Úterý , 17. 06. 2025

Adolf

Digitální technologie v dnešních autech

04. 02. 2019

U moderních vozů se čím dál tím méně důrazu klade na jízdní vlastnosti a design, které jsou u mainstreamu hodně podobné a stále více se řeší digitální technologie, které komfort za volantem posouvají ještě o level výše. Co vše dnes můžeme v autě mít?

Adaptivní tempomat už dnes najdeme i ve vozech nižší střední třídy, koncern VW je zde o krok dál a dovede vás kromě udržování odstupu od auta před vámi i udržovat uprostřed jízdního pruhu (“Lane assist”), stačí přidržovat volant. To je v kombinaci s automatickou převodovkou opravdu komfortní funkce vynikající třeba i v zácpách.  

 

Kromě toho samozřejmě auta již disponují pokročilými kamerovými systémy, které často dokáží i vytvořit pohled z ptačí perspektivy podobný tomu z počítačových her, i třeba ale přední kamera dokáže při manévrování ve městě hodně pomoci. Místo tradičních budíků také výrobci čím dál tím častěji nahrazují displejem, který dokáže zobrazovat třeba i mapu.

Pojďme se ale zaměřit primárně na multimédia. Infotainment v autě se vyvíjí a i když to výrobci aut, kteří si za multimediální systémy s navigací rádi účtují vyšší desítky tisíc korun, neradi vidí, tak se středobodem multimédií stává mobilní telefon. Vlastně to dává smysl – telefon je neustále připojený k internetu, sám se aktualizuje a jeho životnost je často mnohem kratší než auta, takže má vždy i novodobý hardware poskytující dostatek výkonu. Lepší už z principu musí být i navigace, která má díky univerzálnosti platforem mnohem více dat o provozu a uzavírkách. Navíc není nutné mít ve voze datovou SIM nebo nějaký její ekvivalent, který také výrobci rádi účtují zvlášť. Zrcadlení telefonu na větší obrazovku auta tak dává největší smysl a uvědomuje si to i tuzemská automobilka Škoda – nový model Scala by Carplay i Android auto měl mít už v základní výbavě.

Tuto technologii podporuje jak Apple se svým CarPlay, tak i Android se svým Android Auto. Na této platformě sice ještě není v ČR oficiálně dostupný, stačí však stáhnout APK pro váš telefon a bez problému funguje – osobně jsem to zkoušel na Mate 20 Pro. Obě platformy stačí připojit kabelem do USB a objeví se vám výběr aplikací, které lze spustit na obrazovce vozu. Na obou platformách pak funguje Waze a Google Maps, navigace má tak dostatek dat pro naplánování ideální trasy – což je něco, o co se výrobci snaží, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že se to příliš nedaří. Pokud byste přeci i po zrušení roamingu potřebovali i plnohodnotnou offline navigaci, nabízí se třeba Sygic, který momentálně podporuje CarPlay a časem by měl podporovat i Android Auto.

Kromě navigace lze na displeji pohodlně ovládat také hudbu, k dispozici je kromě nativní Apple i Android aplikace i Spotify. Na Androidu funguje o něco lépe, více rozdílů mezi oběma platformami najdete v tomto srovnávacím článku. I tak ale je přenos přes kabel kvalitní, hudbu lze jednoduše přepínat i vybírat playlisty, funguje i ovládání na volantu. Kromě hudby lze ovládat i podcasty.

Kromě toho lze samozřejmě i telefonovat, i když u Androidu je nutné mít připojený telefon k autu u přes Bluetooth. K dispozici pak máte své kontakty i historii hovorů.

Android Auto i Apple Carplay bývá často součástí nějakého příplatkového balíčku, nicméně oproti tovární navigaci stojí jen pár tisíc korun. Občas tedy výrobci tuto technologii bohužel spojují právě s tovární navigací, tato doba snad již brzy pomine.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Po dlouhé době přinášíme unboxing video bezdrátového reproduktoru. Testovaný výrobek se však od těch v poslední době testovaných liší, Genesis Helium 300BT ARGB jsou klasickou stereo soustavou dvou reproduktorů o celkovém výkonu 24 W.
Odolné věci máme rádi, rádi je vždy potrápíme a ještě více nás těší, když přežijí a lze napsat, že výrobce nelže a výrobek je opravdu kvalitní. Podobně tomu bude u testovaného disku HD830, který nás zaujal již asi před rokem na prezentaci společnosti AData. Doba evidentně dozrála a těžký kovový kvádřík dorazil i k nám do redakce…
VisionBooků začíná být na trhu podobně jako modelů BMW řady 3, v oněch přídomcích by se jeden pomalu ztratil. Vězte tedy, že 14Wa se objevila vcelku nedávno, s původní 14Wi nemá pranic společného, u Umax nahradil cloudbookem 14Wi-S. Námi testovaný notebook (ano, notebook) má jiný procesor, více RAM a v neposlední řadě místo na pevný disk (zároveň 32 GB eMMC) a RJ45. Mohli bychom říci, že tak tvoří mezičlánek mezi cloubookem a notebookem. Pojďme zjistit čemu se blíží víc?

Nepřehlédněte

Na tuto kameru jsme se po NiceBoy VEGA 6 star těšili hodně. Dokázal výrobce vyladit nedostatky u své vlajkové lodi s cenovkou, která již nepromíjí chyby? Stabilizace obrazu u 4K rozlišení, schopnost natáčet 1 440p při 60 FPS, kompresní formát H.265, zcela nový design a stylové dálkové ovládání a jiné vlastnosti zní výmluvně.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek