Twitter v pondělí odhalil své nové logo, které nahradilo ikonického modrého ptáka bílým X na černém pozadí, protože společnost vlastněná Elonem Muskem přechází k přejmenování na X. Musk a nová generální ředitelka společnosti Linda Yaccarino v neděli oznámili změnu značky s tím, že společnost se přejmenuje na X a později se přesune do oblasti plateb, bankovnictví a obchodu.
Konec se slavnou ikonou
Twitter, který byl založen v roce 2006, má svůj název podle zvuku ptáků a ptačího brandingu od svých počátků, kdy společnost koupila akciový symbol světle modrého ptáka za 15 dolarů. Musk v neděli pozdě večer změnil svůj profilový obrázek na nové logo společnosti, které popsal jako „minimalistické art deco“, a aktualizoval svůj životopis na Twitteru na „X.com“, který nyní přesměrovává na twitter.com. Na Twitteru také uvedl, že pod novou identitou webu bude příspěvek nazýván „X“.
Musk již pojmenoval mateřskou společnost Twitteru jako X Corporation a řekl, že jeho převzetí gigantu sociálních médií bylo „akcelerátorem k vytvoření aplikace X, the Everything“. Jde o odkaz na společnost X.com, kterou založil v roce 1999, která se stala gigantem online plateb PayPal. Taková aplikace by mohla stále fungovat jako platforma sociálních médií a také zahrnovat zasílání zpráv a mobilní platby. Musk již dříve uvedl, že chce vytvořit super-aplikaci po vzoru čínské platformy WeChat, platformy sociálních médií, která také nabízí zasílání zpráv a mobilní platby.
Má Twitter příliš vysoké ambice?
„V podstatě v Číně žijete na WeChat, protože je to tak použitelné a užitečné pro každodenní život, a myslím, že pokud toho dosáhneme nebo se k tomu alespoň přiblížíme na Twitteru, bude to obrovský úspěch.“
Nové logo se v neděli večer ukázalo na fasádě sídla Twitteru v San Franciscu.
Mediální manažerka a výkonná ředitelka společnosti X Corp, Linda Yaccarino, dříve na Twitteru uvedla: „Poháněno umělou inteligencí nás X propojí způsoby, které si teprve začínáme představovat.“
Yaccarino, bývalá ředitelka prodeje reklamy na NBCUniversal, kterou Musk minulý měsíc najal jako generálního ředitele Twitteru, řekla, že platforma sociálních médií je na pokraji rozšíření svého pole působnosti.
„X je budoucí stav neomezené interaktivity – zaměřený na zvuk, video, zasílání zpráv, platby/bankovnictví – vytvářející globální trh pro nápady, zboží, služby a příležitosti,“ řekla.
Simon Kemp, generální ředitel digitální poradenské společnosti Kepios, řekl, že je skeptický, že by se Twitter mohl vyvinout v super-aplikaci.
„Vzhledem k tomu, jak se Musk od akvizice choval k vlastním zaměstnancům Twitteru, nepředpokládám, že by mnoho vývojářů spěchalo s vytvářením aplikací třetích stran pro integraci do ekosystému Twitteru, pokud Musk nenabídne výjimečné pobídky, a to bude vzhledem k tomu, stávající dluh společnosti.“
Ale také řekl, že platforma má potenciál stát se „skvělým (globálním a placeným) agregátorem zpráv.“
Od té doby, co Musk loni v říjnu koupil Twitter za 44 miliard dolarů, se reklamní byznys platformy částečně zhroutil, protože marketéři zanevřeli na Muskův styl řízení a masové propouštění ve společnosti, která vykuchala moderování obsahu.
Předpokládá se, že Twitter má denně kolem 200 milionů aktivních uživatelů, ale od doby, kdy Musk propustil většinu svých zaměstnanců, trpěl opakovanými technickými poruchami. Mnoho uživatelů i inzerentů reagovalo nepříznivě na nové poplatky za dříve bezplatné služby na sociálních sítích, na změny moderování obsahu a na návrat dříve zakázaných pravicových účtů. Musk tento měsíc uvedl, že Twitter od doby, kdy převzal kontrolu, přišel zhruba o polovinu svých příjmů z reklamy.
Mateřská společnost Facebooku Meta tento měsíc také spustila svou textovou platformu s názvem Threads, která má podle některých odhadů až 150 milionů uživatelů. Ale množství času, který uživatelé stráví na konkurenční aplikaci, se v týdnech od jejího spuštění prudce snížilo, podle údajů společnosti Sensor Tower pro analýzu trhu.
Je otázkou, jestli bude Twitter atraktivnější a přitáhne nové uživatele. Zatím to vypadá, že každá změna vede ke ztrátě zájmu a úbytku uživatelů. Modrý ptáček byl pozitivně vnímanou ikonou, která si získala velký ohlas, již samotná změna loga může vyvolat v řadě lidí nevoli tuto sociální síť používat.