Úterý , 07. 05. 2024

Radoslav

Kam to povede aneb Blu-ray všude kolem

04. 02. 2008

04. 02. 2008

Pravděpodobně jste zaznamenali množství zpráv z oblasti války HD nosičů, které se sypou i po našem internetu v množství zastupujícím obvyklý únorový příval sněhu. DIGIlidi se v tomto ohledu drželi únorů z posledních let, poznamenaných globálním oteplováním. Žádný sníh, žádné zprávy, žádná obleva a ani následné bahno z ukvapených závěrů. Nastal pravý čas podívat se na danou oblast s odstupem.

Ještě loni jsme byli svědky klasické války formátů, kdy se házeli klacky pod nohy, manipulovalo se s výsledky podílů na trhu a do světa se hlásaly spousty PR řečiček.

Každý rozumný zákazník, i filmový nebo technologický fanda, vyčkával, jak to s HD-DVD a Blu-ray dopadne. Anebo si pořídil hybridní zařízení, pokud neměl hluboko do kapsy.

V tom jeden z největších filmových distributorů oznámil, že se výhradně přiklání na stranu Blu-ray a zvrátil misku vah tohoto vyrovnaného souboje. Souboje nepříjemného pro zákazníka a zdržujícího masovější nástup HD videa.

Logicky bychom si mohli myslet, že dva hráči na trhu povzbudí konkurenční prostředí a zákazník bude profitovat. Ne tak ve válce formátů. Zde je síla v jednotě.

I přesto je až s podivem, že firmy z tábora HD-DVD naprosto fatálně zaspaly a nevyužily dostatečně náskoku, který měly. Především pak náskoku vyplývajícího z nižší technologické a tudíž i finanční náročnosti své technologie. Právě tou mohli hned v začátku zatnout Blu-ray stoupencům tipec.

Nyní vše nasvědčuje tomu, že s HD-DVD je konec a většinovým médiem bude Blu-ray disk. Blu-ray s dražšími zařízeními a mírně horšími vlastnostmi (až nyní dohání funkce HD-DVD přístrojů, které je měly od samého začátku, např. čerpání informací z Internetu a podobně).

Ale přiznejme si. Všechny ty nové funkce, kterými oba formáty oplývají a chlubí se jimi, jsou jen neuvěřitelně chabým pokusem oslovit zákazníky. My přece nechceme všechny ty obrazy v obraze s komentáři tvůrců a podobné výdobytky. Respektive, klidně je tam mějme, ale nenuťte nám představu, že bez toho nemůžeme být. Důraz kladený na podporu těchto funkcí u přístrojů u různých odborných médií je až zarážející. Jakoby neuměly najít na přístrojích jiné nedostatky.

K TÉMATU  Xoro viděti, slyšeti a poponésti

Přitom nové mediální přehrávače, které přicházejí na trh, jsou opět ukázkou naprosté neschopnosti pochopit a vyslyšet přání zákazníků. Jak dlouho trvalo, než se DVD přehrávače naučily číst vypalovaná média, než začaly přehrávat MP3, fotografie, MPEG-4, titulky?

Konečně jsme se dostali do stavu, kdy výrobky můžeme prohlásit za alespoň z části splňující naše požadavky. Ale nové HD přehrávače se vracejí o roky dozadu a budou se znovu učit funkcím, které mají dnešní obyčejné přehrávače. Na HD přehrávač s Blu-ray mechanikou, který bude multiformátový, s podporou všemožných titulků v národních jazycích, schopností přehrávat obsah ze sítě a z USB a dalšími běžnými, i když zdaleka ne vždy zvládnutými funkcemi, si počkáme… A domnívám se, že to bude opět nejprve doménou neznačkových výrobců, kteří tímto budou oslovovat zákazníky.

Trend půjde možná ještě před tím ale jinou cestou. Směrem k online poskytovanému obsahu, kdy nebude vůbec potřeba, mít doma nějaké vlastní nosiče s filmovým či hudebním obsahem. Nebo budou Blu-ray filmy natolik levné, že alternativy z Internetu ztratí smysl (hahaha). A co když se probudí nějaký výrobce, nebo se najde schopná skupinka nadšenců a postaví multimediální domácí centrum na platformě podobné počítačům, které jediné nabízí velké množství kombinací a možnost po čase vyměnit jen některé části a jít s dobou, značně prodloužit morální životnost přístroje a investice. A především tato, nebo jiná skupina, přijde s použitelným operačním systémem (firmwarem), který nebude problém rozumně používat i u laické veřejnosti…

Jak vidíte souboj nosičů vy? Jaký přístroj by pro vás byl ideální? Přispějte svým názorem do diskuse, nebo hlasujte v naší anketě.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Google přináší generativní umělou inteligenci a to přímo do své aplikace Mapy Google. Nově pomohou uživatelům najít zajímavá místa pomocí velkých jazykových modelů (LLM). Tato funkce bude odpovídat na dotazy týkající se doporučení restaurací nebo nákupů, například pomocí svého LLM „analyzuje podrobné informace Map o více než 250 milionech míst a důvěryhodné statistiky od naší komunity více než 300 milionů přispěvatelů, abyste mohli rychle zjistit, kam jít.
Testovaný reproduktor míří do vašich domovů spíše než na cesty, venkovní párty či grilovačky, které Češi milují. Výrobce to naznačuje názvem, který nás nenechá na pochybách, že nejde o klasický přenosný reproduktor, který budete denně s sebou nosit na hřiště, byť mobility se zcela vzdát nechce. Výkon 20 W již zavdává na kvalitní zážitek z (mobilní) domácí hudby.
Digitální bezpečnost není vázaná jen na období Vánoc, ale je aktuální po celý rok. V našem článku se zaměříme na to, jak efektivně chránit sebe a své blízké před online hrozbami. Od tipů na bezpečná hesla až po prevenci phishingu - získáte praktické rady a informace, které vám pomohou udržet digitální bezpečnost v každodenním životě.
Lamax poměrně dynamicky rozšiřuje svou nabídku. Zatímco ještě před několika málo lety jsme jej mohli znát coby českého producenta sluchátek a reproduktorů, již nějaký čas trh obohacuje akčními kamerami, autokamerami a dokonce navigací. Kamera do auta s označením C9 byla předmětem našeho testu a není třeba dodávat, že moje zvědavost byla velká.
VisionBook 11Wa v nás vzbudil nemalá očekávání, jak si Umax zvládne poradit nejen s výkonnějším a také energeticky náročnějším Celeronem (oproti Atomu) v šasi tabletu, kde ještě udělal místo na M.2 disk a zadní kameru. Jak to celé ladí, když přidali i operační paměť? Odpovězme v recenzi.

Nepřehlédněte

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek