Na veletrhu CES 2016 v Las Vegas v USA, firma Sony představila horkou novinku, následovníka první čistě amatérské Handycam videokamery AX33, která byla představena na stejném veletrhu v loňském roce, a tou je Sony FDR-AX53. Pár měsíců potrvá trvat, než se dostane do obchodů. U nás asi o chloupek déle, to nám ale nebrání se jí už teď věnovat.
TIP: Recenze Sony ILCA-77M2Q – vyspělý video přístroj (1 a 2)
Na veletrhu CES 2016 v Las Vegas v USA, firma Sony představila horkou novinku, následovníka první čistě amatérské Handycam videokamery AX33, která byla představena na stejném veletrhu v loňském roce a tou je Sony FDR-AX53. Pár měsíců potrvá trvat, než se dostane do obchodů. U nás asi o chloupek déle, to nám ale nebrání se jí už teď věnovat.
Rok se tedy sešel s rokem a na svět přichází oproti svému předchůdci v mnoha ohledech vylepšená videokamera. Loni jsem dost kritizoval jednotlivé části typu AX33, letos plánuji více chválit, protože vývojáři od Sony si konečně dali říct. Jako by vyslechli i mne, vyvarovali se některých letitých přešlapů, kterých se dlouho sveřepě drželi. Zde se konečně očividně zablesklo na lepší časy. Zůstává několik věcí, na které očividně zapomněli nebo ignorovali s tím, že se chyby musejí napravovat postupně, aby měli v příštích letech stále co zlepšovat.
Podrobné specifikace Sony Handycam FDR-AX53 čtěte na stránkách Sony.
Podíváme se tedy teď na novinku FDR-AX53 a porovnáme jí s její starší sestrou zrozenou před rokem. Uvidíme jasněji, kde se co povedlo a co se už tolik nevydařilo. Obě spojují shodné záznamové možnosti, u nového typu má jít vše rychleji a dále. Doufejme, že i zase o kousek kvalitněji.
Podstatou každé videokamery je kvalitní záznam videa, zvuku a v posledních létech i fotografií. To jaké budou výsledky, se budeme moci přesvědčit, až se přístroj dostane k lidem. Teď tedy obhlédneme novou kameru hlavně zvenčí.
Nahoře nová Sony Handycam AX53, pod ní loňský typ AX33.
Velikost kontra hmotnost – nový typ kamery je o kousek mohutnější. Rozměry (Š x V x H) Přesto konstruktéři dokázali ubrat na hmotnosti:
- AX53: 73 × 80,5 × 166,5 mm (s dodávaným akumulátorem)
- AX33: 71 × 78,5 × 155 mm (s dodávaným akumulátorem)
- AX53: 635 gramů (s dodávaným akumulátorem)
- AX33: 700 gramů (s dodávaným akumulátorem)
Snímací čip – pozitivní inovace
Uvnitř najdeme asi to nejdůležitější, nový snímač CMOS Exmor R typu 1/2,5 (7,20 mm) s technologií „převráceného“ snímače. Starší typ měl oproti novince snímač v poměru 4:3 a video bylo nabíráno pouze z výřezu, nový snímač je konečně ve formátu 16:9 a obraz bude sbírat celá jeho aktivní plocha. Ten má navíc větší pixely a prý bude díky tomu lépe snímat scény s menší hladinou osvětlení. Velikost je 8,29 aktivních megapixelů. Bionz X procesor, má být u AX53 podle slov výrobce až o 40% rychlejší, než je tomu u loňského typu.
Širokoúhlý objektiv – je opět řádně širokoúhlý a dohlédne dál
Nová kamera dostala k novému snímači novou optickou soustavu. Je to ZEISS Vario-Sonnar T 4K. Obsahuje asférické členy, které mají zaručit ostrý obraz při zachování kompaktních rozměrů objektivu. Navíc má skla s extra nízkým rozptylem, který má zajistit přesnou reprodukci barev.
Vlevo objektiv AX53, vpravo starší AX33.
Co já osobně na novém objektivu oceňuji, je oproti AX33 dvojnásobný optický zoom – 20x. Pro 4K při aktivní stabilizaci 30x a pro FHD 40x. Při tzv. zoomu s čistým obrazem. Budou možná chvíle, kdy to bude možné využít, ale opravdu ostrý obraz bude jistotou jen u avizovaného optického dvacetinásobného přiblížení.
Další velmi dobrá zpráva je, že se AX53 vrací k opravdu širokoúhlému snímání f 26,8mm, na které jsem byl osobně zvyklý z mé CX730. AX33 tuto šíři ohniska splnila jen ve foto režimu. U videa se ohnisko smrsklo na 29,8mm. Mluvíme tu samozřejmě o ekvivalentu ke kinofilmovému políčku.
Oproti AX33 otevřené cloně 1.8 – 3.4, má objektiv menší světelnost – 2.0 – 3.8. Doufejme, že nový snímací čip bude citlivější a rozdíl se tím v horších světelných podmínkách smaže.
Díky robustnosti nové kamery se zvětšil i průměr závitu kolem objektivu z 52 mm u AX33 na 55 mm. Takže kdo má doma AX33 a bude chtít koupit AX53, příslušenství jako jsou filtry nebo šroubovací sluneční clona, která u AX53 v základu opět chybí, bude činit novou investici, minimálně do mezikroužku z 55 mm na 52 mm. Naštěstí je u nás k sehnání, v ceně kolem stokoruny.
Stabilizace obrazu
Sony zůstalo u osvědčeného gyroskopické „plovoucí“ stabilizaci, která má své výhody – opravdu účinně zklidňuje obraz a nevýhodu, že při panoramě je třeba počítat s tím, že obraz po zastavení panorámování díky této konstrukci stabilizace objektivu, ještě chvilku dojíždí ve směru pohybu. Zkušený kameraman se ale brzy naučí vhodným pohybem tento nešvar eliminovat. U AX53 se Sony chlubí 5osým aktivním režimem, který ovšem není k dispozici u 4K natáčení.
Vlevo nová AX53, vpravo starší AX33. Až na kosmetické úpravy, nic zásadního.
LCD panel a hledáček
Obojí zůstalo, alespoň podle specifikace stejné, jako u předchozího typu kamery AX33. Obojí ale doznalo změnu designu v rámci nového vzezření AX53. Bohužel očnice hledáčku zůstala nepohodlně plastová. Český šikula si jej určitě dokáže oblepit měkčím, samolepícím materiálem, který je k sehnání v obchodech pro kutily.
Očnice hledáčku je u spotřebních kamer letitým problémem. Přitom výrobní náklady v případě jejího přijatelnějšího a především účelnějšího vzezření by nebyly určitě nijak nákladné. Co je nového pod LCD panelem si ukážeme právě teď.
Že to jde, ukazuje firma Panasonic, bezpochyby největší konkurent firmy Sony, na své taktéž horké novince. Férově je zde ale nutné přiznat, že i nový Panasonic dostal do vínku některé dizajnérské vylomeniny. To už ale není předmětem tohoto článku.
Pod LCD panelem nacházíme oproti staršímu typu dvě zásadní změny. První, velmi důležitou, jsou dvířka, která kryjí šachtu pro paměťovou kartu. Výrobce pochopil naštěstí svůj velký omyl a nová kamera již nemá nepohodlná a překážející dvířka výklopná, ale správně zasouvací, podobné jako má oblíbená CX730. Pořád mi ale nejde na rozum, proč je dioda, ukazující práci s kartou pod dvířky, kde není nic vidět, jen v případě, že kartu vyndáváme a vidíme, že tak můžeme učinit bez poškození dat, dokud dioda bliká.
Druhá novinka je, že se odposlech přesunul z pod displeje do těla kamery, vedle šachty pro paměťové médium. Umístění mini HDMI zůstalo shodné. Dvířka chránící HDMI vstup jsou dle mého názoru úplně zbytečná. Stačí, že je ukryt pod dvířky s LCD panelem, který obsahuje mimo RGB bodů navíc ještě body bílé, pro jasnější obraz.
Nahoře AX53, dole AX33.
Prstenec ručního ostření a nastavování dalších vybraných funkcí obepínající přední část objektivu zůstal bohužel i stejně úzký. Škoda. Širší by byl mnohem pohodlnější. Ale díky za něj, protože je lepší než malé ovládací „točítko“ pod objektivem, jak tomu bylo u mnoha jiných kamer Sony.
Pravý bok a úchop
Teď se přesuneme na protější bok, kde se také udály změny. Bohužel jen částečně praktické a tedy uspokojivé. Jedna z nejpodstatnějších změn, zmizel konečně USB kabel, který byl na kamerách Sony léta úplně zbytečný a konstruktéři jej tam nechávali, snad jen z podivné setrvačnosti nebo lenosti něco změnit. Je ale pryč a doufejme, že definitivně. Hurá.
Nahoře nová AX53, dole starší AX33. Tato strana kamery doznala snad největších změn.
Další změny patrné na první pohled jsou jednak prostor pro konektory pod posuvnými dvířky a zmenšená plocha pro položení dlaně svírající tělo kamery.
Začnu tou plochou pro dlaň. Protože jsem majitelem AX33 vím, že místo pro mou středně velkou mužskou ruku pod třmenem je tak akorát. Tedy, když nevyužíváte před chvilkou zmiňované zdířky pro mikrofon a sluchátka. Jak je vidět u nového typu, zdrsněný prostor pro dlaň se zmenšil. Japonští vývojáři u Sony nejspíše zapomněli, že dlaň Evropana či Američana je výrazně větší, nežli Japonců samotných. Dlaň tedy jisto jistě bude zakrývat při držení kamery otvor pod dvířky s mikrofonním vstupem. Výstupní zdířka pro odposlech sluchátky se správně přesunula do spodní přední části, před očko třmenu. Bohužel tam neskončil také konektor externího mikrofonu. Tam by totiž nepřekážel v držení kamery, jak jsem před chvilkou předeslal.
MULTI USB konektor vystoupil výš, takže nic nebude bránit tomu, aby se do něj pohodlně zasunulo příslušenství bez toho, aby se kabel lámal o USB kabel v bývalém třmenu, např. přívod aktivní páky na stativech Sony, které jsou mimochodem jejich velmi ceněnou výsadou.
TIP: Sony VCT-VPR1 – stativ s dálkovým ovládáním (nejen) pro kameramany
Zde je na místě konstruktéry nového přístroje trochu pochválit, ale i opět pokárat, že svojí práci mohli odvést mnohem precizněji a více přemýšlet, než něco uvedou do praxe. (Ale co by se potom zlepšovalo na další generaci videokamer, že?!)
Vrchní strana kamery po kosmetice
Jak vidíme všichni na obrázcích výše, na horní straně nového přístroje, se událi změny spíše kosmetické. Vepředu pod mřížkou, se prý nachází nově konstruovaný mikrofon. Netušíme zatím, jaký bude, ale jisté je, že ten na starší AX33 byl snímáním zvuku excelentní. Nicméně novinka se chlubí 31 stupňovým ručním ovládáním citlivosti.
Nová AX53 nahoře, starší AC33 dole.
á, a určitě ne sám bych viděl mikrofon vepředu pod objektivem. V horším případě nahoře, ale směrovaný dopředu, tam co se dívá oko objektivu. Já ale asi zapomínám, že by nemohl být mnohokanálový 5.1 surround. Že je to z praktického hlediska k ničemu je přece jedno, hlavně, když to další omračující numero lépe prodává. Každý rozumný tvůrce ví, že STEREO 2.0 absolutně stačí a v XAVC S i 4K je zvuk beztak zaznamenáván „jen“ v LPCM 2.0.
No řekněte mi, kdo bude natáčet s touto kamerou do AVCHD s pouhým AC3 zvukem, sic mnohakanálovým, když XAVC S má obraz i zvuk mnohem kvalitnější. Jen málokdo, že? Na to si mohl koupit kameru mnohem levnější. Něco je tedy ve strategii prodeje špatně, to jsem si jistý. Ale jdeme dál.
Dvířka uprostřed, která kryjí patici pro příslušenství, je umístěna velmi nevhodně. Když do ní dáme přídavné světlo či externí mikrofon, není kam dát prsty, které normálně obepínají horní část dvířek.
Páčka zoomu a foto spoušť zůstaly stejné. (Svou práci tam vykonávají bez problémů, tak proč to měnit, že.) Zmenšilo se tlačítko pro přepínání mezi video a foto režimem, takže jej nahmatat bude asi zase o něco obtížnější.
Formát obrazu i zvuku byl zachován. XAVC S a AVCHD, LPCM a AC3. 4K 50p záznam bohužel opět chybí. V Evropě maximálně 25p.
Jak je patrné z tohoto obrázku, matice pro upevnění na stativ je pořád mimo těžiště kamery a to není dobrá zpráva. Kamera se na stativu bude bez tuhého zajištění šroubem spolehlivě překlápět dozadu.
Loňský model AXP33 s projektorem, letošní novinka se bez něj obejde beze smutku.
Zatím se v portfoliu firmy Sony neobjevil typ s „P“ v názvu, který označoval přístroj shodný, který má ale v LCD panelu zabudován projektor. Tak tomu bylo vloni u typu AXP33. Prý byl velmi oblíbený. Já osobně tomu moc nevěřím. Ano bylo to hezké moci si natočený záznam promítnout na zeď, bez nutnosti mít po ruce televizor. Tato možnost se ale brzy okouká a jen zatíží rozpočet toho, kdo o tuto věc měl prvotní zájem. U nového typu se verze s projektorem zatím neobjevila a já říkám, není čeho litovat. Je ale možné, že zájemce o projektor Sony potěší později.
Zlepšení se dostavilo
Novinka Sony FDR-AX53 je už teď opět předurčena bezesporu k úspěchu. Věřím, že obraz i zvuk jsou opět na vysoké úrovni, jak je to u Sony letitou tradicí. O tom bude možné se přesvědčit až později, ve chvíli kdy novinka vtrhne na pulty obchodů nebo spíše e-shopů. Je ale vidět, že si konstruktéři vzali konečně k srdci výtky uživatelů, ke kterým byli dlouho hluší a slepí. Bohužel ne úplně. Nesporným posunem je CMOS snímač formátu 16:9, objektiv, který je zase širokoúhlý jak být má a má i větší dosah transfokátoru. Další chvályhodné „drobnosti“, jako konečně zmizelý USB cancour a posuvná dvířka kryjící paměťovou kartu zákazníka jistě potěší. Zmenšený prostor pro dlaň, stále špatně umístěný konektor pro externí mikrofon a sáňky pro příslušenství, které jsou s nasazeným příslušenstvím něčím, co brání v pohodlném využívání přístroje na sto procent, je restem, který bude, doufejme v dalších generacích videokamer Sony AX napraven. Celkově jde o kameru povedenou a já (nebudu určitě osamocen) se na její uvedení na náš trh, těším.
V nabídce Sony se objevili ještě dvě novinky pro méně náročné zákazníky. Jsou to FHD videokamery bez hledáčku, HDR-CX 675 a HDR-CX455.