Pátek , 04. 10. 2024

František

Recenze Sony RX 10 III – pokročilý „vše v jednom“ 4K kompakt (2. část)

Pojďme pokračovat v recenzi fotoaparátu Sony RX10 III, jejíž první část jsme vydali před týdnem. Dnes se budeme věnovat fotografiím a popisu příslušenství. Máme pro vás také ještě jedno, řekněme akčnější, video včetně nočního natáčení. Takže videu se nevyhneme zcela.

20. 06. 2017

20. 06. 2017

Ačkoliv jsme se minule zaměřili hlavně na video, úkolem fotoaparátu je pořizování fotografií, proto začneme tím. Čekejme kvalitním zoom s objektivem s 24mm až 600mm ohniskovým rozsahem pro fotografie.

Zde stručný přehled specifikací, komletní hledejte v minulé recenzi.

Fotografie jsou dle mého na vysoké úrovni. Samozřejmě vztaženo na daný formát snímače. Šumu při velkém zvětšení najdeme u přístrojů s APS- C a větším snímačem nejspíše méně. Kdo ale nepotřebuje tisknout extrémní velkoformátové kopie, bude s kvalitou dozajista spokojen. Kdo bude chtít využít maximální kvality, bude fotit do RAW formátu. Většinu majitelů RX10 M3 určitě uspokojí i JPEG v nejvyšší možné nastavitelné kvalitě.

Originály k prohlédnutí opět na Ulož.to. Heslo RX10 M3.

 

Spoušť

Spoušť fotoaparátu je opatřena závitem pro drátěnou spoušť, která nám může dopomoci s požitím stativu k ostrým fotografiím i při nízkých hodnotách expozice, kdy hrozí roztřesení i pouhým stlačením samotné spouště. Stejný účinek může mít nastavení elektronické auto spouště. To je ale zdlouhavější a nemůžeme zvolit přesný okamžik, kdy spoušť zmáčknout.

 

Video

Rozsah ohniskové vzdálenosti při záznamu videa je odlišný od toho při fotografování. Pro XAVC S, AVCHD a PM4 16:9:

  • f = 26–630 mm (režim SteadyShot Standard), f = 27–890 mm (režim SteadyShot Active),
  • f = 30–910 mm (režim SteadyShot Intelligent Active) do XAVC S 4K 16:9
  • f = 28–680 mm (režim SteadyShot standard)

Nastavení značky (video)

Pomocné ukazatele pro přesnější kompozici obrazu při natáčení videa. Na obrázku je aktivních více najednou. Můžeme samozřejmě vybrat jen jednu z nich nebo je i vhodně kombinovat.

Automatika a ruční možnosti nastavení

Automatické ostření i expozice je za dobrých světelných podmínek, jak je už dlouho u sony zvykem, velmi spolehlivá. Problém se zaostření může vzniknout za zhoršených světelných podmínek, nebo málo kontrastních scén. Tak je ruční zaostření jistější. Nastavení ruční je u tohoto přístroje tak rozsáhlé, že dokáže dozajista uspokojit i velmi náročného zadavatele jednotlivých parametrů. Obrazová kvalita v automatickém režimu je na vysoké úrovni a ruční zásah tak není za normálních podmínek třeba.

Natáčení videa

Foto spoušť v režimu natáčení videa by mohla logicky převzít účel a spouštět nahrávání, místo toho, aby se v hledáčku i monitoru objevila černá plocha a v ní hláška „Stiskem tlačítka MOVIE začnete natáčet videoklip“, která se dá odstranit jen zmáčknutím potvrzovacího tlačítka.

Firma Sony stále sveřepě umísťuje video spoušť na zadní stranu fotopřístrojů. To je hlavně pro zákazníky používajícím ke sledování objektů skrze hledáček levé oko, silně nepraktické. Je nejlépe přístupné pro palec a jeho zmáčknutím vždy spolehlivě tělo rozkýveme a kompozici záběru je třeba obnovit. Naštěstí si můžeme tlačítko MOVIE aktivovat i na programovatelných tlačítkách a já si pro natáčení videa vybral C2, které je umístěno nahoře, blízko informačního LCD displeje. Ideálně by v režimu MOVIE, když už v něm nejde fotografovat měla funkci video spouště, převzít foto spoušť. Tím by se stalo natáčení videa mnohem více intuitivním, praktičtějším, a tedy i pohodlnějším.

Tento přístroj umí natáčet video vysoce nad rámec běžného turistického využití. V tom případě je ale potřeba mnohem více znalostí a pravděpodobně i dokonalejší příslušenství, které stojí nemalé vcelku peníze.

Zpomalený záznam do FHD (nastavení HFR)

Ukládá se v XAVC S formátu v rozlišení 1920×1080 pixelů. Skutečné rozlišení, které se zaznamenává ze senzoru, je ale o něco nižší. Při režimu priority kvality je to při 240 a 250 snímcích za vteřinu rozlišení 1824×1026 pixelů, při 480/500 snímcích za vteřinu pak 1676×566 pixelů a při 960/1000 snímcích za vteřinu je efektivně snímáno jen 1136×384 pixelů. V režimu priority snímacího času se to posouvá. 240/250 snímcích za vteřinu je s rozlišením 1676×566 pixelů, 480/500 snímcích za vteřinu s 1136×384 pixelů a nejvyšší rychlost 960/1000 snímcích za vteřinu pak nahrává jen 800×270 pixelů. Všechna tato rozlišení jsou pak zkonvertována na Full HD a takto uložena na kartu.

Rozsah ohniskové vzdálenosti při zpomaleném záznamu videa:

  • HFR 960 snímků za vteřinu, f = 42–990 mm (Priorita kvality), f = 60–1390 mm (Priorita času snímání)
  • HFR 480 snímků za vteřinu, f = 28–680 mm (Priorita kvality), f = 42–990 mm (Priorita času snímání)
  • HFR 240 snímků za vteřinu, f = 26–630 mm (Priorita kvality), f = 28–680 mm (Priorita času snímání)
K TÉMATU  Zoner Photo Studio X – o rok lepší

Možnosti nastavení zpomaleného záznamu videa.

 

Zvuk vyhovující, umístění vestavěných mikrofonů ovšem nevhodné

Kvalita zvuku je z vestavěných mikrofonů sama o sobě velmi dobrá. V záznamu do LPCM má navíc větší odstup od šumu na pozadí. Bohužel z podstaty nevhodného umístění, se snadno do záznamu dostanou některé tzv. parazitující zvuky. Doteky rukou na těle přístroje a hlasitý dech, jsou velmi pravděpodobné. Dá se to ale víceméně účinně eliminovat použitím externího mikrofonu, propojeného aktivními sáňkami nebo minijackem 3,5 mm na levém boku těla RX10 M3.

Automatika občas dokáže vytáhnout ticho až do nevhodně slyšitelného záznamu. Kdo chce zvuk bez kompromisů, musí volit ruční nastavení zvuku nebo externí zařízení, které to ovládá ještě dokonaleji.

Osobně jsem vyzkoušel kvalitní firemní Sony ECM-XYST1M, který snímá zvuk velmi kvalitně. Dá se připojit oběma výše popsanými způsoby. Jedinou jeho vadou je spolu s ním, málo účinná protivětrná ochrana, kterou je záhodno vyměnit za kvalitnější. Skrze inteligentní patici, funguje jen s automatikou. Ruční nastavení je možné, jen při propojení kablíkem. Proč tomu tak je? Kdo to ví? Snad jen samotní vývojáři v Sony. Stejné je to s obvodem, který ořezává hlubší tóny neboli nižší frekvence, aby nárazy větru v záznamu tak výrazně nevystupovaly nad běžným zvukovým dějem.

Tato „specialita“ je u všech kamer a foťáků Sony, které mají tzv. inteligentní patici. Ne dostatečně inteligentní troufám si říci, když jsou možnosti zbytečně a nelogicky omezené.

S tímto mikrofonem je zvuk velmi silně dynamický a prokreslený. V PCM automatika sbírá zvuk na první dojem až moc hlasitě. Když si ale uvědomíme ve střižně výhody, takto zaznamenaného zvuku, vzápětí to oceníme. Podobně snímají i mikrofony vestavěné, jen s menší přidanou hodnotou a neduhy, které jsem již popsal.

 

Stativová matice

Nelogické umístění stativové matice téměř na zadní hraně těla fotoaparátu, zcela mimo těžiště. Omluvit to může snad jen vnitřní uspořádání součástek, které nedovolilo umístění matice blíže k tubusu objektivu. Fotoaparát tak bohužel na stativu přepadá nelogicky dopředu a je nutné použít minimálně posuvnou destičku k vyvážení.

TIP: Stativ a monopod Benro set s videohlavou v testu

 

Příslušenství fotoaparátu Sony

K fotoaparátu je na můj vkus přibaleno dost chudé příslušenství. Vlastně jen to opravdu nejpotřebnější. Sony prodává příslušenství obecně velmi draze a dá se mnohdy nahradit mnohem levnějším neznačkovým. To ale před zástupci Sony zdůrazňovat nebudeme.

TIP: Kabelový ovladač JJC pro kamery a fotoaparáty Sony

TIP: Odnímatelný popruh na fotoaparát svépomocí

Akumulátor, nabíječka 1,5A 5V, USB 2.0 kabel pro napájení a přenos dat, popruh (nedá se snadno odepnout a připnout) a plastová sluneční clona s bajonetem. Hodila by se ještě nabíječka, náhradní akumulátor i HDMI kabel. U kamer Sony FDR-AX33 a AX53 za poloviční cenu HDMI kabel je.

Návod k použití – nedostatečný přístup

Ten papírový, přibalený u přístroje je vícejazyčný a až nechutně stručný a povrchní. Ani náhodou se podle něho nenaučíme fotoaparát řádně obsluhovat. Na to musíme mít přístup k internetu, který sice má většina lidí doma či v mobilu, ale, když potřebujeme zejména ze začátku nahlédnout do návodu v terénu, ouha, není kam. Ano, můžeme si jej sami vytisknout. Odhlédneme-li od dalších zbytečných výdajů navíc, tahat sebou kopu volných, nejčastěji A4 listů není, jak budou nejspíše všichni souhlasit, to nejpohodlnější řešení. V přístroji si můžeme naštěstí alespoň přiřadit k některému volitelnému tlačítku i možnost nápovědy, co která nastavení v menu značí. Existuje nicméně elektronická příručka, která je dle mého soudu stále velmi stručná a neobsahuje vše, co by mohla a měla.

 

K TÉMATU  Novinky u Xtreameru: Xtreamer Prodigy a SideWinder2

Důvody proč koupit či nekoupit, shrnutí

Já, který dlouho až sveřepě zastával názor, že pro natáčení videa jsou vhodnější vždy videokamery než fotoaparáty s možností video zaznamenat, musím po zkušenostech s RX10 M3 svou zarputilost v názoru poprvé výrazně poopravit. Tento přístroj je totiž jak vyspělým fotoaparátem, tak i kamerou. Svoji práci odvádí opravdu skvěle v obou zmíněných kategoriích. Při natáčení videa, je k němu potřeba přistupovat více „profesionálně“. Uvozovky jsme přiřadil s vědomím, že je nutno více se starat o nastavení, než je tomu u videokamery. Na co musíme zapomenout, když snímáme i zvuk, který má ve videu zůstat, že zoom nebude možné při spuštěném natáčení bez negativních následků používat. Videokamery mají pojezd zoomu hezky v těle a tichý. Také vyjíždějící tubus objektivu může někoho odrazovat. To je ale co se týká výtek, které mohou někoho od koupě RX10 M3, jako plnohodnotné kamery odradit vše. Jinak má totiž ve srovnatelné cenové kategorii mnohem větší možnosti nastavení, než je tomu u videokamer. Jeho tvar je zárukou pevného držení, a to i při natáčení videozáznamu. Rozsah zoomu nám umožňuje obsáhnout široké možnosti ohniska a využít i hloubky ostrosti, která dá natočenému materiálu větší filmový šmrnc. Když budeme používat stativ, nedá se RX10 M3 vytknout snad opravdu nic podstatného. Nádherný 4K obraz a vynikající Full HD, se širokou škálou nastavení dynamického rozsahu a to i profesionálního ITU709 a S-Log2. ISO není strašákem ani při vyšších hodnotách. Drobné výtky v nastavení a obsluze je mu možné odpustit (lze si na to zvyknout), protože to hlavní, kvalitní obraz (s externím mikrofonem) i zvuk je v této kategorii na vynikající úrovni.

TIP: Kameru nebo fotoaparát?

Někoho může od koupě odrazovat možná vyšší cena, cca padesát tisíc korun je už pro amatérský záznam slušná porce. Když ale uvážíte, že Sony FDR-AX100 vyjde v současné době ještě dráž a nemá zdaleka takové možnosti kreativního přístupu jako tento vyspělý fotoaparát a kamera v jednom, není cena nijak přemrštěná. Nastavení RX10 M3 je mnohem bohatší, rozsah zoomu větší, kvalita objektivu nesrovnatelná. To, co píši může vypadat až jako reklamní text, ale co naplat Sony DSC-RX10 M3 se opravdu povedl a jeho chvála je zde plně na místě. On si jí totiž opravdu zaslouží. Jeho nedostatky jsou v celkovém pojetí, spíše jen kosmetické a dají se tolerovat. Neznamená to ale, že by Sony neměl dál pokračovat v jeho možném zkvalitňování, a to nejlépe již stávajícího typu, o kterém je zde řeč formou vylepšeného firmware.

Mé zkušenosti se Sony ale napovídají, že když k tomu dojde, tak bohužel jen okrajově. Hláška při zapínání v NTSC režimu nás má nejspíše od zámořského nastavení zde v Evropských podmínkách odradit. K tomu však není důvod, protože dnešní moderní televizory na našem domácím trhu zvládají NTSC záznam přehrát stejně bravurně, jako naší domácí normu PAL.

Co říci na úplný závěr? Testování Sony DSC-RX10 M3 mě samotného o jeho kvalitách přesvědčilo natolik, že v době, kdy dopisuji tento článek, jsem již jeho hrdým majitelem a těším se na první dovolenou s ním.

Zkreslení ve jménu propagace

Nakonec je tu srovnání velikosti CMOS snímače v propagačních materiálech firmy Sony. Vlevo je obrázek první prodávané RX10 z roku 2014. Vpravo je průsvit do RX10 M3 z roku 2016. Čip je v obou typech velikostí stejný a věřte, že obrázek vlevo odpovídá skutečnosti více. Vpravo je pak pro účely propagace snímač uměle zvětšen, aby nás jeho velikost asi více omráčila. Snímací plocha je ale jak již víme 13,2 × 8,8 mm, a tak věřme tomu, že velikost je v RX10 M3 se více blíží skutečnosti v obrázku staršího přístroje.

Obraz je ale skutečně velmi dobrý pro fotky a vynikající ve videu. Nás zkušené ovšem nějaký ten trik neobalamutí a věříme jedině nasnímaným výsledkům.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Test powerbanky jsme vám dlouho nenabídli, při tom se rychle píší a práce s tím taky není tolik. :o) Ale vážně. Naposledy to byla snad odolná AData D16750 (resp. D8000L), kde jsme se více zaměřili na pokusy ji zničit. Slouží stále. Dnes tu máme obyčejnou za to kapacitně obrovskou P20100 za přijatelnou cenu. A to není jediný parametr, ve kterém předčila nezničitelného sourozence...

Nepřehlédněte

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek