Neděle , 16. 02. 2025

Ljuba

Digitální technologie v dnešních autech

04. 02. 2019

U moderních vozů se čím dál tím méně důrazu klade na jízdní vlastnosti a design, které jsou u mainstreamu hodně podobné a stále více se řeší digitální technologie, které komfort za volantem posouvají ještě o level výše. Co vše dnes můžeme v autě mít?

Adaptivní tempomat už dnes najdeme i ve vozech nižší střední třídy, koncern VW je zde o krok dál a dovede vás kromě udržování odstupu od auta před vámi i udržovat uprostřed jízdního pruhu (“Lane assist”), stačí přidržovat volant. To je v kombinaci s automatickou převodovkou opravdu komfortní funkce vynikající třeba i v zácpách.  

 

Kromě toho samozřejmě auta již disponují pokročilými kamerovými systémy, které často dokáží i vytvořit pohled z ptačí perspektivy podobný tomu z počítačových her, i třeba ale přední kamera dokáže při manévrování ve městě hodně pomoci. Místo tradičních budíků také výrobci čím dál tím častěji nahrazují displejem, který dokáže zobrazovat třeba i mapu.

Pojďme se ale zaměřit primárně na multimédia. Infotainment v autě se vyvíjí a i když to výrobci aut, kteří si za multimediální systémy s navigací rádi účtují vyšší desítky tisíc korun, neradi vidí, tak se středobodem multimédií stává mobilní telefon. Vlastně to dává smysl – telefon je neustále připojený k internetu, sám se aktualizuje a jeho životnost je často mnohem kratší než auta, takže má vždy i novodobý hardware poskytující dostatek výkonu. Lepší už z principu musí být i navigace, která má díky univerzálnosti platforem mnohem více dat o provozu a uzavírkách. Navíc není nutné mít ve voze datovou SIM nebo nějaký její ekvivalent, který také výrobci rádi účtují zvlášť. Zrcadlení telefonu na větší obrazovku auta tak dává největší smysl a uvědomuje si to i tuzemská automobilka Škoda – nový model Scala by Carplay i Android auto měl mít už v základní výbavě.

Tuto technologii podporuje jak Apple se svým CarPlay, tak i Android se svým Android Auto. Na této platformě sice ještě není v ČR oficiálně dostupný, stačí však stáhnout APK pro váš telefon a bez problému funguje – osobně jsem to zkoušel na Mate 20 Pro. Obě platformy stačí připojit kabelem do USB a objeví se vám výběr aplikací, které lze spustit na obrazovce vozu. Na obou platformách pak funguje Waze a Google Maps, navigace má tak dostatek dat pro naplánování ideální trasy – což je něco, o co se výrobci snaží, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že se to příliš nedaří. Pokud byste přeci i po zrušení roamingu potřebovali i plnohodnotnou offline navigaci, nabízí se třeba Sygic, který momentálně podporuje CarPlay a časem by měl podporovat i Android Auto.

Kromě navigace lze na displeji pohodlně ovládat také hudbu, k dispozici je kromě nativní Apple i Android aplikace i Spotify. Na Androidu funguje o něco lépe, více rozdílů mezi oběma platformami najdete v tomto srovnávacím článku. I tak ale je přenos přes kabel kvalitní, hudbu lze jednoduše přepínat i vybírat playlisty, funguje i ovládání na volantu. Kromě hudby lze ovládat i podcasty.

Kromě toho lze samozřejmě i telefonovat, i když u Androidu je nutné mít připojený telefon k autu u přes Bluetooth. K dispozici pak máte své kontakty i historii hovorů.

Android Auto i Apple Carplay bývá často součástí nějakého příplatkového balíčku, nicméně oproti tovární navigaci stojí jen pár tisíc korun. Občas tedy výrobci tuto technologii bohužel spojují právě s tovární navigací, tato doba snad již brzy pomine.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Nabídka Umaxu v posledních týdnech zažívala změny – a sice ve složení procesorů, kdy mělo býti více modelů s „Gemini Lake“, ale nestane se tak v brzké době. Intel nestíhá, takže pokud jste čekali na novou generaci úsporných mobilních procesorů, jiná možnost než 14Wg Plus nezůstává. Což nevadí, on se totiž notebook povedl, opět je o něco lepší.
Vega je jednou z nejjasnějších hvězd na našem nebi. Dokáže však základní model značky Niceboy zazářit v recenzi? Zaujal nás hlavně nízkou cenou 990 Kč, která z ní činí nejlevnější akční kameru, jakou jsme měli v redakci k testování. Papírově neslibuje zázraky, ale papír je jedna věc, nás zajímala realita.

Nepřehlédněte

Recenzi akční kamery Rollei 420 jsme vám nabídli před rokem, od té doby se stále chytáme na novější a „nadupanější“ model 430, který odlišuje hlavně displej na čelní straně a schopnost natáčet 4K při 30 FPS. V době představení jistě špička, jak si povede kamera v době, kdy se nachází prakticky na konci životního cyklu?

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek