Neděle , 22. 12. 2024

Šimon

Sony Cyber Shot DSC-HX200V: Kompakt s natáčením ve Full HD 50p

05. 05. 2012

05. 05. 2012

Podívejme se podrobněji na zoubek vlajkové lodi řady Cyber Shot fotoaparátů Sony. Jde o vyspělý kompaktní fotoaparát s možností natáčet Full HD video, nově i v režimu 50p. Od svého předchůdce HX100V se příliš neliší. Změny jsou víceméně kosmetické.

Více pixelů na čipu, rychlejší procesor Exmor R, některé nové funkce pro hračičky, kterým nestačí „obyčejná“ fotografie a chtějí své umění výtvarně posunout přímo při fotografování a nezdržovat se složitými úpravami v počítači. To jsou patrné změny oproti předchozí verzi tohoto fotoaparátu. Na povrchu těla byl navíc pozměněn pouze tvar úchopu pro pravou ruku, jinak je skořepina včetně objektivu shodná s jeho předchůdcem na trhu.

Aktuální cena Sony Cyber-Shot DSC-HX200 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

 

Zleva starší HX100V a novinka HX200V čelní pohled – změna tvaru úchopu

Zleva starší HX100V a novinka HX200V zadní část – na ovládacím kříži přibyla ikona

 

Několik slov úvodem

Původně jsem v předchozí aktualitě avizoval, že se podíváme hlouběji pouze na možnosti nahrávání videa. Byla by ovšem škoda ošidit čtenáře o informace týkající se i fotografické části, protože je tento přístroj primárně určen zachytávání snímků statických a v tomto směru má mnohem bohatší nabídku, než je tomu u natáčení videa. Budu se tedy věnovat oběma, i když u foto části ne zcela dopodrobna.

Tělo – první dojmy

Je bytelné a pevné. Vrzání nebo skřípot při pevném uchopení tedy nehrozí. Působí kompaktním dojmem. Jeho matně černé zbarvení s namíchanými  problikávajícími stříbrnými třpytkami, viditelné v určitých úhlech přímého osvětlení působí velmi elegantně.

Poznámka: Nicméně v určitých úhlech osvětlení se stříbrné třpytky příliš lesknou a člověk má dojem, že je tělo aparátu permanentně zaprášeno. Pokus o odstranění domnělých prachových částic je tak bezvýsledný. Elegance se tedy vždy nesnoubí s praktičností dizajnu.

Celkový vzhled vzbuzuje hned na první dojem pocit solidního výrobku. Vypadá jako z kovu, ale je to ve skutečnosti pouhý plast. Zmodernizovaný úchyt (grip) je pogumován a jeho vzhled imituje strukturu kůže.

Ergonomie a držení

Jeho první uchopení mě ihned přesvědčilo, že v rukou držím výrobek, na kterém si dal výrobce opravdu záležet. Tento dizajn je samozřejmě shodný se starší HX100V a to je důkaz, že se opravdu povedl. Jeho hmotnost s baterií je 583 gramů a rozměry: šířka 126,1 mm, výška 86,6 mm a hloubka 93,3 mm jsou zárukou, že se v dlani neztratí a jeho držení je pevné a jisté.

Všechny ovládací prvky jsou snadno přístupné a logicky uspořádané po celé pravé části přístroje.

Start přístroje

Před jeho prvním použitím vložíme do přístroje dodávanou baterii Infolithium NP-FH50 a prostřednictvím síťového adaptéru cca 90 minut nabíjíme. Ukazatel zbytku energie potom ukazuje ve foto režimu cca 200 minut a ve video režimu cca 115 minut výdrže. Údaje jsou to pouze orientační a nelze se na ně moc spoléhat. (Já jsem nikdy při testování akumulátor nedokázal vybít úplně, takže přesný údaj o výdrži baterie nedokáži předložit.) To je jakýsi důkaz, že aparát energií opravdu šetří.  Pod stejnými dvířky, jako akumulátor se skrývá i šachta pro paměťové karty, do které můžeme vložit dva typy, firemní Memory Stick PRO Duo, anebo obecnější a rozšířenější SDHC, včetně jejich nejmodernější varianty s bezdrátovým přenosem dat – SDXC karty. Lze použít i micro SDHC varianty, ovšem jen s příslušnou redukcí na klasickou velikost SDHC. Nejsou součástí přístroje.

Máme nabito a paměťovou kartu vloženu. Je tu tedy čas na první start fotoaparátu. V první řadě nesmíme zapomenout sundat krytku objektivu, protože jinak nám jí po zmáčknutí tlačítka ON/OFF (Power) na horní straně přístroje vyjíždějící objektiv vystřelí do prostoru, nedej Bože do prachu či písku. Její opětovné vložení na objektiv by mohlo být (z podstaty jejího mechanismu) bez řádného vyčištění pro optiku velmi nebezpečné.

Poznámka: Před prvním použitím doporučuji připevnit víčko k přístroji dodávanou šňůrkou, která nám pro příště dokáže pomoci výše zmíněnému nebezpečí úplně zamezit.

Po první zpuštění je třeba nastavit jazykovou mutaci, nastavení oblasti kde se nacházíme, datum a čas. Dále nastavíme barvu zobrazování menu. Máme na výběr ze tří možností – černý, bílý nebo červený (růžový?) podklad. Potom nám dá přístroj na výběr, zda používat GPS či nikoliv, rozlišení displeje mezi standardním (šetříme baterii) a vysokým rozlišením. Nakonec vás fotoaparát upozorní, že při případných problémech, se zmáčknutím tlačítka s otazníkem (vpravo od displeje dole) dozvíme jejich řešení. Potvrzování funkcí je doprovázeno poměrně hlasitou signalizací, která se dá v menu naštěstí vypnout.

Fotoaparát je nastaven na automatické spuštění blesku při nedostatečném osvětlení a je také aktivován Ekologický režim, který po jedné minutě ztmaví displej a po další minutě nečinnosti se přístroj sám vypne. Ten můžeme změnit ze Standardní na Maximální. Potom se displej ztmaví po 15 vteřinách a úplně vypne po minutě. Také se stane nefunkční nastavení na vysoké rozlišení displeje. Ekologický režim je možno i úplně vypnout. Aparát pak běží, dokud ho samy nevypneme nebo nedojde baterie.

Menu – velmi bohaté nastavení

Pro kreativnější práci s přístrojem se vyplatí navštívit menu a nastavit si funkce dle individuálních představ. Většina nastavení je pro foto část přístroje. Nastavení probíhá buď křížovým ovladačem vedle LCD panelu vpravo, kdy je možno mít zapnutou zvukovou signalizaci, přičemž každá strana ovládacího kříže vydává jiný tón včetně potvrzení v jeho středu, což někomu orientaci dozajista usnadní.

Nebo můžeme použít tzv. Jog Dial ovladač (ozubené kolečko) vpravo nahoře. Potvrzujeme stiskem kolečka. (Ten zvuky nevydává.) Vertikální posun je možný pouze křížovým ovladačem. Posun po jednotlivých ikonách nastavení je „do kruhu“, můžete přejíždět volně od poslední položky k té první bez toho, abychom museli couvat. Užitečné a šikovné zároveň. Výhodou je také to, že se Vám menu otevře vždy tam, kde jste předtím s nastavením přestali a to i po vypnutí fotopřístroje. To platí jen u hlavních složek. V podsložkách začínáme vždy od začátku.

Jednotlivá nastavení

První položka menu. V možnostech nastavení velikosti fotografie máme na vybranou z poměru stran 4:3 a 16:9. Formát 3:2 CHYBÍ!

Formát fotografií je JPEG. 3D fotky jsou ve formátu DPOF. Formát a objem fotografií 4:3 jsou 18M (4896 x 3456) pro velikost obrázků do A3+, 10M (3648 x 2736) pro velikost do A3, 5M (2592 x 1944) od 10 x 15 cm až do formátu A4  a VGA (640 x480) určené primárně pro e-mail. V 16:9 jsou 13M (4608 x 2752) pro prohlížení na HDTV a tisk až do A3+ a 2M (1920 x 1080) pro prohlížení na HD televizoru.

Druhá položka. Tam nastavíme funkci Detekce obličejů. První ze čtyř variant je OFF, vypnuto, dále AUTO, Priorita dětí a Priorita dospělých tváří.

Třetí položka. Nastavení kvality videa. Nejkvalitnější možné je progresivní PS AVCHD AVC/H.264  – 28M 50p, dále prokládaný FX 24M 1920 x 1080 50i, FH 17M 1920 x 1080 50i a HQ 9M 1440 x 1080 50i.

V menu je možnost nastavit také nahrávání v progresivním formátu MP4 25p, 12M 1440 x 1080, který je vhodný pro internet nebo emailovou komunikaci. Zvuk je potom AAC-LC 2.0, bitrate 128 Kbps.

Čtvrtá položka umožňuje nastavit velikost fotografií zhotovených při současném natáčení videa. Nelze ovšem použít při PS 50p nastavení. Na výběr je mezi 16:9 – 13M a 3M.

Pátá položka. Nastavení stabilizátoru pro natáčení videa. STD – Standardní a ACT – Aktivní po větší otřesy.

Šestá položka informuje při zapnutém GPS o naší aktuální poloze.

Poznámka: Informace se vtisknou do metadat fotografií. Jsou znázornitelné jen skrze firemní aplikaci Sony PlayMemories Home a do videa samotného se nezaznamenávají.

Sedmá položka. Ta umožňuje nastavení informací o našem pohybu s přístrojem, když cestujeme. Data se ukládají i při vypnutém přístroji a nabitým akumulátorem a taktéž zapnutou funkcí GPS aktivní.

Osmá položka je Nápověda k fotoaparátu. Pod ikonou otazníku „?“ najdete jednotlivá témata nápovědy. Ty hlavní jsou:

  • Průvodce fotografováním a prohlížením,
  • Průvodce ikonami (Ta je velmi důležitá. Můžete s ní procházet mezi ikonami na displeji a po jejím potvrzení se dozvíte podrobnosti o nastavení a funkci k ní přiřazené.),
  • Řešení problémů, Průvodce používáním, Klíčové slovo a Historie.

Ke čtyřem posledním není třeba komentáře. Mluví samy za sebe.

Jednotlivé podsložky jsou rozsáhlé a podrobné. Dokáží vám spolehlivě pomoci s ovládáním jednotlivých funkcí, do kterých je možno skrze ně i přímo vstupovat a nastavovat. Ke stejné nabídce se dostanete přes již zmiňované tlačítko s otazníkem na zadní stěně fotoaparátu.

Devátá položka. Tam nastavíte jednotlivé funkce a nastavení nejpodrobněji. První je Nastavení snímání s ikonou fotoaparátu s lupou. Druhé je Hlavní nastavení s ikonou nářadí, třetí je Nástroj paměťové karty, a poslední čtvrtá s ikonou hodin je Nastavení hodin.

Při přepnutí fotoaparátu na ruční nastavení se vám v menu zpřístupní další položky. Např. Obrazový efekt. V základním nastavení jsou vypnuté. Na výběr máte z těchto možností:

  • Pntg – Malování HDR, připomíná malbu
  • Rich BW, bohaté černobílé nastavení se zdůrazněnými detaily,
  • Mini – Miniatura, jen určitá předdefinovaná oblast fotografie je ostrá,
  • Toy – Pořizuje snímky jako fotoaparát na hraní,
  • Pop – Pořizuje snímky s výraznými barvami,
  • Part – Částečná barva, používá jen červenou, zelenou, modrou nebo žlutou barvu, ostatní tóny jsou potlačeny černobíle. (Nefunguje stoprocentně.)
  • SftH key – Měkký High – key efekt, silně zdůrazňuje jasné oblasti snímku,
  • WtrC – Akvarel, jakoby malované akvarelem (vodovými barvami) a
  • Ilus – Ilustrace, zdůraznění obrysů objektů na snímku.

 

 

 

 

Snímek věže je pořízen v režimu 30násobného optického zoomu. Fotografie lze rovnou převádět pomocí různých efektů, například do podoby malby

Panorama. Další fotografie v originálním rozlišení si můžete stáhnout… Heslo pro stahování je: HX200

 

Vyvážení bílé

Další z mnoha nastavitelných parametrů je White Balance a to buď, že se spolehneme na automatiku WB AUTO, Ikona slunce – Denní světlo, Ikona mrak – Oblačná obloha nebo stín, Zářivka 1 – pro bílé zářivkové světlo, Zářivka 2 – pro normální zářivkové světlo, Zářivka 3 – pro zářivku napodobující denní světlo, Ikona žárovka – pro umělé žárovkové osvětlení,  WB ikona blesku – pro snímání s bleskem, ikona pro nastavení vyvážení bílé stiskem v určitých barevných podmínkách okolí a konečně Ikona SET – pro nahrání bílého snímku jako základu.

Další z mnoha položek v menu je užitečný ND filtr, pro případné omezení světla, jako je pláž nebo zasněžená krajina a snímky bez něho by byly přeexponovány.

Důležitou položkou je i Režim měření světla pronikajícího na snímací čip – Vícebodové, s důrazem na střed a jednobodové.

V menu můžeme nastavit i Interval kontinuálního snímání Hi – Série až 10 snímku při maximální rychlosti 10 snímků za sekundu a Lo – Série až 10 snímku při maximální rychlosti 2 snímků za sekundu.

Kontinuální snímání tzv. Bracketing, kdy můžeme řadu tří vyfotografovaných snímků v sérii odstupňovat v rozsahu buď +-0.3, +-0.7 a  +- 1.0 EV (Expoziční hodnoty). Nakonec je tu ikona BRK WB, pro tři snímky v sérii s odstupňováním hodnot Vyvážení bílé.

Pro někoho velmi důležitá funkce Snímání úsměvu se dá v menu aktivovat a navíc určit i míru úsměvu, na kterou se má fotoaparát zaměřit především.

V menu můžeme nastavit ručně i intensitu vyzařování blesku +- 2.0 EV.

Je tu ještě nastavení – Barevný režim: Standardní, Živé barvy, Přesná reprodukce barev, Sépie a Černobílá fotografie.

Možné je i zdůraznění nebo potlačení Sytosti barev, Kontrastu, Ostrosti a redukce šumu.

Tímto jsme možnosti nastavení v menu přístroje vyčerpali.

Tedy téměř. V Inteligentním Auto nastavení je k mání ještě položka EASY. Po její aplikaci se stane fotoaparát automatem s co možná nejjednodušším nastavením.

Ovládací prvky

Již ze své podstaty je na přístroji nejdůležitější tlačítko ON/OFF, které přístroj aktivuje a deaktivuje. Když je přístroj zapnutý, svítí střed tlačítka zeleně. Je-li přístroj ve fázi dobíjení akumulátoru, svítí oranžově.

K TÉMATU  Beats nyní vyrábí obaly na iPhone

Dále na obrázku níže vidíme kulaté tlačítko FINDER/LCD, kterým se přepíná mezi zobrazením v hledáčku nebo na displeji. Tímto tlačítkem se dá také navodit stav, že se mezi oběma možnostmi přepíná automaticky a to přiložením oka k hledáčku. Toto zaznamená čidlo a dá impuls ke změně v zobrazování.

Na úchopu pro pravou ruku jsou spoušť obepínající kroužek transfokátoru, kterým směrem doleva (W) Wide rozšiřujeme pohled a doprava (T) Tele ohnisko zužujeme a přibližujeme se ke vzdálenému objektu tzv. zoomováním, tedy změnou ohniskové vzdálenosti objektivu. Při režimu prohlížení slouží k výběru snímků vlevo (ikona jednoduché šachovnice) a ke zvětšování snímků až 8,0x vpravo (ikona lupy).

Mezi spouští a voličem režimu se nacházejí dvě oválná tlačítka, vlevo FUCUS, které nám zprostředkuje výběr zaostření – Více AF, vybere automaticky bod priority zaostření, Střed AF – ten preferuje středovou oblast pro zaostření a konečně Pružné bodové zaostření, kde můžeme zvolit ručně oblast pro zaostření mačkáním křížového ovládacího tlačítka. Středovým tlačítkem preferovanou část vybereme. Toto se hodí hlavně pro kreativní tvůrce, kteří požadůjí přesné zaostření přesně na místě, které zvolí. Dá se tak pracovat i s hloubkou ostrosti, kdy preferujeme jen určitou část záběru a ostatní chceme mít v obrazu rozostřené.

Vpravo je tlačítko CUSTOM, které má ve svém středu malý výstupek, abychom se snáze mezi tlačítky orientovali bez toho, abychom se na ně museli dívat. Je to uživatelské tlačítko, na které se dá v menu navolit jeden z pěti režimů. AEL (Auto Exposure Lock – zámek expozice), Vyvážení bílé, ND filtr, Režim měření (vícebodové, Středové a Jednobodové) a Snímání úsměvu.

Na zadní straně jsou ještě zbývající dvě tlačítka, která jsou viditelná i z horního pohledu. Vlevo tlačítko s ikonou obdélníku s šipkou uvnitř – MOVIE. To slouží k přehrávání snímků a videí přímo ve fotoaparátu. Fotoaparát se tímto dá zapnout do prohlížecího režimu bez toho, aby se aktivovala snímací část přístroje samotnéhoa to i u přenosu dat do PC. Napravo od něj je vypouklé  tlačítko s červeným středem a to slouží jako video spoušť.

Obrázek zhora představuje valnou část ovladačů fotoaparátu mj.

Volič režimů

Je kruhový přepínač, kterým se dá otáčet stále dokola v obou směrech a dají se jím navolit jednotlivé předdefinované režimy fotoaparátu. Těch je celkem jedenáct.

Začneme od ikony zeleného fotoaparátu. Ta představuje Inteligentní AUTO, Nastavení expozice s automatickými nastaveními. Fotoaparát si nastavuje všechny expoziční režimy sám.

Ikona zlatého fotoaparátu, tzv. Super AUTO, Pořídí ostrý snímek s automatickou redukcí rozmazání a šumu. Fotoaparát exponuje v rychlém sledu třikrát za sebou a výsledný snímek složí do jediného sestávající ze všech třech expozic. Vylučuje pohotové fotografování, protože na výsledek čekáme několik sekund, než procesor vypočítá nejoptimálnější výsledek expozice

Kolečko Jog Dial, otáčením se vybírá a máčkáním se aktivuje daná funkce

V obou automatických režimech můžeme ručně ovlivnit úpravu expoziční úpravy po třech desetinných stupních + – 2,0EV kolečkem Jog Dial. Jdou nastavit ještě jiné individuální režimy, ale o těch později v oddílu Ovládací tlačítka.

„P“ značí Automatický program s možností Automatické expozice s upravitelným nastavením. Kolečkem Jog Dial můžeme nastavit citlivost na AUTO nebo 100 ISO – 12800 ISO, dále čas závěrky od 1/6 sekundy a velikost clony od F2,8 při širokém ohnisku, které se mění současně a úprava expozice v + – 2,0EV. Ještě je možné nastavit čtyři různé režimy blesku.

„S“ značí Priorita rychlosti závěrky při pořízení snímků s možností Ručního nastavení závěrky. Nastavit jde i citlivost v ISO a jemná úprava EV. Je vhodná při snímání rychlých pohybů ve snímaném obrazu.

„A“ značí Priorita clony při pořízení snímků s možností Ručního nastavení hodnoty clony. Nastavit lze opět i citlivost v ISO a jemná úprava EV. Je vhodná při nutnosti řídit hloubku ostrosti.

„M“ značí fotografování s ručním nastavením expozice s možností Ručního nastavení rychlosti závěrky a hodnoty clony. Obě hodnoty se dají řídit nezávisle a je tím otevřena cesta k plnému využití kreativity samotného tvůrce. Můžeme nastavit i citlivost v ISO.

„MR“ značí Režim obnovení paměti s možností Obnovit registrované nastavení a pokračuje ve snímání. Dá se volit ze tří přednastavení funkcí v paměti přístroje.

Další ikona s písmenkem „i“ a obdélníčkem prohnutým na delších stranách dovnitř, označuje možnost Plynulých panoramat. Po navolení této funkce si vyberete směr pohybu fotoaparátem do stran horizontálně nebo vertikálně, zmáčknete a držíte spoušť a pohybujete plynule přístrojem daným směrem. Vzápětí se vygeneruje panoramatická fotografie.

Ikona políčka z filmového pásu představuje Režim videa AVCHD s možností upravitelného nastavení. V tomto režimu je možné doladit jemnou úpravu EV (Nikoliv při natáčení samotném).

Ikona „3D“ umožňuje pořizovat 3D snímky a to ve třech možných nastaveních.

  • 3D Statický snímek – ten lze zobrazit v 3D TV ve 3D,
  • Plynulé panorama 3D, i ten lze zobrazit na 3D TV a
  • Plynule z více úhlů, který je možno zobrazit nejen ve 3D TV, ale také ve fotoaparátu.

Ve všech třech nastaveních je opět i možnost ovlivnit jemnou úpravou EV.

Poslední na kruhovém voliči je „SNC“ a ta značí Volbu scény, kde je možno zvolit z těchto eventualit:

Hladká pleť, Rozostření pozadí, Zamlžení, Redukce rozmazání pohybu, Krajina, Korekce protisvětla HDR, Noční portrét, Noční scéna, Ručně držený soumrak, Vysoká citlivost, Jídlo, Domácí mazlíček, Pláž, Sníh, Ohňostroj a Pokročilé snímání sportu.

Při otáčení se nám zobrazují na displeji všechny podstatné informace, a to i o možnostech dalšího podrobného nastavení přístroje.

Ovládací tlačítka (kruhový kříž s potvrzováním v jeho středu)

 

 

Ovládací tlačítko zleva, starší HX100V a současný HX200V. U nového typu doznal mírné změny.                               V detailu jsou patrné i stříbrné třpytky, které dokáží zmást v domnění, že jde o prachové částice.

 

Popis jednotlivých funkcí voliče realizujeme odshora a budeme pokračovat dle směru hodinových ručiček.

DISP – Pod tímto označením máme čtyři různé druhy zobrazení na displeji. Odspodu: ZAPNUTO – Zobrazit informace, Podrobné informace – Zobrazit podrobné informace o snímku, včetně histogramu, Úroveň – Zobrazí úroveň, tedy lépe popsáno funkci elektronické vodováhy, která nám pomáhá udržet přístroj ve vodorovném stavu. (Velmi užitečné hlavně při použití stativu.) Funguje na šířku i výšku postavení přístroje a poslední VYPNUTO – Tam by měl být pouze čistý displej, nicméně některé grafické informace se objevují. Jejich rozsah je poplatný danému nastavení aparátu na voliči režimů.

Ikona blesku – Jednotlivé volby jsou: AUTO – Automatický záblesk, Zapnuto – vždy použít blesk, „SL“ Pomalá synchronizace – Objekty a vzdálené pozadí budou jasné, „SL REAR“ Synchronizace s druhou lamelou závěrky – Zpozdí odpálení blesku a Vypnuto.

Ikona fotoaparátu se třemi hvězdičkami – Ta je funkční pouze při nastavení na automatické programy spřažené s nastavením na Inteligentní auto a Super auto. Tam se dá potom upravovat Jas, Barva, Živost snímku v šesti krocích do plusu a v šesti do mínusu. Rychlý návrat do automatického nastavení přepneme stlačením tlačítka s otazníkem. Nakonec se tu dají nastavit některé Obrazové efekty.

Ikony Kontinuální snímání a Samospoušť – Ta skrývá možnost až devíti využití: Jeden snímek, Kontinuální nastavení – snímání probíhá, dokud držíme zmáčknutou spoušť, „BKR“ Bracketing – nahraje tři snímky s proměnou expozicí (-0,3EV, 0EV, + 0,3EV), Samospoušť se aktivuje deset vteřin nebo dvě vteřiny po stisknutí spouště, vlastní portrét jedné osoby – závěrka se spustí dvě vteřiny po detekci tváře, stejná funkce pro detekci dvou tváří, Snímání deseti snímků po deseti vteřinové prodlevě a poslední volba zajišťuje snímání v řadě, tzv. Bracketingu (posun expozičních hodnot po 0,3EV) deset vteřin po stisku spouště.

Poslední tlačítko, na které nesmíme opomenout je označeno velkým „?“ otazníkem. Vyvolává, jak už jsem napsal podrobnou nápovědu a při aktivaci funkce prohlížení skrze ni můžete mazat nahrané soubory v pevné paměti (105MB) fotoaparátu nebo na paměťové kartě.

Hledáček

Elektronický hledáček má uhlopříčku 0,5 mm (0,2 palce) s 201600 body. Na boku má vroubkované kolečko pro optickou korekci. Vpravo vedle otvoru je senzor, který aktivuje EVF hledáček při přiblížení oka cca od tří centimetrů. Po pravé straně hledáčku na horní straně přístroje je také tlačítko pro ruční výběr mezi hledáčkem a LCD panelem FINDER/LCD. Plastový okulár vyčnívá na zadní straně o pouhých 5 mm. To je pro lidi s brýlemi a navíc hledícími do hledáčku levým okem velmi nedostatečný odstup od těla kamery. Navíc ti s plastovými skly se brzo dočkají nemilého jevu, jejich poškrábaného povrchu. Doporučuji ho tedy oblepit měkkým materiálem, abychom tomuto nešvaru od začátku předešli.

S brýlemi, které nosím, není v hledáčku dobře vidět celá plocha zobrazovače, ani když mám nos rozplácnutý o LCD panel. Navíc je citelně hrubozrnný a obraz v něm se mírně chvěje. Zaostřovat ručně je tedy sázkou do loterie. Hodila by se funkce Peaking nebo dočasné zvětšení obrazu. Navíc je přední čočka uložena příliš mělce a boční ostré světlo – slunce nebo silný umělý zdroj – téměř dokonale znemožní jeho využití.

Poznámka: Kde jsou ty časy, kdy byly okuláry hledáčku z měkké pryže. Nepochopím výrobce, jak mohl od této praxe upustit. Na druhou stranu zaplať Pánu Bohu alespoň zato, že tam ještě vůbec nějaký hledáček je, protože ten se dá i nedostatečně odstíněn použít v krajním případě zakrytím dlaní. Zkuste to realizovat tam, kde je jenom LCD displej. Při prudkém slunci uvidíte, no víte co?!

 

LCD panel je výklopný, ale jen nahoru a dolů. U natáčení videa by se hodila i možnost vyklápět panel do levé strany a otáčet o 180°

LCD panel

Má podsvícení TFT a úhlopříčku 3,0 palce, tedy 7,5 cm a je ve formátu 4:3. Skládá se z 921 600 obrazových bodů a jeho plocha je tady plně využita jen při fotografování. Není dotykový, ale otisky prstů sbírá jeho hladký povrch velmi rád a dá práci se jich tam zbavit. Sony prodává na LCD displeje ochranné fólie. Jsou však doslova nekřesťansky drahé. Počítáte-li s tím, že vám bude přístroj sloužit celá léta i tato investice se nakonec vyplatí. Jeho jas se dá v menu zvýšit nebo i snížit v pěti stupních. Ani největší jas ovšem nezaručí jeho dokonalé uplatnění v případě silného okolního osvětlení.

 

Objektiv

Nese slavnou značku Carl Zeiss. Světelnost je F 2,8 až 5,6 při přiblížení obrazu scény. Ohnisková vzdálenost f od 4,8 mm do 144 mm. 35mm (Kinofilm) ekvivalent je 27mm – 810 mm.

Přední čočka je zasazena do obruby příliš mělce. Nabude tak nouze o obraz plný různých odrazů parazitujícího světla, které tímto znehodnocuje výsledný obraz. Objektiv nedisponuje žádným závitem. Ochrana objektivu tak může být realizována nějakým nasouvacím filtrem, když ho ovšem bude možné na trhu sehnat.

Poznámka: V materiálech Sony není nikde zmínka o případných (podle mne velmi potřebných) doplňcích, které by chránily objektiv. Na internetu je ovšem možné vidět video, které dokazuje, že něco takového, nejspíše od nějakého jiného výrobce existuje. Dá se tak objektiv doplnit o některé z filtrů, dokonce i polarizační a také o sluneční clonu, které je opravdu zapotřebí.

Odkaz na předvedení příslušenství: http://www.youtube.com/watch?v=cD5KkDL8t8E

Zoom

Je optický a digitální. První má 30 násobné přiblížení. Druhý tzv. digitální je buď Zoom s čistým obrazem, který dosahuje 60 násobného přiblížení (kdo to z ruky udrží??) a dále potom 120 násobný, který výsledný obraz silně degraduje.

Poznámka: Ruku na srdce, všichni víme, že tyto digitální hodnoty jsou víceméně nepoužitelné a výrobce se nejspíše pokouší nachytat nějakého nevzdělance v oboru a omráčit ho velkými čísly.

Transfokace se realizuje dvěma způsoby. Výkyvným kroužkem kolem spouště nebo prstencem na objektivu. Oba způsoby se dají realizovat u obou druhů snímání obrazu, tedy jak statického – fotografie, tak i pohyblivého – video.

Automatické ostření

Probíhá skrze objektiv. U fotografií si fotoaparát může vypomoci při nedostatečném osvětlení scény také AF pomocnou lampou, která je umístěna mezi úchop a objektiv. Tato funkce se dá v menu vypnout.

K TÉMATU  Plazma versus LCD - nehorázná mystifikace

Ruční ostření

Když přepneme zboku objektivu přepínač z AF/ZOOM na MF, změní se funkce prstence na zaostřování. To už funguje pouze ve foto režimu. Na displeji se ovšem nedočkáme při tomto využití číselných hodnot vzdálenosti v metrech, ale pouze grafický posuvník, kde se pohybuje orientačně čtvereček na lince zleva doprava mezi dvěma ikonami znázorňujícími nejbližší a nejvzdálenější možné ruční zaostření. Toto funguje jen v plně manuálním nastavení přístroje.

Prstenec je jemně vroubkovaný a jeho šíře je pro prsty dostačující. (Díky jemné struktuře v prstenci ulpívají rychle nečistoty, které se jen obtížně odstraňují.) Odezva na jeho pohyb je řešena elektronicky a impulsy pohybu teprve realizují pochyb v mechanické části. To se projevuje určitým zpožděním a také nepříjemnou setrvačností. Zatočíme a čekáme, o kolik se transfokátor nebo hladina zaostření posune. Dosáhnout tak přesného nastavení tímto způsobem je dosti složité. Transfokace je navíc tímto způsobem velmi pomalá a při natáčení videa jen stěží použitelná.

Ruční zoomování je ve foto režimu doprovázeno zvukem motorku pohybujícím objektivem. Ve video režimu je tento hluk mírnější. V tichých pasážích však slyšíme zvuky, jakoby přejížděl nůž po brousku.

Poznámka: Doporučuji tedy pojezd transfokátorem při samotném natáčení nepoužívat. Pro některé situace se to stane u někoho neřešitelným problémem. S tímto nešvarem je třeba při natáčení počítat. Je to pořád především fotoaparát a natáčení videa ač obrazově kvalitního, je tu jaksi navíc.

Zaostření sledující objekt

Na displeji je vpravo dole modrými písmeny napsáno TRACKING FOCUS s ikonou ovládacího kříže. Zmáčkneme-li středové tlačítko, objeví se ve středu obrazového pole malý bílý čtvereček, orámovaný větším šedým. Modrý nápis se změní na SUBJECT SETTING. Čtverečkem ve středu obrazu namíříme na objekt, který chceme mít prioritně zaostřený a opět zmáčkneme středové tlačítko. Čtverec se promění na dva větší, jeden uvnitř druhého. Teď můžeme pohybovat fotoaparátem, a dokud je zaostřený objekt uvnitř zobrazovacího pole, aparát na něj stále upíná hlavní pozornost. Modrý nápis je v tuto chvíli proměněn na TRACKING FOCUS OFF. Priorita ostření se zruší dvěma možnými způsoby, a to když opět zmáčkneme středové tlačítko nebo sledovaný objekt zmizí ze zorného pole objektivu na několik vteřin. V obou případech se modrý nápis opět promění na ten původní TRACKING FOCUS.

Stabilizátor obrazu

Je optický a velmi účinný i pří výrazné transfokaci. Třiceti nebo vícenásobné přiblížení z ruky ale neustojí zcela ani on. V standardních podmínkách je to veliký pomocník. Jeho poslední varianty, se kterými jsem se setkal i u posledních typů videokamer Sony připomínají při snímání za chůze, do určité míry natáčení se zařízením Steadicam, kdy přístroj jakoby hladce pluje prostorem. K mání jsou v menu dvě možná nastavení STD – Standardní a ACT – Aktivní pro eliminaci výraznějších pohybů. Zcela vypnout se nedá, což může a nemusí dělat při natáčení se stativu při panorámování problémy.

Natáčení videa

I přes nespornou kvalitu Full HD videa natočeného tímto přístrojem, je tento z velké míry pouhým fotoaparátem. Video je zautomatizováno téměř v absolutní míře. Zaostřování v tomto režimu je pouze automatické a občas si dělá, hlavně při výraznějším nájezdu transfokátorem co chce a donutit ho přeostřit na vámi zamýšlené místo je dosti obtížné. Když to situace dovolí, je možno použít funkci Tracking Focus a zaostřit na daný objekt přesněji. Složitější struktura obrazu nebo naopak jednolitá mu dělá problémy. Jistý si je v širokém pásmu, kde je ostatně hloubka ostrosti díky malosti snímacího čipu tak veliká, že tomu snad ani jinak být nemůže.

 

 

Fotoaparát se stává kamerou buď až v okamžik, kdy zmáčkneme spoušť nahrávání a to není vždy nejlepší varianta. Nemůžeme si tak připravit záběr předem a musíme improvizovat až po zapnutém nahrávaní. Tímto způsobem natočíme hodně začátků, které bude nakonec nutné v editoru videa na počítači odstranit. A, nebo můžeme navolit program – Režim videa, ale ten nám zase neumožní pohotově zareagovat v případě potřeby něco rychle vyfotografovat.

Konektory DC IN, HDMI a USB

Jsou všehovšudy tři. Skrývají se pod plastovými odklápěcími krytkami a jsou na boku přístroje. Dole je napájecí konektor pro připojení síťového adaptéru a nad ním pod většími dvířky je Mini HDMI konektor pro připojení HDTV a mikro USB, kterým se transportují data do počítače. Ten se dá využít i jako konektor dobíjení skrze USB počítače. Takové dobíjení akumulátoru je ovšem zdlouhavé a tedy nepraktické.

Stativová matice

Je na spodku přístroje přítomna. Je to důležitá součást aparátu, protože díky připojení stativu jsme schopni využít např. celý 30 násobný rozsah optického zoomu. Stativ musí být ovšem bytelný. Čím těžší a stabilnější, tím lépe, protože u tohoto typu na rozdíl od starších fotoaparátů řady H není k mání dálkové ovládání, které by pomohlo eliminovat problémy s roztřesením přístroje při jeho bezprostředním ovládání na stativu.

Stereo mikrofon

Je umístěn na horní straně přístroje před hledáčkem. Jeho zvuk je dynamický s velkým rozsahem, který pojme celé zvukové spektrum. Nárazy větru a velmi hluboké tóny se dají omezit v menu pod položkou Redukce zvuku větru. Bohužel není možné eliminovat tyto nepříjemné zvuky úplně. Nepříjemné hučení v záznamu zvuku zůstane, jen se zmírní a je slyšet ve středním pásmu zvukového spektra nikoliv už v tom nejhlubším, které je pro sluch výraznější.

Poznámka: Tento problém mají bohužel všechny vestavěné mikrofony ve fotoaparátech i kamerách. Jejich úplná eliminace je z podstaty věci technicky nemožná.

Mikrofon bohužel nekompromisně snímá a hlasitý dech obsluhy aparátu a to velmi vehementně. To je ve zvuku videozáznamu velmi patrné a obtěžující. Bohužel se to nedá účinně eliminovat ani při pozdějších úpravách záznamu v editačních aplikacích. Citlivost mikrofonu se dá v menu nastavit na Normální a Nízká. Druhá v pořadí se využije tam, kde je okolní hluk velmi silný a při nastavení Normální by byl zvuk přebuzení a tedy zkreslen, např. na koncertu pop nebo rockové hudby.

Zvuk z vestavěného mikrofonu se zaznamenává v AC3 Dolby Digital 2.0 v kompresi 256Kbps.

Poznámka: U tohoto přístroje mi chybí patice (sáňky) pro jednoduché externí příslušenství – světlo, mikrofon (k němu i zdířka pro možnost jeho připojení) Mohli bychom tím dosáhnout ještě lepšího zvuku při video záznamech a externí mikrofon lze mnohem jednodušeji chránit před poryvy větru nebo „funěním“ např. při namáhavém výstupu obsluhy vhodným „chlupatým“ krytem, který toto dokáže výrazně eliminovat. Držák s paticí se dá přišroubovat prostřednictvím stativové matice, chybějící „Jack“ pro připojení externího mikrofonu nenahradí nic.

Blesk

Vyskakuje automaticky. Ručně otevřít nejde. Má dosah při ISO na AUTO v širokém zobrazení 0,3 m až 12,4 m, při maximálním přiblížení potom 2,0 m až 5,9, m. Při ISO3200 má dosah až 17,5 m. Má i možnost korekce červených očí.

GPS

Neboli Global Positioning System. Díky síti družic kolem zeměkoule zaznamenává, je-li funkce v menu aktivována a jsme-li pod širým nebem, danou polohu formou souřadnic při fotografování. Dá se skrze tento systém i udržovat ve fotoaparátu přesný čas.

Dodávané příslušenství

Popruh na krk (rameno), napájecí kabel, adaptér AC, šňůrka pro připoutání krytu objektivu k přístroji a mikro USB kabel.

Návod i CZ a SK

Je jedna veliká tlustá mnohojazyčná mini knížka. Obsahuje jak CZ, tak i SK mutaci. Vyznačuje se také tím, že obsah je velmi stručný a dosti povrchní. Hned jeho první stránka ukazuje návod, jak se dostat na internetu na stránky podpory Sony, kde je ke stažení uživatelská příručka, která je mnohem obšírnější a rozebírá jednotlivá témata podrobněji. Není tomu tak (v době psaní článku) a ke stažení je to samé, co máme přibaleno k fotoaparátu v elektronické podobě.

Návod v samotném přístroji je obšírnější, bohužel však také ne vyčerpávající. O některých nastaveních se tedy nedozvíte nic a je třeba zdlouhavě hledat např. na internetu a hledat různé definice a řešení oklikou.

Složky zhotovených datových souborů

Fotografie a to i 3D se ukládají do hlavní složky DCIM, PM4 25p videosoubory se ukládají do hlavní složky MP_ROOT a AVCHD video se ukládá do hlavní složky PRIVATE. Tam je uloženo video do BDMV struktury, kterou je možno celou vypálit na DVD, BD disk a potom rovnou přehrát ve stolním přehrávači.

Zkušenosti s obsluhou

O fotografování. S přístrojem je třeba se nejprve sžít. I když není samotná obsluha nijak složitá, nastavení aparátu pro dosažení nejlepších výsledků k nejsnadnějším nepatří. Je značně odlišné podle míry odborné vzdělanosti obsluhy. Zkušený uživatel přivykne přístroji poměrně brzy. Pro toho kdo začíná, bude cesta k úspěchu delší. Samozřejmě nováček může vše svěřit automatickým režimům. V hodně případech dopadnou jeho výsledky minimálně uspokojivě. Bude-li se fotografování s tímto vyspělým přístrojem věnovat hlouběji a naučí se ho ovládat i v manuálním režimu, časem mu budou odměnou vynikající výsledky, kterých se automatickým režimem dosáhnout nedá.

I natočit video se dá s tímto přístrojem velmi obstojně, bude to chtít ovšem trochu odlišný přístup hlavně pro toho, kdo je naučený natáčet plnokrevnou kamerou. Bude muset postupně vychytat nedostatky vyplývající z obsluhy fotoaparátu, používaném jako kamera. Potom může dosáhnout s tímto přístrojem při natáčení pohyblivých obrázku velmi dobrých výsledků. Mně osobně dělalo problémy mačkat video spoušť bez toho, abych přístrojem nechtěně zacloumal. Musel jsem s tím začít počítat a záběr pořizovat déle, aby mi závěrečné cuknutí nepokazilo vyznění klipu. S praxí se to zlepšovalo. Věřím, že ten kdo bude mít přístroj delší dobu, se s ním dokáže naučit mnohem lépe než já za těch pár dnů testování.

Verdikt pro fotografie

Fotografie umí tento přístroj na vysoké úrovni. Malý CMOS čip má ale své limity. Kdo bude chtít dělat opravdu velké zvětšeniny, ať se raději poohlédne po zrcadlovce minimálně s APS-C snímačem. U tohoto fotoaparátu se při velkém zvětšení objeví v obrazu nepříjemné artefakty, které nejdou softwarově nijak napravit. Do formátu A3 by problém vznikat neměl, samozřejmě za předpokladu fotografování při nejvyšším rozlišení. Pro toho, kdo počítá s fotkami na papír do šíře 20 cm, ten si s ničím hlavu dělat nemusí, budou báječné.

Verdikt pro video

Natáčel jsem jen na nejvyšší možné rozlišení v 50p. Nevidím důvod, proč natáčet jinak a nevyužívat toho nejlepšího, co je v aparátu možné nastavit.  Odměnou jsou nám potom dokonalé záběry. Mluvím samozřejmě o tom, co umí vytvořit přístroj samotný. Degradace může nastoupit v okamžiku, kdy dojde na lidský faktor. Tam se toho může pokazit mnoho. Zato ovšem již není přístroj samotný nijak odpovědný, protože, když se dostane do rukou člověku, který se v natáčení vyzná a má navíc dostatek invence, bude pro něho tento aparát darem, málem ze samotných nebes. Nebýt toho slyšitelného posunu transfokátoru a možnosti doostřit jednorázově prstencem, byl by Sony DSC-HX200V velikým postrachem pro všechny amatérské kamery na trhu. Včetně těch značky Sony. Možná i proto ty nedostatky má.

Obecně

Přístroj je určen hlavně pro ty, kteří chtějí především fotografovat a to velmi kvalitně a zároveň nemají potřebu sáhnout k dražším zrcadlovkám s výměnnými objektivy. Je určen i těm, kteří rádi fotografují, ale občas rádi odbočí k pohyblivým obrázkům videa a chtějí mít takové záběry v co nejvyšší kvalitě, které je tímto fotoaparátem možné udělat. Ale pozor, musí se to umět. Učení se tedy určitě nevyhnete. Potom ale budete s výsledky tohoto přístroje velmi spokojeni, o tom jsem hluboce přesvědčen.

 

Aktuální cena Sony Cyber-Shot DSC-HX200 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

 

zápory klady
– video režim má pouze automatické funkce včetně ostření + 30násobný optický zoom
– hluk při posuvu zoomu + kvalita fotografií
– elektronický hledáček + obraz videa
– nemožnost nastavení fotografie v poměru 3:2  

 

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Nejsem fandou „špuntových“ sluchátek, raději mám na hlavě něco jako Otík z filmu Vesničko má středisková a podobně jako on bez drátů, HIVE 2 joy mi plně vyhovují. Přesto chápu, že vy můžete mít preference zcela jiné. Na velikosti jednoduše záleží. Pins jsou pravým opakem, subtilní True Wireless řešení zdaleka nesází pouze na velikost, tedy malost…
Není to klasická recenze, ale takové dosti drzé srovnání. Vychvalovaných česko-italských Xavian Joy a čínsko-britských Wharfedale Diamond. Rozdíl v ceně je přitom více, než dvojnásobný. A není to odlišnost jediná. Ale co ten hlavní rozdíl? Totiž zvuk?
První humanoidní robot s AI vyvinutý pro výuku v Indii přitahuje pozornost napříč platformami sociálních médií. Humanoidní žena v sárí zvaná „Iris“, vyvinutá firmou Makerlabs Edutech, začala učit v jižním státě Kerala. Iris je také součástí projektu Atal Tinkering Lab 2021 NITI Aayog (špičkový think tank indické vlády pro veřejnou politiku), jehož cílem je zvýšit mimoškolní aktivity ve škole.

Nepřehlédněte

Niceboy RAZE 2 twins se nebojí originality a inovativního přístupu. Navíc opět nabízí ochranu proti vodě IPx7. RAZE 2 twins tvoří dva menší reproduktory s možností pevného fyzického spojení a ještě překrytí ochrannou gumou, která dodá potřebný styl a základní odolnost při pádu. Každý nabízí výkon 12 W, propojeny jsou navzájem technologií True Wireless a k počítači či mobilu se připojí prostřednictvím Bluetooth 4.2.
Postavili jsme proti sobě lehká, otevřená, na uších ležící sluchátka vhodná na doma i na použití venku. Konkrétně druhou generaci legendárních Sennheiser – PX100 II a zajímavý produkt švédského výrobce V-Jays. Již nyní prozraďme, že tak dramatický duel jsme tu dlouho neměli. Rozdíly jsou propastné. A to na obou stranách…

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek