Čtvrtek , 28. 03. 2024

Soňa

Test sluchátek: Koss The Plug vs. Creative EP-630 vs. Sennheiser CX300

15. 03. 2007

15. 03. 2007

Uvažujete o koupi levnějších, přesto kvalitních sluchátek (špuntů) v ceně od 600 do 1300 Kč, které se hodí například k mp3 přehrávačům nebo k jiným přístrojům na cesty? V tom případě vám může přijít vhod následující srovnání.

Na čem se poslouchalo

• Motorola MPx220 (WMP, Pocket Player)
  • Panasonic SL-SX 425
  • AIWA NSX-SZ 200

Záměrně jsem volil “aparaturu”, ke které si většinou uživatelé pořizují sluchátka tohoto typu. Tedy mp3 přehrávač, v mém případě reprezentovaný mobilem, discman, a spíše pro zajímavost a kontrolu jsem zapojil do procesu i svou hifivěž.

Testovací skladby

• Porcupine Tree – Trains
  • Iron Maiden – These Colours Don´t Run
  • Fear Factory – Slave Labour
  • Metallica – The Call of Ktulu, S&M
  • Megadeth – Die Dead Enough

Koss The Plug

Sluchátka mají jiný typ tlumících kroužků než zbývající. Tomu přičítám lepší izolaci od okolního prostředí, kterou jsem testoval metodou “sednu si za bicí, pustím si do uší skladbu a hraju”. Kossy jsem nemusel nutit hrát ani na polovinu výkonu mé Motoroly. Zvuk je postaven na výrazné reprodukci basové složky hudby, a to v takové míře, že bez ekvalizace je zvuk mírně hučivý, příliš přebasovaný a snaha o zachycení vyššího pásma přijde vniveč. Pokud tedy ještě používáte archaické přístroje typu discman s pouze přednastavitelnými ekvalizéry, pravděpodobně nebudete spokojeni. Činely zní velice zastřeně, jsou málo slyšet. Kytary neprůbojné, neagresivní, definice velkého bubnu (kopák) je na můj vkus neostrá (jednotlivé údery nejsou snadno rozlišitelné). Při defaultním nastavení ekvalizace je zvuk tupý.

Koss The Plug lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Pakliže si pohrajete s ekvalizérem, z těchto špuntových sluchátek se stanou reproduktorky na velmi dobré úrovni. Výšky dokáží zahrát velmi čistě a jasně, ovšem je třeba je mít vytažené prakticky na maximum. Ze tří testovaných produktů je zvuk ekvalizérem nejlépe korigovatelný, a po chvilce laborování kvalitou předčí oba své soupeře. Pohodlí při nošení není takové, jako u Sennheiserů či Creativů, nicméně časem si člověk zvykne a myslím si, že nikomu nikde nic vadit nebude. Jsou o něco větší, než konkurence – ale člověku s normální velikostí uší to může býti prakticky jedno. Je třeba naučit se je správně nasazovat, nejlépe před zrcadlem.

K TÉMATU  Test Raspberry Pi jako HTPC: Raději ne

+ tlumení prostředí
+ korigovatelnost ekvalizérem
+ za VELMI drsné ekvalizace špičkový zvuk
– při defaultním nastavení ekvalizéru bez výšek a s mírným náznakem středů

Body: 6,5 / 10 Cena: cca 700 – 800 Kč

Creative EP-630

Tlumení zde obstarává kousek gumy, kterýžto není uchu příliš přizpůsobivý. Z toho důvodu je třeba občas vyzkoušet různé velikosti tlumítek, člověk si ale vždy najde “to svoje”. Tlumení je oproti The Plug poněkud menší, za bicíma jsem byl nucen hlasitost vytáhnout na 70 – 75%. Pro chození po ulici je naprosto dostačující.

Creative EP-630 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Při defaultně nastaveném EQ jsou zvukově překvapivě vyvážená. U The Plug jasně dominuje basová složka, zde jsou nejvíce slyšet středy – ale výšky ani basy se neztrácí. Jsou přesně tam, kde mají být, tedy ne rozplizlé všude kolem, ale přesně a konkrétně definované. Činely jasné, charakter zvuku velmi dobře čitelný, neagresivní. Basový buben poněkud slabší, jednotlivé údery velmi dobře odlišitelné, neslévají se. Kytary ve středních pásmech vynikající, ostré, konkrétní, ve výškách mírně ztrácejí dech (to je ale už poznámka na hnidopišské úrovni). Akustická kytara velmi dobrá, elektronické zvuky (bass trigger, klávesy) čisté, trošku plošší (Fear Factory). Komfort nošení je vynikající, odpadjí problémy s problematickým nasazováním (The Plug). Miniaturní, sexy.

+ vynikající středy
+ definice basů a výšek
+ komfort nošení
+ cena
– slabší basy a výšky (neprůbojné, ztráta “drajvu”)

Body: 7,5 / 10 Cena: cca 550 – 700 Kč

Sennheiser CX300

To nejlepší na konec. Konstrukčně shodné s EP – 630, nebudu se tedy zržovat technickými detaily. Rozdíly: zlacený jack, logo.

Sennheiser CX 300-II Precision lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

K TÉMATU  DVB-T přijímač Evolve DT-0202-HD: s HDMI a za tisícovku

Po zvukové stránce už je to jiná káva. Zatímco EP-630 měly vyhnané střední pásmo na úkor výšek a basů (o The Plug a jejich deformaci nemluvím ), zde jsou extrémní frekvence mírně naddimenzovány. Je to poznat především při poslechu na vyšší hlasitost, kdy občas začnou hlavně výšky být nepříjemné (sykavky v hlase, akustická kytara). Velmi dobrá definice zvuku, skvělá konkrétnost a síla basů (basový buben je průbojný, a přitom jsou jednotlivé údery parádně separované), věrný a čistý zvuk činelů. Bezchybně zvládají i různé kytarové efekty, s čímž měly EP – 630 místy problémy. Na můj vkus nejvyváženější zvuk v testu.

+ zvuk ve všech stylech
– mimo kousající výšky při velkých hlasitostech
+ komfort nošení

Body: 8 / 10 Cena: cca 1300 Kč

Shrnutí

Bodové hodnocení není příliš průkazné – z důvodu pojemnovaného The Plug. Pokud zapojíte do hry ekvalizaci, dosáhnete s nimi zvuku nebojím se říci kvalitnějšího, než u chválených Sennheiserů. S těmi naopak pomocí EQ už příliš nepohnete, zvuk je skvělý i bez toho, že byste jej prznili elektronickými vychytávkami. Pokud má váš přehrávač user EQ, The Plug si ohodnoťte 8 / 10. Při pohledu na cenu je pak výběr snadný. Pod čarou: byl jsem velmi překvapen, že i po připojení na hifivěž si sluchátka zachovaly solidní dekor – čekal jsem nedostatečnost, a nic takového jsem neregistroval. Z toho vyplývá, že jsou buď naprosto skvělá, nebo si musím koupit novou věž.

Za uživatelskou recenzi děkujeme autorovi, kterého najdete na webu http://obr.blog.respekt.cz/

Zdroje článku: