Čtvrtek , 17. 07. 2025

Martina

USB 3.1 bude mít nový konektor

05. 12. 2013

05. 12. 2013

Nový standard USB, který bude dvakrát rychlejší než USB 3.0, ponese označení 3.1 a vymění konektor za menší.

Rozhraní USB (Universal Serial Bus) existuje poloviny 90. let (oficiálně bylo představeno roku 1996 po několika zkušebních verzích) a je opravdu univerzální – slouží k připojování myší, klávesnic, tiskáren, paměťových médií i k propojování a dobíjení rozličných elektronických hraček.

Pro přehled si uveďme pár faktů:

  • USB 1.x – leden 1996, teoretická přenosová rychlost až 12 Mbit/s;
  • USB 2.0 (High–Speed) – duben 2000, teoretická přenosová rychlost až 480 Mbit/s;
  • USB 3.0 (Super-Speed) – listopad 2008, teoretická rychlost až 5 Gbit/s;
  • USB 3.1 (Super-Speed+) – oznámeno červenec 2013, teoretická rychlost až 10 Gbit/s.

Za těchto několik let se vyvinula celá řada konektorů různých velikostí a tvarů. Bez výjimek ale platí, že v počítači máme stále jeden a ten samý Type-A (na obrázku vlevo). Ten u USB 3.0 zachovává zpětnou kompatibilitu se staršími standardy (2.0 i 1.x), i když má více pinů. To v reálu znamená, že pro USB 3.0 nepotřebujete speciální kabel, stačí vám jakýkoliv starší.

S USB 3.1 se vše změní. Přijde konektor nový, tzv. Type-C. Bude menší (srovnatelný se současným konektorem Micro-B pro USB 2.0 – na obrázku vpravo), čímž jistě potěší výrobce tabletů apod. Hlavními výhodami nového konektoru má být vedle velikosti i to, že nebude záležet na orientaci kabelu (oba konce budou stejné), existuje možnost do budoucna přidat počet pinů pro navýšení rychlosti a podpuje škálovatelné napájení.

Zdroje: USB.org, Engadget, Wikipedie

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Pro mnoho lidí neexistuje nic horšího, než když musí trávit nekonečné chvíle čekáním až skončí reklamy na YouTube. Když se poprvé objevila možnost předplatného bez reklam, pro řadu lidí to byla spása. Je ale neuvěřitelné, kolik lidé je ochotných platit za to, aby se nemuseli s reklamami trápit. YouTube dosáhl tento měsíc důležitého milníku pro své úrovně placené hudby a videa, když celosvětově překonal hranici 100 milionů odběratelů.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek