Sobota , 09. 08. 2025

Roman

Rok 2035: auta bez volantu a pedálů – FBI se bojí…

18. 07. 2014

18. 07. 2014

Dle inženýrů z IEEE se máme v roce 2035 dočkat autonomních vozů bez pedálů i volantu. Těžko se tomu věří, ale FBI již nyní varuje, že takové vozy mohou sloužit jako „vražedné zbraně“.

Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) před pár dny pořádal konferenci, kde se více než 200 akademiků, inženýrů a odborníků na elektroniku či studentů a úředníků shodlo, že v průběhu cesty a plně automatickým vozům se dočkáme několika milníků:

  • 2030 – zmiznou zpětná zrcátka, ruční (nouzové) brzdy či klaksony, což může být dosti frustrující,
  • 2035 – nebude již potřeba ani volant, pedály.

TIP: Americká armáda úspěšně prezentovala konvoj automobilů bez řidiče

Nahradí je senzory, asistenční programy i podrobné GPS mapy. Google obdobný vůz zkouší (max. rychlost 25 Mph), během letošního léta plánuje 100 prototypů a věří, že za pár let dokáže vozítko nasadit v pilotním programu v reálném provozu.

Auta bez řidiče s sebou nesou nejden problém. Dalším jsou zákony, které neumožňují provoz takových dopravních prostředků na veřejných silnicích. I na to má IEEE odpověď. 75 % respondentů si myslí, že všech 50 amerických států bude vývoj legislativou následovat. „V průmyslu jsme mohli sledovat neuvěřitelný pokrok v oblasti aut bez řidiče…,“ říká Fellow Alberto Brogg, profesor University of Parma v Itálii a zakladatel VisLab. 

TIP: Autobus budoucnosti jménem Willie, Zloději vjeli do obchodu autem

A to zdaleka není vše, ozývají se i hlas FBI, která se obává zločinců či terorismu. Riziko vidí v možnosti „multitaskingu“, tzn. špatní hoši budou moci provádět během jízdy věci, které vyžadují obě ruce, což při řízení volantem nelze.

Auta bez řidičů inspirují filmaře již po léta…

Hned nás si jistě vybavíme zběsilé střílení z okénka během toho, co bude váš vůz řídit. Či vůz naditý výbušninou jedoucí ke svému cíli. Na druhou stranu zpráva upozorňuje také na možnost radikálního snížení dopravních nehod. A konečně i FBI se domnívá, že legislativa se přizpůsobí a „pustí podobná auta na silnice“ do 5 až 7 let.

Zdroje: AutoblogGreen, The Guardian

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

I v dnešní době je hodně lidí, kteří telefonování za volantem řeší po staru – buď nevolají, nebo zvednou telefon k uchu, bezpečnost nebezpečnost, pokuta ne pokuta. Já jsem nějakou dobu toto řešil telefonem v držáku a hlasitým odposlechem. Levné, ale nepohodlné. Do doby, než na mě vykoukl testovaný produkt od BML doslova za pár korun…
Sluchátka Niceboy HIVE bones využívají technologii vedení zvuku přes lícní kosti. Váš zvukovod zůstává stále otevřený, takže slyšíte zvuky okolí. Pro mne je toto nesporná výhoda, například při jízdě na kole nebo při běhání. Ten, kdo se naopak chce od okolních zvuků oprostit, tomu bychom je nedoporučovali.
Na jaře jsem si vyzkoušel první sluchátka od firmy Lamax, jednalo se konkrétně o model Elite E-1. A byl jsem velmi mile překvapen. Na podzim jsem dostal k dispozici sluchátka Blaze B-1, která se v portfoliu firmy Lamax nachází ve spektru levnějších modelů (cena 1 190 Kč). Otázka tedy je, zda milé překvapení z Elite E-1 přetrvalo.
Lamax před Vánoci chrlil jednu novinku za druhou, podobně jako konkurence. Nabídka se potěšitelně rozrostla o další a další zařízení, zejména v oblasti těch "chytrých". Lamax startoval na trhu s akčními kamerami, přidal reproduktory a sluchátka. Ty mám od nich dosud nejraději. Posledním kouskem, který jsem mohl vyzkoušet, je model Street2, jenž se s pořizovací cenou 890 Kč řadí mezi dostupnější bezdrátové reproduktory. Na cenové akce si zatím musíme počkat.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek