Hledám už dlouho. Kdo čte mé články a zpozoroval, že už jsem dlouho nic nenapsal, tak právě proto, že na trhu není asi nic, co by mě k tomu inspirovalo.
A to nejen od Sony, ale obecně. Až teď mně, asi osud, do cesty přivedl zvýšený zájem o fotoaparát a výkonnou kameru v jednom opravdu bytelném pouzdře, Sony DSC-RX10 Mark3. Tento pokročilý, též dosti drahý, přístroj je na pultech obchodů již skoro rok, ale až teď mi přišel, tak nějak zajímavější než ostatní přístroje k záznamu pohyblivých obrázků od firmy Sony. A nejen od Sony. Dozajista velikou konkurencí je Panasonic a jeho skoro nový Lumix FZ2000.
Panasonic Lumix FZ2000, přímý konkurent o půl roku staršího Sony RX10 Mark3 a podobný cvalík.
Nevýhodou Lumixu je především absence jakékoliv stabilizace při natáčení ve 4K. Člověku, který má pevnou ruku to vadit nemusí, i když udržet pevně přístroj při natáčení 4K je opravdová výzva pro každého. RX10 M3, má stabilizaci u 4K natáčení alespoň optickou. S tzv. aktivní stabilizací, která je u natáčení FHD videa standardem, při nejvyšším rozlišení počítat nelze. Zde výrobce obecně opravdu nechápu, protože udržet v klidu přístroj při natáčení v nejvyšším rozlišení, je vpravdě veliké umění. Nejvyšší clona FZ2000 je 11. RX10 M3 clona 16. Lumix to dohání ND filtry ve třech stupních, které Sony fotoaparát postrádá. Asi to tolik nevadí, protože elektronická závěrka pracuje s nejkratším časem 1/32000s. FZ2000 má elektronickou závěrku s nejkratším časem o polovinu kratší 1/16000s a rozsah clon f2,8 – 4,5 a maximálně 20x optické přiblížení.
Osobní přístup
Já hledám přístroj, který umí video zaznamenat opravdu co nejlépe a nejkvalitněji. To dnes umí především ty se záznamem do 4K. Nechci při tom z pochopitelných důvodů zabíhat do profesionálního segmentu, který je kvalitativně a především cenově velmi odlišný od nákupu přístroje, se kterým počítám já. Testoval jsem před delším časem 4K videokameru Sony FDR-AX100, první 4K kompaktní kameru, navíc s větším snímacím CMOS čipem, než bývá obecně v tomto segmentu trhu zvykem. Za kvalitu se platí, a tak je dodnes dvojnásobně dražší než novější sestřičky s menším snímacím čipem.
První kompaktní 4K kamera pro běžného smrtelníka Sony Handycam FDR-AX100. 1. kapitola, druhá a závěrečná část recenze.
Obraz měla, pořád má, Handycam AX100 doslova skvělý, ale má i mnoho neduhů. Za to, co umí, je dle mého soudu až příliš drahá. Foťák RX10 M3 má stejnou velikost snímacího čipu, navíc je o celé dva roky mladší. Takový časový odstup v segmentu, byť spotřební elektroniky, poznáte. Konečně, o tom hovoří i fakt, že na rozdíl od kamery AX100, se fotoaparát RX10 dočkal dvou výrazných inovací v podobě M2 a M3. Rozdílný je snímací senzor, přesto, že jeho velikost je shodná.
Nahoře senzor v kameře AX100, dole ve fotoaparátu RX10 M3.
RX10 M2 dostala do vínku 4K záznam, zůstal původní objektiv, který má nejdelší ohnisko 200 mm (ekvivalent ke kinofilmovému políčku). Nejnovější RX10 M3 z loňského jara dostala především nový objektiv s rozsahem 24 mm – 600 mm, tedy 25x optický zoom. Má dále 50x v nastavení s čistým obrazem a 100x digitální přiblížení výřezem z části čipu. Opravdu nejkvalitnější obraz dokáže podat vždy jen optické přiblížení.
Sony DSC-RX10 a RX10 M2 f2,8; 24 mm – 200 mm a RX10 M3 f2,4 – 4,0; 24 mm – 600 mm.
Mám doma kameru Sony FDR-XA33 a vlastnil jsem i její mladší sestřičku AX53. Obraz v FHD XAVC S 50p je velmi pěkný, ale na kvalitu obrazu ve 4K na AX100 nemají, AX53 navíc vykazovala problémy při zoomování. Kamera AX100 je zase silně ošizena o širší možnosti nastavení, je taková spartánská (To už je ale u Sony takové pravidlo). RX10 M3 je oproti ní, co se nastavení různých parametrů a možností snímání týká, na tom mnohem lépe. No ale, zase je to především foťák. Tedy při delším natáčení z ruky více nepohodlný.
Sony 4K Handycam z r. 2015 – FDR-AX33 a z r. 2016 – FDR-AX53 s malými čipy, které na kvalitní 4K bohužel nestačí. Obraz je méně ostrý a čistý než u přístrojů s čipem řady 1,0.
Velké dilema – kameru nebo foťák?
Já jsem ze staré školy, stále preferuji videokameru před foťákem, co umí navíc i natáčet. Doba a především móda, kterou podporují i výrobci spotřebních záznamových zařízení, dokazuje, že prioritu mají fotopřístroje, videokamery klasické konstrukce jako by byly jaksi na okraji zájmu. Potom logicky ubývá zájemců o kamery ze strany zákazníků.
Dokazují to tím, že foťáky jsou daleko lépe vybavené než kamery, na které se už léta v podstatě kašle a spoléhá se jen na setrvačnost těch, co si je trochu sveřepě kupují. Obrovskou výhodou videokamery je její lepší ergonomie, co se týká delšího volného držení a baterie, které mohou být větší než v tělech fotopřístrojů. Mohou hezky vyčnívat dozadu a vydrží hodiny na jediné nabití.
Moderní digitální foťáky mají naopak tu výhodu, že se dá pohodlně nastavit mnohem více různých parametrů, které v menu kamer zpropadeně chybí. RX10 M3 má skvělý objektiv s 25násobným optickým zoomem, oproti jen 12násobným optickým přiblížením u kamery AX100. AX53 má zoom s až 30násobným optickým přiblížením, ale já tu chci mluvit jen o opravdu kvalitním 4K záznamu, které kamery s malým čipem nemohou zkrátka dosáhnout.
Technické kvalitativní hranice tomu logicky brání. Hladký 4K obraz dokáže vykouzlit jen čip velikosti s označením 1,0. Ten má rozměr aktivní snímací části 13,2 mm × 8,8 mm, což je více jak dvakrát tolik, než mají čipy v AX33 a AX53. A je to opravdu hodně vidět, a to nejen na 4K televizorech, ale i na mnohem menších FHD PC monitorech. Obraz z většího čipu je mnohem hladší detailnější, ne tak přeostřený, a tedy oku více lahodící. Ten v AX33 a AX53 dokáže udělat nádherný FullHD obraz zaznamenaný do XAVC S 50p formátu. AX53 i při maximálním optickém přiblížení. Starší objektiv v AX33 jej výrazně při přiblížení obrazu degraduje, a to ani zdaleka nedosahuje přiblížení, jako AX53. Objektiv u AX100 shodně s bratříčky s malými čipy na maximálním ohnisku aberuje a fialové kontury jsou pak v obraze na hranách objektů dosti nepříjemné.
Tento nešvar objektiv RX10 M3 nemá, což je veliké plus. Zase jsou tu jiné, řekněme nelogické, nedodělky. O tom až v samostatném článku jen o tomto přístroji. Nevýhodou pro delší natáčení je u RX10 M3 hmotnost přístroje a s tím přímo související držení á la fotoaparát. Jeho, víc jak kilogram, je pro natáčení z ruky na způsob natáčení videokamerou velkým oříškem. Pokud tedy nejste zrovna velký svalovec. I na krku je RX10 M3 nemalou zátěží a chození s ním celý den, ve stylu jako s menší kamerou, je potom o nepříjemně pohmožděných nejen krčních, ale i zádových svalech.
Li-ion akumulátor ukrytý v těle fotoaparátu RX10 M3, Sony NP-FW50 s kapacitou 1 020 mAh, pro natáčení videa opravdu nedostačující. Délka natočeného 4K materiálu max. 10 – 15 minut.
Nemluvě o tom, že musíte navíc po kapsách nebo v příručním zavazadle nosit mnoho náhradních baterií, protože ta, která je uvnitř těla, je rozměry unifikovaná a silnější kapacitou tak velikostí, tam dát nejde. Takový „battery pack“ by byl v tomto případě velmi užitečný, stejně, jako je tomu u některých zrcadlovek. Kapacita by tak vzrostla až několikanásobně a udržení přístroje při životě bez nutnosti akumulátory neustále měnit. (Znáte to jistě sami. Baterie dochází právě ve chvíli, kdy je natáčení nejdůležitější.) Také nabíjení mnoha baterií, malých kapacitou je zdlouhavé, protože musíme být pořád ve střehu, abychom na další den stačili nabít všechny náhradní baterie na další dlouhý den. Ty malé musíme v nabíječce po nabití častěji měnit. Velkou baterku do kamery dáte nabíjet přes noc a máte jistotu, že celý druhý den, vystačí.
Pohled a chování lidí před objektivem
Je tu ještě jeden důvod, proč, ač stále zastánce klasické videokamery, začínám chtě nechtě pošilhávat po foťáku, co umí i skvělý záznam videa. Je to věc psychologická či sociální, těžko říct. Když totiž někde na veřejnosti míříte na někoho videokamerou, byť amatérskou, berou vás lidé často, v lepším případě, za podivína a často se odvracejí. A to není pro video tvůrce a vyznění jeho díla dobré.
Co se týká tvaru fotoaparátu, mají naproti tomu lidé v sobě stále jaksi zakódováno, že to jen fotí a krásně se na vás skrze objektiv usmějí. Vy ale může klidně natáčet a přinesete pak domů mnohem více přirozených dokumentárních záběrů, které se s kamerou poslední léta jaksi nedaří. S kamerou jste za „šmíráka“ a foťákem, zvláště pak, když je to na první pohled dražší typ, tak jste málem za profíka a pro lidi je pak ctí vám chvíli postát. Tak, a to je přiznávám veliký důvod, proč myslím na nákup fotoaparátu á la RX10 M3.
Jaká asi ta RX10 M3 vlastně je
Začal jsem o tomto přístroji shánět informace. Nejvíce je toho samozřejmě cizojazyčně na YouTube. Viděl jsem mnoho videí a přečetl, snad vše, co jsem o něm našel na česky psaných serverech. A ten „all in one“ foťák se mi líbil čím dál víc, samozřejmě stále s výhradami, které jsem trochu nastínil už výše v textu.
Co je pro mne prioritou je kvalitní obraz a zvuk. Obrazové kvality mé požadavky přístroj splňuje. Mikrofony vestavěné jsou také celkem kvalitní, ale jejich umístění je nevhodné na horní straně těla, blíže k obsluze než k snímanému objektu, takže externí mikrofon je nutností. Naštěstí mám doma k němu plně kompatibilní Sony ECM-XYST1M, který používám téměř výhradně i na již zmiňované kameře AX33 a jsem s ním velmi spokojený.
Další náročnou položkou je cena, když dát kolem 50 tisíc korun za foťák, tak musí opravdu zvládat hodně podle mých kritérií a požadavků. A to se dá zjistit opravdu jen tím, že jej má člověk fyzicky ve vlastních rukou. To se ale před nákupem nepoštěstí každému, a proto se budu snažit popsat ho po otestování tak, abyste měli o něm ucelenou představu i bez vlastnoruční zkušenosti. Sebevětší chvála na YouTube, dokonce ani názorný popis a ukázky neřeknou to, co vlastní zkušenost. Je to SONY, takže mé letité zkušenosti mě opravňují k tomu, pochybovat. Obecně na výrobky tohoto slavného giganta nedám dopustit, jsem ale realista a vím, že je toho často ještě mnoho ke zlepšení, a tak k větší zákazníkově spokojenosti.
Mám naštěstí tu možnost, kterou jsem rád využil, že jsem si mohl Sony RX10 M3 vypůjčit k otestování. Výsledky hodlám uveřejnit ve chvíli, kdy jej řádně na vlastní kůži prověřím. Ten, kdo o něm uvažuje jako já, nebo se jen tak ze zvědavosti na výsledky testování těší, pro toho budou mé informace doufám přínosem. Důraz budu klást hlavně na video část, tu fotografickou otestovali už jiní a určitě to udělali dobře. I já se pokusím popsat své zkušenosti co nejlépe a co nejsvědomitěji. Zaměřím se na popis praktického použití. Ty teoretické budou k mání určitě někde jinde.
Závěrem shrnutí podstatných rozdílů mezi videokamerou a fotoaparátem při natáčení záběrů.
Videokamera typu Handycam
Hlavní přednosti:
- Ergonomie držení a ovládání při delším natáčení z ruky,
- Mnohem větší variabilita ohledně velikosti a kapacity dobíjecího akumulátoru,
- Naprosto tichý posuv při změně ohniskové vzdálenosti – zoomu při natáčení,
- Účinnější sluneční clona (nemusí být součásti balení přístroje),
- Vyklápěcí hledáček,
- Dotykový panel (platí ve srovnání s fotoaparáty Sony),
- Formát LCD panelu 16:9 a jeho všestrannější vyklápění, umístění vestavěného mikrofonu,
- Stabilizace při natáčení 4K záznamu. Aktivní a inteligentní.
Nedostatky:
- Menší možnosti nastavení jednotlivých parametrů, např. omezené nastavení vyvážení bílé,
- Problematické připojení externího příslušenství (překáží v pohodlném držení kamery) aktivní patka v místech kde jsou položeny prsty. Někdy i přípojná místa, která jsou při držení větší dlaní tímto nedostupná.
- Nemožnost mít aktivní LCD panel a hledáček zároveň.
- Některá tlačítka ukrytá pod zavřeným LCD panelem, když natáčíme skrze hledáček.
- Automatické zapínání kamery otevřením panelu nebo vysunutím hledáčku, bez možnosti toto v menu vypnout a její vypínání tlačítkem pod zavřeným panelem.
Foťáky typu DLSR či kompakt
Hlavní přednosti:
- Více možností kreativního nastavení přístroje a jeho jednotlivých parametrů,
- Ruční ostření a zoom často odděleně na objektivu v podobě více otočných prstenců,
- Externí příslušenství nepřekáží při držení přístroje v rukou,
- Vstřícnost natáčených lidí, když vidí tělo ve tvaru fotoaparátu (stěžejní při rozhodování a touze nenápadněji splynout s okolím),
- Více nastavitelných tlačítek vyvolávajících pohotověji různé funkce,
- Dokonalejší ruční zaostření,
- Kvalitnější objektiv.
Zápory:
- Jen necelých 30 minut souvislého záznamu z důvodu snížených celních plateb dovozců (zakrýváno tvrzením o přehřívání uvnitř přístroje.
- Omezená kapacita akumulátoru uvnitř přístroje. Při delší práci potřeba mnoha náhradních,
- Při změně ohniska, vysouvání tubusu objektivu,
- Mikrofony více snímají možné doteky rukou na těle přístroje včetně dechu obsluhy při natáčení za použití hledáčku,
- Stabilizace při natáčení 4K jen plovoucí čočkou v objektivu,
- Obtížnější držení v rukou,
- Hmotnost přístroje v závislosti při délce natáčení.
Tento výčet není dozajista vyčerpávající. Každý jsme jiný, hledáme a upřednostňujeme jiná hlavní kritéria možnosti. To, co jsem výše popsal může ale zvažování, zda koupit nakonec videokameru či univerzální fotoaparát usnadnit. Přeji vám v tom hodně štěstí a následnou spokojenost s konečným výběrem.