Jakou cestu Google zvolil?
Nedávno zveřejněný blogový příspěvek od viceprezidenta Google Anthonyho Chaveze o Privacy Sandbox říká, že plán se ubírá jiným směrem.
„Místo zavržení souborů cookie třetích stran bychom zavedli nové prostředí v prohlížeči Chrome, které lidem umožní informovaně se rozhodnout, které bude platit pro jejich procházení webu, a budou moci tuto volbu kdykoli upravit,“ píše Chavez. “Diskutujeme o této nové cestě s regulačními orgány a zapojíme se do odvětví, jakmile to zavedeme.”
Příspěvek vysvětluje, že Google obdržel zpětnou vazbu od mnoha různých stran, včetně britského Úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy a Úřadu komisaře pro informace, stejně jako online vydavatelů a standardizačních skupin. Zpětná vazba pomohla Googlu vytvořit řešení pro „konkurenceschopný a prosperující trh“ a povzbudila k používání technologií zvyšujících soukromí.
Privacy Sandbox, rozhraní API společnosti Google jako součást jeho plánu ochrany osobních údajů, byla při testování zjevně slibná a měla potenciál se zlepšit, jakmile jejich používání v tomto odvětví přešlo na vyšší počet. To však také znamenalo, že mnoho účastníků potřebuje „značnou práci“ a že to bude mít dopad na online vydavatele a trh s online reklamou obecně.
Stephen Bonner z britské ICO pro BBC News v komentáři k tomu, že Google změnil názor na soubory cookie, řekl BBC News : „Zastáváme názor, že blokování souborů cookie třetích stran by bylo pro spotřebitele pozitivním krokem. Nový plán stanovený společností Google je významnou změnou a my bude o tomto novém postupu uvažovat, až budou k dispozici další podrobnosti.”
“Naše ambice podporovat vytváření internetu šetrnějšího k ochraně soukromí pokračuje. Navzdory rozhodnutí společnosti Google nadále podporujeme průmysl digitální reklamy, aby přešel k soukromějším alternativám souborů cookie třetích stran – a neuchyloval se k neprůhlednějším formám sledování.”
Plán sušenek se hroutí
Záměry Googlu ohledně Privacy Sandbox, který měl blokovat soubory cookie třetích stran, měly od začátku potíže. Rok poté, co na tom začal pracovat, Google uvedl, že iniciativa bude muset být odložena, protože „je potřeba více času v celém ekosystému, aby to bylo správně“.
Do roku 2022 se Google vzdal plánu zvaného FLoC neboli Federated Learning of Cohorts. Spíše než soubory cookie by algoritmus v prohlížeči analyzoval historii procházení uživatele, aby zjistil jeho „kohortu zájmů“.
Tento nápad by zařadil uživatele do skupiny tisíců lidí s podobnými zájmy, na které by se inzerenti místo jednotlivě zaměřovali hromadně.
Google Chrome v systému macOS
Ve stejném roce se k Safari připojil konkurenční prohlížeč Firefox, který řídí soubory cookie prohlížečů napříč weby v rámci funkce nazvané „Total Cookie Protection“. Tato změna znamenala, že další prohlížeč porazil Chrome na úroveň cookie.
Google také kvůli plánu čelil intenzivnímu tlaku ze strany reklamního průmyslu. V lednu 2022 si skupina vydavatelů a inzerentů v Německu stěžovala šéfovi hospodářské soutěže EU, aby prošetřil návrh společnosti Google na blokování souborů cookie.
„Google musí respektovat vztah mezi vydavateli a uživateli, aniž by do toho zasahoval,“ stálo ve stížnosti.
Zatímco starý plán blokování souborů cookie třetích stran je nyní mrtvý, ještě se uvidí, jaký přesně bude nový plán Google pro Chrome. Ať už to dopadne jakkoli, je téměř jisté, že průmysl, který chce vědět vše o svém reklamním publiku, bude odmítat.
MOHLO BY SE VÁM HODIT
YouTube experimentuje s červenými, modrými a zelenými video kanály