Pátek , 15. 11. 2024

Leopold

Dotykové obrazovky v automobilech nejsou novinkou, první přišla v 80. letech

08. 11. 2024

08. 11. 2024

Myslíte si, že jsou dotykové obrazovky v autech jen několik posledních let? Pletete se. Dotykové obrazovky automobilů ušly dlouhou cestu a ta začala už v 80. letech, i když se nesetkala s úspěchem. První dotykový systém nainstalovaný Buickem v roce 1986 musel být odstraněn, protože řidiči si stěžovali, že ruší. Dnes má každé auto infotainment jako základní výbavu. Představíme si, jak se tato technologie vyvíjela.

Vývoj byl dlouhý a pomalý

Vůbec první dotykový displej infotainmentu na světě přišel v roce 1986 v Buick Rivera. Obrazovky v autě se na počátku 90. let staly novinkou, protože drahé vozy byly dodávány s digitálními displeji. Bohužel se jednalo pouze o displeje a nepřijaly žádný vstup od uživatele.

Postupem času se technologie a hardware staly natolik přenosnými, že je lze instalovat do automobilů. V roce 2002 BMW nainstalovalo do svých vozů systém iDrive, který byl ve své době revoluční. Za deset let se velikost těchto obrazovek infotainmentu rychle rozrostla. Tesla Model S přišla s příliš velkou obrazovkou středové konzoly, která využívá sílu moderní technologie dotykové obrazovky. Všechny tyto inovace však začaly nechtěnou dotykovou obrazovkou.

Buickův experiment z roku 1986 velkolepě selhal

Polovina 80. let je v tomto okamžiku téměř čtyřicet let minulostí. Během tohoto období televizní pořady jako Knight Rider romantizovaly technicky náročná auta a Buick v nich viděl něco, co chtěli použít. Hardware a software byly v té době omezené, ale Buick to udělal dobře a vytvořil zeleno-černý displej, který vypadá, že by mohl být doma v BladeRunneru. Systém byl také robustní a nabízel uživateli kontrolu nad 91 funkcemi vozu, aniž by potřeboval ciferníky a spínače, které byly tehdy standardem. To vše na devítipalcové obrazovce, která by v moderním autě nevypadala příliš nepatřičně. Uživatelé byli tak uchváceni, že si stěžovali, že je příliš ruší, a pohrávali si s tím za jízdy.

Výrobci hrají na jistotu v 90. letech

Automobilový průmysl se poučil ze svých chyb a mnoho výrobců se v 90. letech dotykovému displeji zcela vyhýbalo. Místo toho jsme dostali tlačítka, z nichž některá byla navržena tak, aby byla v jedné rovině s palubní deskou, aby interiér vypadal elegantněji a moderněji.

V 90. letech mnoho lidí přijalo nové technologie. Bylo to v době, kdy se Windows 95 staly mainstreamem a počítače přestaly být novinkou, kterou si lidé stavěli ze stavebnic a staly se něčím, co najdete v každé domácnosti, která si to může dovolit. S nástupem roku 2000 se výrobci automobilů cítili o něco jistější, když zaváděli do automobilů technologii, jako je dotyková obrazovka, protože by si na ně zvyklo více lidí. Jedním z prvních výrobců, kteří se vážně zabývali informačním a zábavním systémem, byl Lexus.

K TÉMATU  Jak naladit satelit aneb satelitní televize od A do Z

Dotykové obrazovky automobilů se vracejí do 21. století

Ti z nás, kteří jsou příznivci moderních dotykových obrazovek, mohou poděkovat společnosti Lexus za to, že ve svém Lexusu LS430 z roku 2001 s touto technologií prolomila novou cestu. Předchozí iterace systému používala tlačítka k navigaci na poměrně primitivním displeji. Měl docela velkou obrazovku, ale mnoho uživatelů Lexusu nebylo spokojeno s tím, jak tlačítka procházela systémem. Společnost se rozhodla, že by měli prozkoumat různé vstupní systémy.

Nový informační a zábavní systém společnosti se podobá mnoha systémům v autě, které máme dnes. Grafika vypadá jako návrat do éry Nintenda 64, ale je to proto, že toto byla éra, která ji zrodila. Nejen, že jste mohli ovládat klimatizaci, topení a rádio z palubní desky, ale měli jste také přístup k navigačnímu systému Lexus založenému na DVD, který byl o něco dražší. Dnes můžeme pro navigaci připojit Apply Car Play, ale tehdy se mapy a trasy musely ukládat na disky.

Navzdory tomu, že Lexus vedl v technologii dotykové obrazovky, ji koncem 21. století opustil. Lexus opět naslouchal svým zákazníkům a mnoho lidí si stěžovalo na otisky prstů na jejich palubní desce. Lexus se rozhodl, že dotykové obrazovky musí ustoupit do pozadí, ale na konci roku 2000 přijaly další společnosti výzvu vytvořit lepší dotykovou obrazovku automobilu.

Konkurenti přeřazují na vyšší rychlostní stupeň

Zatímco Lexus byl průkopníkem informačního a zábavního systému, někteří jeho konkurenti si dělali poznámky a vylepšovali své návrhy. Systém iDrive od BMW, který vyšel v roce 2002, se zbavil všech spínačů a nahradil jej středovou konzolou, která připomíná moderní infotainment systémy.

BMW se bohužel trochu moc opřelo do minimalismu. Systém iDrive měl jediné tlačítko, které mohl uživatel ovládat, a po nějakou dobu neměl žádná tlačítka zpět ani hlavní menu, takže navigace byla extrémně frustrující. Jasně, 8,8palcová obrazovka byla velká, ale bolest hlavy z jejího používání způsobila, že zákazníci BMW na novince velmi rychle vyschli.

K TÉMATU  Recenze kamery Lamax X8.1 Sirius – hvězda, která obstála v tropech

Smartphony přináší revoluci v technologii dotykové obrazovky

V roce 2010 se technologie dotykové obrazovky skutečně prosadila. Smartphony a tablety se staly mnohem dostupnějšími a systémy s dotykovou obrazovkou se staly mnohem běžnějšími, než tomu bylo v předchozích desetiletích. Přirozeně by je následovaly informační a zábavní systémy. Společnost, která se do toho skutečně opřela, byla inovátorem ve vesmíru: Tesla.

Do této doby měla většina společností ve svých vozidlech nějakou formu informačního a zábavního systému, ale Tesla chtěla posunout obálku. Model S, vydaný v roce 2012, se mohl pochlubit 17palcovým portrétním displejem, který ovládal každý aspekt vozu. Byl to hazard, svěřit to všechno masivní dotykové obrazovce, ale zákazníci společnosti to milovali. Stal se charakteristickým znakem vozidla.

Když Tesla v roce 2017 vydala svůj Model 3, zeštíhlila obrazovku ze 17 na 15,4 palce a umožnila uživatelům otočit ji do režimu na šířku. Dotykový displej nejen ovládal všechny prvky vozidla, ale nyní byla na středové palubní desce i rychlost vozu a všechny přístroje řidiče.

Opakující se obavy o bezpečnost, se kterými můžeme žít

Problém řidičů, kteří si pohrávají s ovladači na středové konzole, trvá dodnes. Přizpůsobili jsme se jejich používání do značné míry, ale stále rozptylují pozornost řidiče a mohou vést k havárii. Znamená to, že by nám bylo lépe bez snadno dostupné středové konzoly, která by vše ovládala? Pravděpodobně ne. Některé informační a zábavní systémy deaktivují akce náročnější na koncentraci, jako je spárování s novým telefonem, když auto není zaparkované.

Dotykové obrazovky ušly dlouhou cestu, ale v budoucnu bychom se mohli dočkat alternativních řídicích systémů pro použití s automobily. Hlasové ovládání na našich telefonech již v autě používáme, takže není tak těžké si myslet, že je výrobci začnou v budoucnu nabízet jako standard. Informační a zábavní systémy a velké obrazovky jsou nyní základem řízení a mnoho řidičů by to neměnilo.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Z telefonu myPhone Hammer Iron 3 jsme příliš nadšení nebyli pro jeho hardwarovou nedostatečnost a absenci 4G. Výrobce však vyrukoval s modelem LTE, který vypadá stejně, uvnitř jde však o úplně jiný stroj. Přirovnali bychom jej ke Golfu GTI, ten je stále “lidovým” Golfem. Proti základnímu modelu s výkonem kolem 100 koní jde však o zcela jiný stroj, krotící stádo 230 plnokrevníků.
Testovaný reproduktor míří do vašich domovů spíše než na cesty, venkovní párty či grilovačky, které Češi milují. Výrobce to naznačuje názvem, který nás nenechá na pochybách, že nejde o klasický přenosný reproduktor, který budete denně s sebou nosit na hřiště, byť mobility se zcela vzdát nechce. Výkon 20 W již zavdává na kvalitní zážitek z (mobilní) domácí hudby.
Co kdyby vaši firmu postihl nečekaný výpadek způsobený hackerským útokem, přírodní katastrofou nebo klidně chybou zaměstnance a paralyzoval tak provoz podniku na delší dobu? Bez Disaster Recovery plánu můžete v této situaci čelit ztrátě důležitých dat, dlouhodobému přerušení poskytování svých služeb i finančním ztrátám. Zjistěte, jak pomocí Disaster Recovery planningu tyto hrozby minimalizovat a rychle se vrátit k běžnému fungování firmy. 
Hledáte videokameru téměř bez kompromisů a jste ochotni za ni zaplatit vyšší částku, pak zbystřete, protože společnost Canon dodala již na podzim roku 2017 trh model Legria GX10. Konstruktérům se vše povedlo implementovat do stále ještě poměrně kompaktního těla, které padne do ruky přímo dokonale a vy s ním ihned po prvním uchopení jakoby srostete v jeden celek. Jsem si vědom toho, že úvod článku může někomu připadat spíše jako reklamní sdělení. Nejde to však popsat jinak nežli v superlativech, a to téměř bez výhrad. Jednu tu ale pro vás přece mám. Je to můj náhled na dle mého přemrštěnou cenu. O tom ale až později.

Nepřehlédněte

Není lepší věci pro zrychlení počítače nebo notebooku, než přechod z klasického plotnového disku na SSD. Ať už v podobě SATA SSD, nebo lépe NVME M.2. Nástrojů na migraci dat ze starého disku na nový zdarma je ale docela málo.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek