Čtvrtek , 21. 11. 2024

Albert

Jak ochránit firmu před katastrofou? Vytvořte si Disaster Recovery plán 

Co kdyby vaši firmu postihl nečekaný výpadek způsobený hackerským útokem, přírodní katastrofou nebo klidně chybou zaměstnance a paralyzoval tak provoz podniku na delší dobu? Bez Disaster Recovery plánu můžete v této situaci čelit ztrátě důležitých dat, dlouhodobému přerušení poskytování svých služeb i finančním ztrátám. Zjistěte, jak pomocí Disaster Recovery planningu tyto hrozby minimalizovat a rychle se vrátit k běžnému fungování firmy. 
Disaster Recovery
Jak ochránit firmu před katastrofou? Vytvořte si Disaster Recovery plán 

03. 07. 2024

Co je Disaster Recovery plán? 

Disaster Recovery plán (také Disaster Recovery planing) umožňuje společnostem co nejrychleji a efektivně reagovat na případné havárie obnovením své IT infrastruktury. Tento plán zahrnuje opatření nezbytná pro minimalizaci dopadů hrozeb na provoz firmy a zajištění co nejrychlejšího návratu k běžnému fungování, a to zejména: 

  • nouzové postupy (co dělat při dané katastrofě), 
  • tým pro obnovu po havárii, 
  • nástroje nebo technologie, které se budou obnovovat, 
  • kritická IT aktiva a jejich maximální povolenou dobu výpadku. 

Mezi potenciální hrozby, kterým můžete čelit, patří: 

  • přírodní katastrofy, 
  • hackerské útoky, 
  • selhání klíčových IT aktiv (například serverů, připojení k internetu, softwaru), 
  • ztráta dat, 
  • chyby zaměstnanců, 
  • geopolitické události (války nebo občanské nepokoje). 

Jak vytvořit Disaster Recovery plán? 

Disaster Recovery plán vytvoříte pomocí následujících kroků: 

1. Analýza dopadů na podnikání 

      Na základě vašeho podnikání a odvětví zmapujte hrozby, kterým byste mohli s největší pravděpodobností čelit. Zajistěte, aby váš plán obnovy dokázal efektivně reagovat na tyto hrozby – vytvořit si můžete samostatné plány na konkrétní typ katastrof. 

      2. Tým pro obnovu a klíčová IT aktiva 

      Sestavte svůj tým pro obnovu po havárii a vytvořte seznam všech IT aktiv, která jsou klíčová pro každodenní provoz vaší firmy. Mezi ně patří: 

      • síťová zařízení, 
      • servery, 
      • software, 
      • cloudové služby, 
      • počítače, mobilní zařízení a další. 

      Díky tomu stanovíte, jaká IT aktiva jsou pro vás prioritní pro obnovení a jak rychle by měla proběhnout jejich obnova. Jakmile budete mít seznam hotový, uspořádejte IT aktiva do kategorií

      • Kritická aktiva – jsou nepostradatelná pro fungování vaší firmy (například e-mailový server). 
      • Důležitá aktiva – jejich výpadek může vážně narušit určité činnosti (například projektor používaný pro prezentace). 
      • Další aktiva – mají minimální vliv na vaše podnikání (například systém evidence přestávek zaměstnanců). 
      K TÉMATU  Jak moc bezpečná jsou cloudová úložiště? 

      3. Cílová doba obnovy a cílový bod obnovy 

      Pro kritická IT aktiva definujte: 

      • cílovou dobu obnovy (RTO – Recovery time objective) neboli jak dlouho dokážete zvládnout jejich výpadek  
      • a cílový bod obnovy (RPO – Recovery point objective) určující maximální stáří dat, které obnovujete ze záložního úložiště

      Například IT společnost specializující se na cloudová řešení musí být schopná obnovit přístup ke svým serverům do pár hodin od výpadku. Rychle musí obnovit svůj systém také e-shop s vysokou návštěvností, který utrpí velkou finanční ztrátu s každou minutou nedostupnosti. Stejně tak firma rozvážející potraviny, aby minimalizovala zpoždění doručení a udržela spokojenost zákazníků. 

      Aby se mohly jednotlivé firmy vrátit k cílovému bodu obnovy třeba čtyři hodiny zpět, musí zálohovat data alespoň každé čtyři hodiny. 

      4. Místo obnovy 

        Součástí téměř každého IT Disaster Recovery plánu je také způsob replikace dat mezi více místy pro obnovu – tedy kopírování dat v určitých časových intervalech například na záložní zařízení v datovém centru nebo cloudové úložiště. 

        Využít taky můžete třeba IT společnosti, které se zabývají rychlým a spolehlivým zálohováním, obnovou a replikací vybraných dat i aplikací. Vaše data budou nejenom připravená na rychlou obnovu, ale také nepřetržitě chráněná. 

        Proč mít Disaster Recovery plán? 

        Možná máte pocit, že je ve vaší firmě všechno dostatečně zabezpečené, a i kybernetickou bezpečnost máte pod kontrolou, nicméně i tak nikdy nevíte, co se může stát. Buďte proto připravení, protože co kdyby se přece jen náhodou objevila nějaká nečekaná hrozba, a to i přes všechny bezpečnostní opatření? 

        Pokud budete mít ve své firmě Disaster Recovery plán, pak: 

        • Minimalizujete přerušení provozu podniku (například během přírodní katastrofy). 
        • Omezíte rozsah způsobených škod. 
        • Jste vy i vaši zaměstnanci připravení na případnou katastrofu a víte, jak reagovat. 
        • Provoz firmy obnovíte do běžného stavu co nejrychleji. 
        K TÉMATU  Jak optimalizovat web pro zvýšení organické návštěvnosti? 

        Tento plán nestačí pouze vytvořit a mít, měli byste ho také pravidelně testovat. Ověříte tak jeho účinnost a aktuálnost, navíc každý člen týmu pro obnovu bude znát svou roli v procesu obnovy dat. Disaster Recovery plán musíte také pravidelně aktualizovat, abyste zohlednili změny v IT infrastruktuře, technologiích i hrozbách. 

        Zdroje článku:
        sdílet
        tisknout

        Témata pro vás

        Výběr článků

        Wikipedia spustila tmavý režim pro svůj web pro stolní počítače. Tmavý režim byl již k dispozici v mobilních aplikacích, ale dosud chyběl na webu pro počítače. Pokud vás večer z bílého pozadí pálí oči, může to být pro vás příjemná změna.
        Je pozdě, ale pokud byste chtěli ještě pořídit pár užitečných věcí na poslední chvíli (nebo na další pandemii). Věcí, které se v dnešní době pandemické mohou hodit a jsou současně výhodnou koupí.
        Doplněno o fotky a postřehy: Vega 6 star obohatila flotilu produktů značky Niceboy nedávno jako poslední ze dvou. Kromě nativního 2K videa se snaží zaujmout schopnostmi běžného fotoaparátu v nastavení parametrů včetně aktivní stabilizace obrazu. Samozřejmě čekejte dostatek (možná až nadbytek) příslušenství v luxusním balení. Stačí to na přesvědčení zákazníků, aby kameru koupili?

        Nepřehlédněte

        Odebírat novinky

        Přihlásit se

        Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

        Nahlásit článek