Je tomu několik let, co jsem si kupoval auto a napadlo mě, jak by mělo být možnostech dnešních technologií jednoduché vlastnit věcičku, která by mi auto lokalizovala a dala vědět, kde se zrovna nachází. Profesionální monitorovací systémy byly nad moje (a obecně hodně předražené) možnosti. A nyní přichází Lamax s touto myšlenkou. Uchopili tento nápad za správný konec? Co vše vlastně za koncových doporučených 2 690 Kč s DPH dostaneme?
Jako krabička od sirek
V kompaktním balení dostaneme samotný GPS lokátor, nabíjecí kabel, šňůrku, dvojici šroubků se šroubovákem a silikonový obal chránící zařízení proti poškození. K tomu přednabitou T-Mobile sim kartu.
K čemu to všechno? V prvé řadě je potřeba vyjmout simkartu ve velikosti nanoSIM a tu následně vložit do zařízení. S pomocí šroubků a šroubováčku pak simkartu pevně umístíme do lokátoru. S dodanou simkartou není třeba nic nastavovat, vše bude fungovat, jak má.
Předpokládaná spotřeba mobilních dat je 50 MB za měsíc, ale ve skutečnosti je to méně, a to podle zvoleného intervalu obnovy polohy a případného využívání SOS volání. Podrobné informace o tarifu a SIM popisuje Lamax na svém webu.
Samotný lokátor je o kousek kratší a trošku širší než krabička od sirek (konkrétně 54 × 40 × 18 mm) a váží pouhých 40 g. Přední strana s modrou kontrolkou dává vědět, zda je lokátor zapnutý a v provozu.
Na bočních stranách najdeme tlačítko SOS volání, malý mikrofon a reproduktor. Na zadní straně se vkládá SIM karta a nachází se zde i kontakt pro nabíjení 1 000 mAh Li-Ion baterie. Ta mi při testování vydržela uváděných 10 dní, nicméně mé nastavení obnovy GPS bylo na 10 minutách (při častější frekvenci pak samozřejmě výdrž baterie klesá). I přes zpracování z plastu působí lokátor velmi bytelně, šroubek s krytem simkarty jsem se nebál (a bylo i nutné) utáhnout pořádně. Musí to tak být, neboť zařízení splňuje standard IP67, tzn. je voděodolný.
Druhá půlka lokátoru
Druhou polovinu toho, co za uvedenou cenu kupujete, tvoří originální aplikace Lamax Tracking. Ta je zcela lokalizovaná v češtině, což vzhledem ke všem možným nastavením značně ulehčuje orientaci. Aplikace také tvoří tu přidanou hodnotu zařízení, kterou u podobných produktů vyhledáváme. Mohli bychom čekat, že nám aplikace řekne, kde se pohybujeme, nebo kde jsme se pohybovali. To Lamax Tracking samozřejmě umí s historií až 30 dní zpět.
Mimo to ale nabízí další velmi zajímavé funkce. Pro mě nejzajímavější je zejména možnost v jednom přihlášení sledovat až 19 dalších lokátorů (tj. celkově 20 lokátorů) a možnost nastavení tzv. monitorovací oblasti. To v praxi znamená např., že auto mám nejčastěji zaparkované v mé čtvrti, ulici a tuto čtvrť, resp. ulici (v nabízeném rozsahu od 100 m do 5 000 m) nastavím. V případě, že auto (ale může to být cokoliv jiného) danou oblast opustí, aplikace mě v telefonu upozorní. (Velmi užitečné v případě blokového čištění parkovacích míst s odtahem.) Vtipná mi přišla i možnost nastavení odposlechu, její využití a zneužití si dokážeme jistě barvitě představit. Nakonec podotýkám, že Lamax Tracking pracuje na základě platformy a databáze Google Maps.
Osobně jsem testoval GPS lokátor i na svém psovi. Jednoduše jsem mu jej připnul na obojek a sledoval, kolik (na rozdíl ode mě) toho ten den naběhal. Vzhledem k závislosti přesné polohy na síle GPS signálu, případně GSM signálu tak sledování polohy mazlíčka v bytě nemá smysl, ale při procházce může být výsledek zajímavý.
V případě, že vlastníte zařízení, které sleduje váš (nejen váš) pohyb (nejen mobilní telefon, ale i téměř všechny „chytrá“ zařízení), vyvstává otázka, kam ona data o vašem pohybu směřují a jak s nimi nakládá velký bratr. Firma Lamax se zaručuje, že tyto údaje nebudou dále využívána, dále prodávána a že jsou umístěna v evropské datové centrále (taková centrála musí splňovat evropská nařízení o nakládání s osobními údaji). Tuto informaci od firmy vnímám jako velmi prozíravý marketing, protože otázka využívání osobních dat se s nastupujícími technologiemi stává čím dál palčivější.