Sobota , 16. 11. 2024

Otmar

Dotykové obrazovky v automobilech nejsou novinkou, první přišla v 80. letech

08. 11. 2024

08. 11. 2024

Myslíte si, že jsou dotykové obrazovky v autech jen několik posledních let? Pletete se. Dotykové obrazovky automobilů ušly dlouhou cestu a ta začala už v 80. letech, i když se nesetkala s úspěchem. První dotykový systém nainstalovaný Buickem v roce 1986 musel být odstraněn, protože řidiči si stěžovali, že ruší. Dnes má každé auto infotainment jako základní výbavu. Představíme si, jak se tato technologie vyvíjela.

Vývoj byl dlouhý a pomalý

Vůbec první dotykový displej infotainmentu na světě přišel v roce 1986 v Buick Rivera. Obrazovky v autě se na počátku 90. let staly novinkou, protože drahé vozy byly dodávány s digitálními displeji. Bohužel se jednalo pouze o displeje a nepřijaly žádný vstup od uživatele.

Postupem času se technologie a hardware staly natolik přenosnými, že je lze instalovat do automobilů. V roce 2002 BMW nainstalovalo do svých vozů systém iDrive, který byl ve své době revoluční. Za deset let se velikost těchto obrazovek infotainmentu rychle rozrostla. Tesla Model S přišla s příliš velkou obrazovkou středové konzoly, která využívá sílu moderní technologie dotykové obrazovky. Všechny tyto inovace však začaly nechtěnou dotykovou obrazovkou.

Buickův experiment z roku 1986 velkolepě selhal

Polovina 80. let je v tomto okamžiku téměř čtyřicet let minulostí. Během tohoto období televizní pořady jako Knight Rider romantizovaly technicky náročná auta a Buick v nich viděl něco, co chtěli použít. Hardware a software byly v té době omezené, ale Buick to udělal dobře a vytvořil zeleno-černý displej, který vypadá, že by mohl být doma v BladeRunneru. Systém byl také robustní a nabízel uživateli kontrolu nad 91 funkcemi vozu, aniž by potřeboval ciferníky a spínače, které byly tehdy standardem. To vše na devítipalcové obrazovce, která by v moderním autě nevypadala příliš nepatřičně. Uživatelé byli tak uchváceni, že si stěžovali, že je příliš ruší, a pohrávali si s tím za jízdy.

Výrobci hrají na jistotu v 90. letech

Automobilový průmysl se poučil ze svých chyb a mnoho výrobců se v 90. letech dotykovému displeji zcela vyhýbalo. Místo toho jsme dostali tlačítka, z nichž některá byla navržena tak, aby byla v jedné rovině s palubní deskou, aby interiér vypadal elegantněji a moderněji.

V 90. letech mnoho lidí přijalo nové technologie. Bylo to v době, kdy se Windows 95 staly mainstreamem a počítače přestaly být novinkou, kterou si lidé stavěli ze stavebnic a staly se něčím, co najdete v každé domácnosti, která si to může dovolit. S nástupem roku 2000 se výrobci automobilů cítili o něco jistější, když zaváděli do automobilů technologii, jako je dotyková obrazovka, protože by si na ně zvyklo více lidí. Jedním z prvních výrobců, kteří se vážně zabývali informačním a zábavním systémem, byl Lexus.

K TÉMATU  Absolute Pitch: Nové HTPC desky s lepším zvukem

Dotykové obrazovky automobilů se vracejí do 21. století

Ti z nás, kteří jsou příznivci moderních dotykových obrazovek, mohou poděkovat společnosti Lexus za to, že ve svém Lexusu LS430 z roku 2001 s touto technologií prolomila novou cestu. Předchozí iterace systému používala tlačítka k navigaci na poměrně primitivním displeji. Měl docela velkou obrazovku, ale mnoho uživatelů Lexusu nebylo spokojeno s tím, jak tlačítka procházela systémem. Společnost se rozhodla, že by měli prozkoumat různé vstupní systémy.

Nový informační a zábavní systém společnosti se podobá mnoha systémům v autě, které máme dnes. Grafika vypadá jako návrat do éry Nintenda 64, ale je to proto, že toto byla éra, která ji zrodila. Nejen, že jste mohli ovládat klimatizaci, topení a rádio z palubní desky, ale měli jste také přístup k navigačnímu systému Lexus založenému na DVD, který byl o něco dražší. Dnes můžeme pro navigaci připojit Apply Car Play, ale tehdy se mapy a trasy musely ukládat na disky.

Navzdory tomu, že Lexus vedl v technologii dotykové obrazovky, ji koncem 21. století opustil. Lexus opět naslouchal svým zákazníkům a mnoho lidí si stěžovalo na otisky prstů na jejich palubní desce. Lexus se rozhodl, že dotykové obrazovky musí ustoupit do pozadí, ale na konci roku 2000 přijaly další společnosti výzvu vytvořit lepší dotykovou obrazovku automobilu.

Konkurenti přeřazují na vyšší rychlostní stupeň

Zatímco Lexus byl průkopníkem informačního a zábavního systému, někteří jeho konkurenti si dělali poznámky a vylepšovali své návrhy. Systém iDrive od BMW, který vyšel v roce 2002, se zbavil všech spínačů a nahradil jej středovou konzolou, která připomíná moderní infotainment systémy.

BMW se bohužel trochu moc opřelo do minimalismu. Systém iDrive měl jediné tlačítko, které mohl uživatel ovládat, a po nějakou dobu neměl žádná tlačítka zpět ani hlavní menu, takže navigace byla extrémně frustrující. Jasně, 8,8palcová obrazovka byla velká, ale bolest hlavy z jejího používání způsobila, že zákazníci BMW na novince velmi rychle vyschli.

K TÉMATU  Jde to i bez konverze DivX: recenze Doonio Naut

Smartphony přináší revoluci v technologii dotykové obrazovky

V roce 2010 se technologie dotykové obrazovky skutečně prosadila. Smartphony a tablety se staly mnohem dostupnějšími a systémy s dotykovou obrazovkou se staly mnohem běžnějšími, než tomu bylo v předchozích desetiletích. Přirozeně by je následovaly informační a zábavní systémy. Společnost, která se do toho skutečně opřela, byla inovátorem ve vesmíru: Tesla.

Do této doby měla většina společností ve svých vozidlech nějakou formu informačního a zábavního systému, ale Tesla chtěla posunout obálku. Model S, vydaný v roce 2012, se mohl pochlubit 17palcovým portrétním displejem, který ovládal každý aspekt vozu. Byl to hazard, svěřit to všechno masivní dotykové obrazovce, ale zákazníci společnosti to milovali. Stal se charakteristickým znakem vozidla.

Když Tesla v roce 2017 vydala svůj Model 3, zeštíhlila obrazovku ze 17 na 15,4 palce a umožnila uživatelům otočit ji do režimu na šířku. Dotykový displej nejen ovládal všechny prvky vozidla, ale nyní byla na středové palubní desce i rychlost vozu a všechny přístroje řidiče.

Opakující se obavy o bezpečnost, se kterými můžeme žít

Problém řidičů, kteří si pohrávají s ovladači na středové konzole, trvá dodnes. Přizpůsobili jsme se jejich používání do značné míry, ale stále rozptylují pozornost řidiče a mohou vést k havárii. Znamená to, že by nám bylo lépe bez snadno dostupné středové konzoly, která by vše ovládala? Pravděpodobně ne. Některé informační a zábavní systémy deaktivují akce náročnější na koncentraci, jako je spárování s novým telefonem, když auto není zaparkované.

Dotykové obrazovky ušly dlouhou cestu, ale v budoucnu bychom se mohli dočkat alternativních řídicích systémů pro použití s automobily. Hlasové ovládání na našich telefonech již v autě používáme, takže není tak těžké si myslet, že je výrobci začnou v budoucnu nabízet jako standard. Informační a zábavní systémy a velké obrazovky jsou nyní základem řízení a mnoho řidičů by to neměnilo.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Nabídka Umaxu v posledních týdnech zažívala změny – a sice ve složení procesorů, kdy mělo býti více modelů s „Gemini Lake“, ale nestane se tak v brzké době. Intel nestíhá, takže pokud jste čekali na novou generaci úsporných mobilních procesorů, jiná možnost než 14Wg Plus nezůstává. Což nevadí, on se totiž notebook povedl, opět je o něco lepší.
Celosvětový výpadek počítačů s Windows byl způsoben požadavky Evropské komise, říká Microsoft, a měli bychom si na to zvyknout. Výpadek, který zavíral letiště, nemocnice a televizní stanice, byl ve skutečnosti způsoben jedinou aktualizací systému Windows. Bezpečnostní firma CrowdStrike vydala chybnou aktualizaci, která, jak připouští, způsobila problém.
Nabízí parametry spíše průměrné jako plné HD při 60 FPS, nechybí Wi-Fi či dálkové ovládání, vlastnosti dnes již nižší střední třídy akčních kamer. Sem i cenou bez koruny 2 000 Kč zapadá. Neztratí se v konkurenci? Niceboy Vega je hodně levná, Vega 5 Pop má dotykový displej, ale proč recenzujeme kameru, která není úplnou novinkou a ničím nevyčnívá? Proč ne.
Když se řekne pojem „domácí tiskárna“, většina z nás si představí kompaktní inkoustovou tiskárnu. Ty jsou totiž, na rozdíl od laserových tiskáren, univerzálnější a v domácnosti využitelnější – vytisknete s nimi jak texty, tak i vysoce kvalitní obrázky a fotografie. U českých spotřebitelů jsou pak nejpopulárnější inkoustové tiskárny značek Canon, Epson a HP. V tomto článku vám nabízíme srovnání nákladů na tisk vybraných TOP modelů tiskáren od zmíněných výrobců.

Nepřehlédněte

Nejsem fandou „špuntových“ sluchátek, raději mám na hlavě něco jako Otík z filmu Vesničko má středisková a podobně jako on bez drátů, HIVE 2 joy mi plně vyhovují. Přesto chápu, že vy můžete mít preference zcela jiné. Na velikosti jednoduše záleží. Pins jsou pravým opakem, subtilní True Wireless řešení zdaleka nesází pouze na velikost, tedy malost…

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek