Úterý , 03. 12. 2024

Svatoslav

Okénko do hudební historie aneb od kazet až po chytré telefony

Vinylové desky (LP) se v posledních letech dokázaly vrátit na výsluní a jejich prodeje rostou. I malé dítě dnes stále ví, jak gramofonová deska vypadá. S audiokazetami či „cédéčky“ to ale, alespoň zatím, na podobný comeback nevypadá. To však nebrání tomu na tyto hudební nosiče alespoň zavzpomínat.
hudba
Vinylové desky (LP) se v posledních letech dokázaly vrátit na výsluní a jejich prodeje rostou. (zdroj foto: pexels.com)

26. 04. 2023

26. 04. 2023

Dnes je fyzickým nosičem náš telefon

Při poslechu hudby dnes zcela dominují streamovací platformy, případně hudba zakoupená elektronicky. Hudba je tak uložena na disku našeho telefonu, počítače, nebo dokonce vzdáleně v datacentru, ze kterého je k nám přenášena prostřednictvím internetu. Více než album či interpreta tak vnímáme aplikaci, kterou pro přehrávání používáme. Právě tvorba mobilních aplikací pro streamování hudby a videa se stala lukrativním byznysem, umělci se naopak stále častěji ozývají s nářkem, že ze streamování hudby k nim příliš peněz nedoputuje. Z částky, kterou za měsíční předplatné zaplatíte, si totiž ukrojí provozovatel platformy, nahrávací společnosti a mnozí další. K umělci jde jen zlomek, a to navíc dle počtu přehrání skladeb.

Za vším hledej peníze

Zatímco pro uživatele a vývojáře aplikací jde o skvělé řešení, umělci nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy svá alba prodávali na fyzických nosičích. Mimo jiné právě proto se vracejí k „eLPíčkům“ nebo

experimentují se zajímavými moderními nosiči. Z prodeje alba totiž umělec získává mnohem vyšší částku. Navíc je jedno, zda si skladbu přehrajete stokrát, nebo pouze jednou. Na částku tato skutečnost nemá vliv.

Magnetofonové kazety

Ještě v průběhu devadesátých let dominovaly mezi nosiči magnetofonové kazety. Právě ty začaly ve velkém nahrazovat vinylové desky. Kazety byly mnohem skladnější, v malém balení se nacházelo více hudby.

Kromě toho přinesly kazety jeden fenomén – lidé si poprvé mohli brát svou vlastní hudbu s sebou na cesty. Vznikly přenosné „magneťáky“ a především mobilní kazetové přehrávače (trh ovládlo Sony se svým přehrávačem Walkman). Z dnešního pohledu již absurdní zařízení tehdy doslova zaplavilo celý svět.

CD aneb kompaktní disk

Kazety zase začaly ustupovat ve chvíli, kdy se na trhu objevila „cédéčka“. Ta přinesla dosud nevídanou novinku. Kazety totiž bylo nutné fyzicky přetáčet a jen velice těžko jste hledali místo, kde při přetáčení zastavit tam, kde potřebujete. V případě CDček jste jednoduše zmáčkli tlačítko zpět nebo vpřed a požadovaná skladba se prakticky okamžitě začala přehrávat. CD byla také mnohem odolnější vůči poškození. Díky rozmachu počítačů navíc lidé začali hudbu ukládat do nich, nebo hudbu kopírovat. Začala „zlatá éra“ hudebního pirátství.

K TÉMATU  Recenze 3D LED televizoru Sony KDL-46HX850

MP3 přehrávače

Dostáváme se k zařízením, jejichž evoluce v podstatě vedla až do dnešního stavu. Malá zařízení, kterým se říkalo MP3 přehrávače, dokázala pojmout stovky a tisíce skladeb, které se vešly buď na malou paměťovou kartu, nebo do integrovaného úložiště přímo v zařízení

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Dnešní test se zaměří na dvě akční kamery Lamax a BML od českých značek, které své produkty navrhují samy s výrobou v Číně. Pokud jde o parametry, výbavu i samotný hardware, vcelku se podobají. Proto jsme je postavili tak říkajíc do ringu v jednom článku. Kdo si vedl lépe?
Šest měsíců poté, co BMW podepsalo smlouvu s robotickým startupem Figure AI, se bipedální humanoidní roboti Figure 01 testují ve výrobním závodě BMW Spartanburg v Jižní Karolíně. Nejnovější zpráva o pokroku ukazuje, jak by roboti mohli pomoci při výrobě.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek