratí se v konkurenci? Niceboy Vega je hodně levná, Vega 5 Pop má dotykový displej, ale proč recenzujeme kameru, která není úplnou novinkou a ničím nevyčnívá? Proč ne.

Nepřehlédněte

Sluchátka Genesis Oxygen 400 jsou vcelku netradičně mezi herními periferiemi v provedení do uší, tedy tzv. „špunty“. Přes to, aby mohla být herní, nabízí možnost připojit mikrofon. Vedle toho nás při vcelku nízké ceně překvapila bohatá výbava.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek