Mnoho z našich čtenářů shání elektroniku na internetu a tak jsme si pro vás připravili vícedílné pojednání o tom jak na internetu výhodně nakoupit, jaké máte práva a jak se vypořádat s případnými problémy.
Nakupování zboží přes internet se stalo fenoménem samo o sobě a obraty obchodů realizovaných přes net každoročně strmě rostou. My se dnes budeme věnovat výhradně nakupování v rámci ČR. Nákupům na zahraničních e-shopech, kde stejné zboží vychází často o desítky procent levněji, ale kde číhají také jistá další rizika, se budeme věnovat v jednom z dalších dílů.
Výběr obchodu
Pokud bychom chtěli spočítat české internetové obchody zabývající se prodejem spotřební elektroniky, zjistili bychom, že je jich zhruba stejně jako Cimrmanových blanických rytířů, tedy nepočítaně. Jak se v nich ale vyznat? Nejlepší jsou samozřejmě reference již spokojených zákazníků ve vašem okolí, o mnohém napoví úroveň samotného e-shopu, tedy jeho vzhled, šíře sortimentu a přítomnost povinných údajů. Mezi ně patří především název, IČO a adresa provozovatele i s plnými kontakty. Rozhodně se vyhněte e-shopům, kde najdete všehovšudy v kontaktech jeden ušmudlaný e-mail nebo Skype. Čím více kontaktů, především telefonických, tím větší důvěru můžete k shopu pojmout. Orientovat se dá také podle různých značek kvality od APEKu nebo Česká kvalita atd., ale všechny tyto certifikáty je nutné brát s notnou rezervou (lze si je mnohdy prostě koupit). Ověřeno zákazníky od Heureka.cz však patří k těm lepším ukazatelům kvality.
Zásadní při výběru je aktuálnost nabídky a cen, takže pokud narazíte třeba na dva roky starý model LCD TV a nové modely pro změnu nikde, neztrácejte s takovým shopem čas. Lepší je vybírat z obchodů, kde mají e-shop propojený přímo se skladovým systémem a tak je on-line vidět, jestli je zboží skladem nebo jaká je jeho přibližná dostupnost. Na dostupnost ale velký pozor! Tento údaj je nutné brát s rezervou extrémní, často totiž nejsou tyto termíny přesné a ani nemohou být. Není prostě technicky možné dostupnost u všech produktů aktualizovat v reálném čase, zatímco fyzická dostupnost zboží se v reálném čase mění doslova z hodiny na hodinu. Nenechávejte si proto nákupy na internetu na poslední chvílí s tím, že na webu je dostupnost foťáku 48 hodin a vy přece odjíždíte na dovolenou až za tři dny. Zákony schválnosti totiž pracují na internetu dokonale, takže v časové tísni kupujte alespoň zboží skladem a doufejte, že vám to po cestě neztratí ještě přepravní společnost.
Pokud máte vybraný přesný model přístroje, který na internetu hledáte, je nejlepší využít některého systému pro srovnávání cen. Tak se nejrychleji dostanete k nejvýhodnější nabídce. Hojně se užívá třeba server Heureka.cz, Zbozi.cz nebo Srovnavame.cz. S vygenerovaným seznamem produktů v porovnávači je nutné ještě pracovat. Základní seznam se totiž neseřadí podle ceny, protože porovnávače se dávno zpronevěřili svému jménu. Proto je potřeba si ručně zvolit, že chcete výsledky řadit podle ceny, nikoli podle preference porovnávače. Samozřejmě je nutné si aktuální cenu ověřit přímo na stránkách nalezeného shopu a prostudovat si další aspekty, jako cenu přepravy nebo zda jsou v ceně započítány všechny recyklační a autorské poplatky.
Nákup
Samotný nákup zboží na vybraném e-shopu je pak už hračka. Buď je třeba se nejdříve zaregistrovat, nebo stačí zboží hodit jen do košíku a zkrácenou registraci provést až u pokladny. Většina shopů umožňuje uvést jiné fakturační a jiné dodací údaje, takže není problém nechat si balíček poslat třeba do práce. Pečlivě se rozmyslete, zda budete chtít nakupovat jako soukromá osoba, nebo podnikatelský subjekt s IČO. Budete si sice moct dát koupenou věc (pokud je to účetně průchodné) do nákladů, ale také se tím zříkáte prakticky veškerých zákaznických práv plynoucích z občanského zákoníku. O těch se zmíníme samostatně.
Po odeslání objednávky by měl přijít minimálně automaticky generovaný e-mail s potvrzením a obchodník by vás měl informovat o stavu objednávky a jejím vyřízením. Některé k tomu užívají maily, telefonáty nebo informativní SMS. V hlavní hektické sezóně se však často stává, že tyto postupy selhávají, zvláště u e-shopů s nedostatečně rozvinutou automatizací expedice zásilek. Může se tedy také stát, že balíček se zbožím přijde bez jakéhokoliv upozornění, nebo naopak nepřijde opět bez upozornění nikdy. Pokud nemáte od prodejce po týdnu o objednávce žádnou zprávu, s klidným svědomím si zboží objednejte jinde. Ideální je původní objednávku mailem stornovat, ale pokud vám nakonec od takového “zabržděného“ prodejce něco přijde, tak to prostě nepřeberete. Může si za to koneckonců sám.
Způsob platby
Nejčastějším způsobem platby je stále dobírka, což je takový český fenomén. Všechny kvalitní e-shopy umožňují platbu předem na proforma fakturu bezhotovostně, případně on-line platbu e-bankou atd. Méně často se setkáte s možností zaplatit přímo platební kartou a to i při osobním odběru na odběrném místě e-shopu. Důvod je jednoduchý. České banky si za tuto transakci počítají provizi v jednotkách procent ze zaplacené částky a často by tak obchodníkovi odčerpaly i polovinu výdělku z realizovaného obchodu. Proto platby kartou umožňují především dražší shopy, které mají tyto poplatky započítány už do ceny zboží. Jednoduchý je také nákup na splátky. Elektronické systémy vás doslova provedou celou splátkovou procedurou a po jejich on-line schválení je třeba už jen vytisknout si splátkové smlouvy a podepsané je poslat obchodníkovi.
TIP: Přečtěte si podrobný článek o tom, jak platit na internetu jednoduše a ještě ušetřit.
Přeprava a převzetí
Zbývá tedy vybrat už jen způsob přepravy. Velké e-shopy mají alespoň jedno odběrné místo, kde je možné si zboží vyzvednout osobně. Nečekejte ale, že na těchto místech vám zboží budou rozbalovat a předvádět. Takové služby nejsou v ceně zboží na internetu započítané a pokud na nich trváte, dejte raději vydělat nějakému kamennému obchodu, kde si za předvedení připlatíte. Na odběrném místě tedy dostanete jen krabici, fakturu a záruční list. Začínají se sice rozbíhat doplňkové služby, jako instalace a předvedení u zákazníka, ale ty jsou vždy zpoplatněny, ať už samostatně nebo v ceně zboží.
Každý obchodník využívá různé spediční služby pro doručování balíků. Nejvyužívanější je asi DPD, PPL a Česká Pošta. Všichni běžní (a levní) přepravci doručují jen v pracovní dny a nelze u nich domluvit přesná doba dodání. Každý e-shop má určitou hranici nákupní ceny, od které je přeprava zdarma a je tak dobré si tento údaj zjistit už při výběru obchodu. Za nadstandardní služby, jako doručení v den objednávky Messenegerem nebo dodání večer a podobně se povětšinou připlácí, pokud takovou službu internetový obchod vůbec umožňuje.
Většina prodejců při expedici balí zásilky do dalších ochranných obalů nebo neprůhledné fólie, ale zboží může přijít také jen v originálním balení s nalepeným štítkem. Při přebírání zboží od speditéra je nutné důkladně prohlédnout balení zásilky, zda není někde porušeno nebo poškozeno a v případě pochybností zboží prostě nepřebírejte, vrátí se prodejci.
Pozor, žádný speditér nebude čekat na to, až si prohlédnete obsah balíku a ani vám do něj nedovolí zřejmě nahlédnout, dokud ho nepřeberete. Vady skryté uvnitř balení se stejně už řeší jiným postupem a tak nemá cenu se s chudákem doručovatelem dohadovat. Nyní tedy držíte vysněnou elektronickou hračičku konečně v rukou a můžete se z ní začít těšit.
Jako u každého jiného zboží můžou ale nastat další komplikace, jako špatně dodané zboží, vadné zboží nebo zboží, které se ukáže jako nevhodné a budete ho chtít vrátit. O řešení těchto nepříjemných záležitostí, o vašich právech a možnostech při reklamaci nebo vrácení zboží si povíme v příštím díle.
Pokračování: Práva zákazníků a povinnosti prodejců