Budou filmy rychlejší? Už to tak vypadá a jedná se o novém standardu o snímkové frekvenci 48 nebo 60 FPS. V Česku je již možné naladit digitální rozhlas. Záznam z HDMI je technicky složitá věc kvůli ochraně HDCP, ale ani to už není na překážku. Audiosestavu už nemusíte testovat jen pomocí speciálních CD, nýbrž rovnou z internetu.
Stručné shrnutí zajímavých událostí a krátkých tipů z oboru audio a video techniky z poslední doby:
Filmy budou mít 48 nebo 60 FPS
HD rozlišení, 3D a co dál? Vyšší snímková frekvence (FPS – frames per second). Hlavním iniciátorem je James Cameron (Avatar, Vetřelci, Terminátor 1 a 2 aj.). Na CinemaConu 2011 předvedl tuto technologii v praxi. Diváci byli údajně nadšeni, a snímkovou frekvenci 48 fps označili za vskutku revoluční. Nárůst zážitku u 60fps už ale tak mohutný nebyl.
Přínos rychlejší snímkové frekvence je v tom, že je méně patrné blikání a pohyb je ostřejší, protože pro jeho zaznamenání je využito více „filmových polí“. Pro 2D film není tento přínos až tak zásadní, jako pro 3D, kde je třeba promítat dvakrát více informací. Nicméně i 2D z toho bude profitovat. V kinech by technologii mohly zvládnout i starší projektory, tedy aspoň ty vyrobené od roku 2010.
Finální standard ale ještě hotov není, diskutuje se nad 48 nebo 60 snímky za sekundu. Každopádně 48 (47.96) fps využije už nyní Peter Jacson při natáčení Hobita.
Digitální rozhlas DAB ukusuje první frekvence
Podle Wikipedie je Digital Audio Broadcasting (DAB) digitální rozhlasová technologie pro plošné vysílání rozhlasových stanic. Není nepodobná digitální televizi DVB-t. Standard DAB byl vytvořen v 80. letech a za několik let již byly přijímače dostupné v mnoha zemích. Jeho zastánci deklarovali, že standard nabízí několik výhod oproti existujícímu analogovému FM rádiu: více stanic na jedné vlnové délce spektra, zvýšená odolnost proti šumu, vícecestnému šíření, útlumu a vzájemným interferencí kanálů. Při poslechových testech odborníků v audio oblasti prováděných na stacionárních přijímačích v okolí Osla v Norsku na přelomu roku 2006/2007 se však ukázala nižší zvuková kvalita DAB ve srovnání s FM, protože 82 % stanic užívalo přenosovou rychlost 128 kbit/s nebo menší, přičemž audio kodek MP2 vyžaduje k dosažení CD kvality rychlost dvojnásobnou a k dosažení kvality srovnatelné s FM rychlost alespoň 160 kbit/s. Podobně špatná situace je i v jiných zemích, například ve Velké Británii bylo v roce 2006 plných 98 % stanic s rychlostí jen 128 kbit/s. Vylepšená verze systému, zvaná DAB+, byla uvedena v únoru 2007. Není zpětně kompatibilní s DAB, takže přijímače určené jen pro DAB nemohou přijímat vysílání DAB+. DAB+ je přibližně dvakrát efektivnější než DAB díky zakomponování audio kodekuAAC+.
Právě DAB a DAB+ vysílání bylo spuštěno i v Česku, konkrétně v Praze a Příbrami. Obsaženy jsou stanice Českého rozhlasu 3, Česko, D-dur, Leonardo, Region a Wave, rádia Proglas a také Dance Radio. Bohužel však o nepříliš velkém datovém toku, tudíž při slabší kvalitě. K radosti z prosazování nového standardu nejspíše ještě není důvod, jelikož Evropská unie doporučila pro mobilní příjem konkurenční standardy DVB-H.
Záznam z HDMI neboli HDMI vstup s HDCP
Rozhraní HDMI už tu s námi je hezkou řádku let, ale na většině rekordérů či televizních karet do počítače je jako vstup pro záznam doposud nenacházíme. To je samozřejmě velká škoda. Občas se sice objeví nějaká grabovací karta, ale ta ne vždy dokáže vyřešit HDCP ochranu proti kopírování. V Japonsku byla nedávno oznámena jedna poloprofesionální karta Thanko HDMVC4UC, která zvládne záznam přes HDMI v 1080p včetně HDCP. Více informací přinesl náš partnerský web flops.cz.
Test reproduktorů a zvukové karty online
Pro testování reproduktorů (reproboxů) a dalších zvukových komponent se většinou využívá speciálního CD, které obsahuje referenční nahrávky a zvuky o různých frekvencích. Dnes už ale můžeme využít online nástroje, které nejsou vůbec špatné. Jedním z nich je web www.audiocheck.net. Najdeme tam obyčejnější testy i testy poměrně sofistikované. Začít můžete například s tím, od kolika Hz začínají zvučet (slovo hrát by nemuselo být přesné) vaše reproduktory, případně do kolika Hz slyšíte vy. Užitečný je také test zapojení reprobeden – je jedno, jak z hlediska polarity reproboxy zapojíte. Nicméně musíte je zapojit oba stejně. Pokud byste měli polaritu rozhozenou, zvuk by nebyl přirozený. Na odkazovaném webu je k tomuto účelu vystaven jednoduchý test, pomocí nějž si to můžete pro jistotu ověřit.