Čtvrtek , 26. 12. 2024

Štěpán

Staňte se piloty rychlých vozů, aneb automobilové závody zcela zdarma

10. 02. 2014

10. 02. 2014

Svět svobodného softwaru čítá bohaté spektrum programů, pro někoho může nabízet i zcela neočekávaně kvalitní závodní automobilové simulátory. Pár si jich dnes představíme.

Autor: Robert Nilson, FreeDigitalPhotos.net

TIP: Bezpečnost ve znamení (nejen) cloudu

TORCS (The Open Race Car Simulator)

TORCS pro mě byl první závodní hrou, která nevypadala jako dílko nadšenců plné chyb a při tom bez jakékoliv 3D grafiky. Ano, stále se nevyrovná moderním komerčním hrám typu Need for speed. O to se ani nesnaží. Od roku 2000, kdy byl projekt zaregistrován, navíc urazil kus cesty a v současnosti má, co nabídnout uživatelům celého spektra operačních systémů od Linuxu (32 a 64 bitů), FreeBSD, OpenSolaris po MacOS X a samozřejmě Windows (32 a 64 bitů).

Ve hře očekávajte nepřeberné množství tratí (dalších 90 lze doinstalovat) i řadu aut. Bohužel při výběru se vám vůz neukáže, takže musíte vyzkoušet, jaký název náleží k jakému modelu, abyste si mohli vybrat svůj oblíbený. Samozřejmostí je mnoho pohledů ze všech možných míst i úhlů – z kokpitu auta (to často komerčním simulátorům chybí), kapoty, zezadu, zepředu i mnoha míst na trati.

Oceňuji velmi podrobné nastavení OpenGL zobrazení a tedy nároků na výkon počítače, takže při nízkých detailech hru rozhýbete na přijatelné FPS i na relativně slabém stroji. Samozřejmě za cenu, že neuvidíte a nezakusíte plné možnosti grafické stránky programu. Ta zhýčkaným a náročným uživatelům bude i v maximálních detailech a při vší snaze evokovat závodní simulátor z 90. let. Zejména u samotných aut, která mohou působit opravdu amatérsky. S vyladěním hry na váš počítač pomůže ukazatel FPS v pravém horním rohu.

Samotné řízení vyžaduje jistý cvik a toleranci vůči chování „závoďáku“ na vozovce. Je to simulátor, takže při nájezdu do zatáčky ve vysoké rychlosti neprojedete ladným driftem jako u Need for speed, ale auto se utrhne do nezvladatelného smyku. Fyzikální model má rozhodně své mouchy a menu není úplně přehledné.

Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.

Zápory Klady
– Náročnější ovládání, auto se dostává do smyku + Podrobné nastavení grafiky
– Menu není uživatelsky příjemné + Podpora mnoha OS

 

VDrift

VDrift vyvíjí komunita programátorů od roku 2005. I když to není málo, potřebuje vyzrát. A pokud se mu to podaří jako u úvodního menu, máme se nač těšit. To v poslední verzi působí profesionálně – je přehledné i pohledné. Zde konkurentům uniká s přehledem. Stejně jako u TORCS i VDrift nabízí dostatek možností nastavení kvality zobrazení, dle mého je navíc pochopitelnější pro méně zkušené uživatele.

K TÉMATU  Recenze MP3 EU3C Infinity V700

Celková kvalita prostředí je slabá, okolí i tratě samotné jsou málo propracované a některá auta nedodělaná. Fyzikální model řízení není ideální. Osobně jej hodnotím jako slabší než u TORCS. I zde můžete volit různé kamery včetně kabiny vozu. Dobré pro začátečníky může být nastavení inteligence soupeřů od velmi hloupých až po kvalitní jezdce. Po instalaci bude možná postrádat nějakou tu DLL knihovnu, kterou je třeba doinstalovat.

Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.

Zápory Klady
– Slabší grafika i fyzikální model + Přehledné úvodní menu
– Může vyžadovat doinstalaci DLL knihoven + Nastavení grafiky a inteligence soupeřů

 

Speed Dreams

Speed Dreams názorně demonstrují výhody svobodného softwaru, protože vznikly v roce 2008 a vychází ze zdrojového kódu TORCS, který dále pozvedly o několik „levelů“ výše. Při prvním spuštění mě doslova ohromila nejen propracovaným vzhledem aut, která jsou inspirována reálnými a výjimečnými vozy. To dobré ale zůstalo: velmi podrobné nastavení OpenGL 3D grafiky, při nízkých detailech hru rozhýbete na přijatelné FPS i na slabším stroji. Čekejte ale vyšší hardwarové nároky než u TORCS. K dispozici je při tom stále jak pro Linux, tak pro Windows. Na verzi pro OS X se pracuje.

Z mého pohledu jde o nejvíce konkurenceschopnou hru, která si nezadá ani s komerčními tituly po stránce grafické i kvality fyzikálního modelu, který netrpí tolika mouchami jako TORCS – např. jsem nezaznamenal ony nekontrolované smyky (několikrát o 360 stupňů). Výběr z mnoha kamer zůstává.

Velkým plusem je možnost doinstalovat balíčky s různými typy aut i tratí – např. pro rally včetně tratí v terénu, historické vozy, různé typy supersportovních vozů. Složitější je bohužel orientace v menu, kde musíte nastavit řidiče a najít si svůj vůz, který na rozdíl od TORCS již vidíte, avšak cesta k němu není intuitivní.

Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.

K TÉMATU  Eden pro “DivXáře“: Recenze DVD Ferguson D-770HX
Zápory Klady
– Složitější nastavení hráče i výběr auta + Grafika i fyzikální model
– Vyšší hardwarové nároky + Množství aut i tratí různých druhů

 

Stunt Rally

Hra Stunt Rally vypadá na první pohled atraktivně a zajímavě. Na mém notebooku byla bohužel těžko hratelná kvůli náročnosti na hardware. Nicméně jsem ji zkoušel i na silných PC, kde problém s nedostatečným výkonem grafické karty nebyl. Bez úspěchu. Auta byla prakticky neovladatelná při vyšších rychlostech než krokem. Řízení bylo přehnaně citlivé a vůz neklidný jako dítě před Vánočním stromečkem. Proto mě hra nijak blíž nezaujala.

Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.

Zápory Klady
– Hardwarové nároky + Rally závody
– Tragický fyzikální model ovládání  

 

Supertuxkart

Supertuxkart pochází ze zcela jiného ranku než výše zmíněné hry – není to simulátor, ale arkáda se vším všudy. Samotnému se mi líbí mnohem víc než komerční Moorhuhun Kart, které vám může evokovat. I přes bez debat slabší grafickou stránku. Slabší v tomto případě neznamená slabou!

Hra cílí na mladší uživatele, což naznačuje pohádkově působící prostředí, množství animovaných postaviček v motokárách a bohatý výběr tratí. Tyto postavičky jsou inspirovány (jak jinak) světem open source, takže nepřekvapí tučňák, liška, slon, holub, robot či dokonce loga různých programů jako kuželka apod. Na zábavnosti přidává možnost po soupeřích střílet vším možným, co seberete v dárcích na trati, či sbírat a využít Nitro. Zážitek dále umocňuje možnost hrát proti dalšímu člověku na jednom počítači i jednom monitoru.

Celkové zpracování hry v nejnovější verzi se nezdráhám označit za nejlepší ze všech zmíněných her – přehlednost menu, snadný výběr postavy, jednoduché a intuitivní nastavení grafiky, anebo snadná doinstalace postav a tratí přímo ze hry z ní činí mého favorita po stránce uživatelské přívětivosti. Existuje též ve verzi pro flash disky bez nutnosti instalace a podporuje podobně jako TORCS široké spektrum operačních systémů, navíc zvládá i češtinu.

Více se dozvíte na homepage a stránkách projektu.

Zápory Klady
– Ve vyšších stupních obtížnosti opravdu těžké + Grafika a celé zpracování hry
  + Mód příběhu
  + Podpora mnoha OS a češtiny

 

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Když se řekne pojem „domácí tiskárna“, většina z nás si představí kompaktní inkoustovou tiskárnu. Ty jsou totiž, na rozdíl od laserových tiskáren, univerzálnější a v domácnosti využitelnější – vytisknete s nimi jak texty, tak i vysoce kvalitní obrázky a fotografie. U českých spotřebitelů jsou pak nejpopulárnější inkoustové tiskárny značek Canon, Epson a HP. V tomto článku vám nabízíme srovnání nákladů na tisk vybraných TOP modelů tiskáren od zmíněných výrobců.

Vzpomínáte na večerníček o včelích medvídcích, kde byl brouk kvapník, který stále chvátal a neměl chvíli čas? Pokud patříte k obdobné sortě pracantů, může vám pomoci SSD přenosný disk Adata, je opravdu rychlý. Podobně jako onen brouček vás moc nezdrží a přežije i pád (například do louže).

Nepřehlédněte

Dlouho jsem u svých notebooků hluk a aktivní chlazení neřešil. Prostě ho prostě neměly, díky Atomu či Celeronu N si vystačili s pasivním chlazením. Zatoužil jsem však po výkonu Intel Core i5 procesoru, více RAM (2 ani 4 GB už mi nestačí) a plnohodnotném SSD disku, což s sebou nese opět aktivní chlazení a hluk ventilátoru...

V oblasti digitálních A/V propojení dochází pořád k dramatickému vývoji. Objevují se nové standardy, typu DisplayPort, ale také dochází k vývoji těch dosavadních. DVI-I, DVI-D, HDMI verze 1.2 a 1.3, různá kabeláž a konektory. Pokusíme se v tom udělat trochu jasno v následujícím přehledu.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek