Pod poměrně starou uživatelskou recenzí služby Digi TV, kterou jsme vydali na našem webu, se lze dočíst nemálo dalších zkušeností. Ty nejsou vždy lichotivé. A právě jejich smazání po nás prostřednictvím právního zastoupení provozovatel služby vyžaduje. Je to v pořádku nebo není?
5. října 2009 jsme vydali uživatelskou recenzi služby Digi TV. Ta objektivně zmiňuje výhody i nevýhody služby. Podstatné však je, že jde o mnoho let starou recenzi a současné poměry uvedené služby jsou již dávno jiné. Avšak diskutující pod tímto článkem reflektují své průběžné zkušenosti dodnes. A to je naprosto v pořádku a užitečné, ostatně jako jakákoli jiná uživatelská hodnocení, jsou-li pravdivá a slušná.
Dle platných zákonů odpovídáme za obsah našeho webu, do určité míry včetně komentářů našich čtenářů. To je vysvětleno například zde, byť samozřejmě jediné závazné a správné může být pouze zhodnocení konkrétního případu soudem. Pokud nás některý komentář poškodí u třetí strany, můžeme využít svého práva povolat k odpovědnosti tvůrce komentáře.
Níže zmíníme smysl znění dopisu od DIGI Czech Republic, s. r. o. vystupující jako Digi TV, kterou provozuje společnost LAMA ENERGY GROUP s.r.o.:
Digi TV požaduje dopisem ze dne 27. 11. 2015 stažení vysoce urážlivých příspěvků (citovaných níže) zveřejněných pod článkem www.digilidi.cz/ctenarska-zkusenost-dva-roky-s-digi-tv. Nebudou-li do 30. 11. 2015 smazány, budou proti provozovateli DigiLidi.cz podniknuty právní kroky, za účelem náhrady újmy vzniklé společnosti Digi TV zveřejněním těchto komentářů, jakožto i celé skupině LAMA ENERGY GROUP s.r.o. Toto Digi TV sděluje prostřednictvím právní kanceláře AURIXA.
Digi TV dále obratem zasílá výzvu k odstranění tohoto článku, který kauzu rozebírá, respektive zakazuje zveřejnění výzvy samotné. Údajně s ohledem na ochranu soukromí korespondence s právnickou osobou.
V žádném případě nepřistoupíme na to, nezveřejňovat průběh situace. Styčným bodem bude právě tento článek.
Nezříkáme se odpovědnosti, pokud je na místě. Nicneříkající výkřiky a nadávky mažeme pravidelně, avšak při velkém množství komentářů nemůže být kontrola dokonalá nebo okamžitá. Ohrazujeme se nicméně vůči formě, kterou nás Digi TV upozornilo na nevhodné komentáře. Formě, která rovnou hrozí právními kroky; formě, která kromě potenciálně oprávněných výtek, které lze řešit, napadá i zcela běžné komentáře; formě, kdy místo možnosti reagovat na diskusi se svými zákazníky a argumentovat, je nejprve použito výhružky provozovateli a vynucování mazání publikovaných zkušeností svých zákazníků; formě, která nedává prostor diskusi nebo kompromisu.
Dále rozebereme konkrétní komentáře, jejichž smazání se Digi TV dožaduje:
Tento první komentář byl mylný. Na to však bylo dalším čtenářem upozorněno a věc byla uvedena do vhodných mezí. Požadavek na odstranění proto považujeme za nesmyslný.
Naprosto regulérní uživatelská zkušenost obohacená radami, jak by mělo Digi TV své služby zlepšit, aby mělo spokojenější zákazníky.
Regulérní komentář. Avšak zastáváme názor, že je vhodné se pod něj podepsat, umožnit spojení komentáře s konkrétním případem v dané společnosti, aby mohla adekvátně reagovat.
Bez důslednějšího popisu případu a identifikace je tento komentář zbytný, i vzhledem ke zbytečnému osočení na závěr.
Děkujeme Digi TV za upozornění, tento komentář si smazání opravdu zasloužil. Nadávky bez faktů nejsou řešením. Byť ponaučení o nutnosti hlídat si doručované písemnosti je užitečné.
Většinově zcela běžná zákaznická zkušenost. Opět bychom byli rádi, kdyby čtenář uvedel více detailů a ubral zemitosti… Takže příště, ano?
Zde je možné, že zákazník opomenul některá smluvní ujednání, zejména veřejné obchodní podmínky a podobně. Nemyslíme si, že Digi TV neinformovala, jak měla. Pokud nikoli, bylo by nutné to podložit důkladně. Doporučili bychom zákazníkovi jít s důkazy na ČTÚ, který situaci nestranně posoudí a teprve potom publikovat závěry.
Tento komentář je převážně správně podanou uživatelskou zkušeností. Bylo by vhodné doplnit identifikaci, aby se Digi TV mohla bránit. Nevhodné je předjímání budoucnosti této firmy, stejně jako označení podvodné jednání. Taktéž bychom doporučili obrátit se s důkazy na ČTÚ a po jeho nestranném posouzení věc publikovat.
Ve výše uvedených citacích, se sami můžete přesvědčit o tom, vůči jakým komentářům se Digi TV ohrazuje. Domníváme se, že většina jsou zcela běžnou zkušeností ze života. Posuďte sami. Naopak, Digi TV je považuje za “poškozující pověst, přivozující újmu, difamující ochrannou známku” a podobně. Jako vstřícné gesto jsme z diskuse odstranili všechny požadované komentáře. Původní článek jsme doplnili o doporučení, jak případné další komentáře formulovat a o odkaz na tento text. Pokud jste tvůrci těchto komentářů, napište je dle pokynů níže znovu a slušně, hrdě, identifikovatelně, nikoli anonymně. Ať se může třetí strana lépe bránit.
Nezávislý magazín DigiLidi.cz obecně považuje jakýkoli komentář za vhodný, pokud je veden v rámci slušného chování a odráží skutečnou zkušenost přispěvatele. Ten si však musí za svým názorem pevně stát a musí být schopen jej případně prokázat. Proto doporučujeme uvést reálné zákaznické údaje, aby mohla dotčená strana adekvátně a přesně reagovat. Plané výkřiky a nadávky podporovat nebudeme a budou, jako většinou v minulosti, mazány.
A na závěr maturitní zkouška: Co si o tom myslíte vy, naši čtenáři, nebo zástupci Digi TV, specialisté na komunikaci, kdokoli? Ovšem diskutujte slušně a věcně, s odpovědností za své činy, jak se sluší a patří.
Rekapitulace a aktuální informace o vývoji kauzy
27. 11. 2015 – doručena výzva na odstranění uvedených komentářů s lhůtou do 30. 11. V případě neuposlechnutí pohroženo dalšími právními kroky a náhradou škody. Výzva nepřišla do vlastních rukou (příjemce nebyl ztotožňován), dokument nebyl opatřen žádnou informací o důvěrnosti sdělení. Dokument neobbsahoval žádný kontakt, se kterým by bylo možné situaci řešit, kromě webové adresy na generické doméně v patičce.
27. 11. 2015 – jako vstřícné gesto odstraňujeme komentáře pod článkem a informujeme čtenáře o vhodném postupu psaní dalších komentářů. Současně vzniká tento článek, kde informujeme o tom, co a proč jsme učinili a o detailech dalšího postupu. V tomto článku citujeme Výzvu Digi TV.
27. 11. 2015 – datovou schránkou informujeme protistranu o tom, že komentáře byly smazány.
1. 12. 2015 – doručena další výzva, opět nikoli do vlastních rukou. Tentokrát nadepsána Přísně důvěrné. Zveřejnění výzvy údajně porušuje právo na ochranu soukromí a korespondence a Výzva má být odstraněna, ideálně s celým článkem. O důvěrnosti komunikace jsme se s Digi TV neujednali, což je běžná zvyklost obchodní komunikace. Lhůta na odstranění byla stanovena na jeden den. V opačném případě pohrůžka vymáháním způsobené škody či nákladů.
1. 12. 2015 – opět jako akt vstřícnosti vůči společnosti, která pouze rozdává příkazy a jinak nekomunikuje, Výzvu prozatím stahujeme. S tím, že její smysl je v článku dostatečně rozepsán. Doplňujeme další naše postoje vůči dotčeným komentářům, aby došlo k hlubší edukaci klientů a uvedení obsahu na pravou míru. Toto považujeme za zcela vstřícné a dostačující situaci řešit.
1. 12. 2015 – jsme v kontaktu s dalším dotčeným magazínem digitalnitelevize.cz. Zvažujeme informování o této kauze v širším měřítku.
1. 12. 2015 – datovou schránkou informujeme protistranu o provedených krocích s tím, že věc považujeme z naší strany za uzavřenou. Dále o tom, že veškeré dění kolem této kauzy budeme nadále publikovat.