Společnost TCL předvedla 4K 1000Hz monitor, nejnovější v závodě o nejvyšší obnovovací frekvenci na plochém panelu. To způsobilo, že mnoho očí překulilo oči a z webu se začaly šířit komentáře typu „není zde žádný 1000Hz obsah“, ale k využití výhod tak vysoké obnovovací frekvence nepotřebujete speciální obsah. Důvod k nadšení je z trochu jiných důvodů.
Vynikající čistota pohybu při jakékoli snímkové frekvenci
První věc, na kterou lze myslet, když uvidíte oznámení o monitoru TCL, nejsou snímkové frekvence, ale čistota pohybu. Technologie plochých panelů se od prvního dne potýká s rozmazáním. To byl jeden z největších downgradů, když jsme přešli z CRT na LCD technologii, a dokonce ani nejnovější špičkové OLED panely si stále nevedou příznivě v porovnání s nejlepšími CRT. Existuje několik důvodů, proč se toto rozmazání objevuje, ale jedním z hlavních viníků je povaha těchto displejů „vzorku a držení“.
Ploché obrazovky mohou v zásadě okamžitě přepínat z jednoho obrazu na druhý nebo dokonale držet stejný obraz bez odchylek donekonečna. Vzhledem k tomu, jak funguje naše vidění, to vede k vnímání rozmazání a rozmazání. CRT tím netrpěly, protože mezi každým obnovením je přirozené období úpadku. To znamená, že obraz je pulzován krátkou prázdnou obrazovkou. Pouhým okem to nevidíte, ale výsledkem je ostrý pohyb.
Některé moderní ploché displeje to mohou simulovat pomocí techniky známé jako BFI nebo Black Frame Insertion. Funguje to tak, že se mezi každý běžný snímek vloží černý rámeček, což má za následek dramatické zvýšení čistoty pohybu. Způsobuje však také pokles jasu a živosti, protože nyní přijímáte jen asi polovinu světla, které jste měli předtím.
S obnovovací frekvencí 1 000 Hz, kterou máte k dispozici, můžete vkládat černé rámečky v různých proporcích, stěží narušovat celkový jas obrazu a stále nabízet ostrou čistotu. To je nad rámec přirozené čistoty pohybu díky tak elegantním pixelům.
Neuvěřitelně nízká latence
Existují různé typy latence, které ovlivňují to, co vidíte na obrazovce, a co je důležitější, když to vidíte. Například mezi interně změnou v počítačovém programu a zobrazením výsledku na obrazovce je časová prodleva. Například nepřátelský hráč nebo postava, která se přesune do pohledu a střílí po vás, se stane zlomek sekundy předtím, než to skutečně uvidíte na obrazovce. Je to proto, že nějakou dobu trvá, než se z dat opouštějících grafickou kartu stane obrázek na displeji.
Pak máme vstupní latenci, což je celkový čas, který trvá, než stisknete tlačítko a uvidíte výsledek tohoto vstupu na obrazovce. To se týká každého typu softwaru, ale nejsilněji je to cítit ve videohrách, jak byste mohli očekávat. Bez ohledu na to vám monitor může zobrazit nejnovější obrazová data na obrazovce nejdříve, když dojde k dalšímu obnovení obrazovky. Čím rychleji vám monitor zobrazuje nejnovější obrazová data, tím svižnější a pohotovější budou věci.
To se také může pokazit, jako v případě „ trhání snímků “, kdy se obrazová data aktualizují během obnovy a uvidíte část jednoho snímku a další sloučené do jednoho. To se prezentuje jako „slza“ přes obrazovku. Vsync to řeší zpožděním každého snímku, dokud není připraveno další obnovení za cenu latence. Obrazovky s proměnlivou obnovovací frekvencí se dynamicky mění při příštím obnovení, takže nabízejí lepší odezvu než Vsync. Kromě toho má technologie proměnlivé obnovovací frekvence své vlastní problémy .
Nyní, s tisíci obnoveními za sekundu, lze mít pocit, že proměnlivé obnovovací frekvence mohou být prakticky zastaralé, protože i při zapnutém Vsync budete muset čekat na další obnovení 1/1000 sekundy. Ta jediná milisekunda zpoždění od čekání na další aktualizaci je tak malý úsek času, že je nepostřehnutelný.
Méně blikání
Posledním hlavním důvodem k radosti z 1000Hz obrazovek je snížení blikání, které to přinese. Bohužel většina pokusů o dosažení lepší čistoty pohybu na obrazovkách LCD vyústila v zavedení blikání. Někteří lidé jsou na to citlivější než jiní, ale osobně jsem viděl BFI, že bliká tak moc, že je nepoužitelný. K blikání z VRR může docházet z různých důvodů, žádný z nich není méně otravný než ten následující, a samozřejmě i bez těchto funkcí některé LCD prostě přirozeně blikají.
Při frekvenci 1000 Hz byste potřebovali luxusní vysokorychlostní kameru, která by detekovala jakékoli blikání, a ani pilot stíhačky by nemohl tvrdit, že to vidí pouhým okem při tak vysoké obnovovací frekvenci. Takže i když nemáte žádné hry, které by mohly běžet rychlostí 1 000 snímků za sekundu, nebo celý den pracujete v kancelářských aplikacích, ultra vysoké obnovovací frekvence je něco, co je třeba oslavovat a na co se těšit.