Čtvrtek , 28. 11. 2024

Xenie

Digitální technologie v dnešních autech

04. 02. 2019

U moderních vozů se čím dál tím méně důrazu klade na jízdní vlastnosti a design, které jsou u mainstreamu hodně podobné a stále více se řeší digitální technologie, které komfort za volantem posouvají ještě o level výše. Co vše dnes můžeme v autě mít?

Adaptivní tempomat už dnes najdeme i ve vozech nižší střední třídy, koncern VW je zde o krok dál a dovede vás kromě udržování odstupu od auta před vámi i udržovat uprostřed jízdního pruhu (“Lane assist”), stačí přidržovat volant. To je v kombinaci s automatickou převodovkou opravdu komfortní funkce vynikající třeba i v zácpách.  

 

Kromě toho samozřejmě auta již disponují pokročilými kamerovými systémy, které často dokáží i vytvořit pohled z ptačí perspektivy podobný tomu z počítačových her, i třeba ale přední kamera dokáže při manévrování ve městě hodně pomoci. Místo tradičních budíků také výrobci čím dál tím častěji nahrazují displejem, který dokáže zobrazovat třeba i mapu.

Pojďme se ale zaměřit primárně na multimédia. Infotainment v autě se vyvíjí a i když to výrobci aut, kteří si za multimediální systémy s navigací rádi účtují vyšší desítky tisíc korun, neradi vidí, tak se středobodem multimédií stává mobilní telefon. Vlastně to dává smysl – telefon je neustále připojený k internetu, sám se aktualizuje a jeho životnost je často mnohem kratší než auta, takže má vždy i novodobý hardware poskytující dostatek výkonu. Lepší už z principu musí být i navigace, která má díky univerzálnosti platforem mnohem více dat o provozu a uzavírkách. Navíc není nutné mít ve voze datovou SIM nebo nějaký její ekvivalent, který také výrobci rádi účtují zvlášť. Zrcadlení telefonu na větší obrazovku auta tak dává největší smysl a uvědomuje si to i tuzemská automobilka Škoda – nový model Scala by Carplay i Android auto měl mít už v základní výbavě.

Tuto technologii podporuje jak Apple se svým CarPlay, tak i Android se svým Android Auto. Na této platformě sice ještě není v ČR oficiálně dostupný, stačí však stáhnout APK pro váš telefon a bez problému funguje – osobně jsem to zkoušel na Mate 20 Pro. Obě platformy stačí připojit kabelem do USB a objeví se vám výběr aplikací, které lze spustit na obrazovce vozu. Na obou platformách pak funguje Waze a Google Maps, navigace má tak dostatek dat pro naplánování ideální trasy – což je něco, o co se výrobci snaží, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že se to příliš nedaří. Pokud byste přeci i po zrušení roamingu potřebovali i plnohodnotnou offline navigaci, nabízí se třeba Sygic, který momentálně podporuje CarPlay a časem by měl podporovat i Android Auto.

Kromě navigace lze na displeji pohodlně ovládat také hudbu, k dispozici je kromě nativní Apple i Android aplikace i Spotify. Na Androidu funguje o něco lépe, více rozdílů mezi oběma platformami najdete v tomto srovnávacím článku. I tak ale je přenos přes kabel kvalitní, hudbu lze jednoduše přepínat i vybírat playlisty, funguje i ovládání na volantu. Kromě hudby lze ovládat i podcasty.

Kromě toho lze samozřejmě i telefonovat, i když u Androidu je nutné mít připojený telefon k autu u přes Bluetooth. K dispozici pak máte své kontakty i historii hovorů.

Android Auto i Apple Carplay bývá často součástí nějakého příplatkového balíčku, nicméně oproti tovární navigaci stojí jen pár tisíc korun. Občas tedy výrobci tuto technologii bohužel spojují právě s tovární navigací, tato doba snad již brzy pomine.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Uživatelé na Twitteru/X zjistili, že po šesti letech se při výběru emoji pistole nyní zobrazuje obrázek zbraně místo vodní pistole. Existence konkrétních emotikonů závisí spíše na konsorciu Unicode a jeho každoročních rozhodnutích než na konkrétních firmách, jako je Apple, Google nebo Twitter. Každá společnost si vytváří svůj vlastní grafický design a nyní to X prokázala tím, že jde proti průmyslově uznávaným standardům.
Dlouho jsem u svých notebooků hluk a aktivní chlazení neřešil. Prostě ho prostě neměly, díky Atomu či Celeronu N si vystačili s pasivním chlazením. Zatoužil jsem však po výkonu Intel Core i5 procesoru, více RAM (2 ani 4 GB už mi nestačí) a plnohodnotném SSD disku, což s sebou nese opět aktivní chlazení a hluk ventilátoru...
Sluchátka Lamax Base1 již “z praku” nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu - 790 Kč neomráčí ani méně movité. Nabízejí kromě klasické reprodukce přes Bluetooth 5.0 i audio kabel (když se vybijí) specialitku v podobě přehrávání hudby z micro SD karty (podobně jako drobný bezdrátový reproduktor Sphere SP-1). Umí být autonomním přehrávačem hudby umístěným přímo na hlavě. Tím z masy sluchátek na trhu vyčnívají podobně jako doga na výstavě beaglů.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek