Pondělí , 25. 11. 2024

Kateřina

Reklamace? Připravte správně notebook na pobyt v servisu

02. 04. 2013

Až donedávna vše fungovalo, ale pak se z ničeho nic objevila závada. Přesně takto popisují uživatelé jeden z možných důvodů zahájení reklamace notebooku. Pokud se na zařízení stále vztahuje zákonná záruční lhůta, nezbývá než dopravit počítač do příslušného servisu. Toho lze ovšem docílit několika rozdílnými způsoby, které si nyní společně představíme. Upozorníme přitom na některé skutečnosti, jež je dobré mít na paměti.

 

Kam notebook doputuje a jak se tam dostane?

Nejprve si ujasníme, kdo bude vlastně laptop opravovat. Známí výrobci buď disponují vlastními servisními centry, nebo využívají služeb smluvních partnerů. Své výhody má i kombinace obou zmíněných variant, protože mimo jiné umožňuje pružně reagovat během pracovního vytížení hlavního servisu.

Možná však může být překvapující, že v případě speciální rozšířené záruky se hora vydá k Mohamedovi. Počítač tedy necestuje do servisu, ale technik dorazí v dohodnutou dobu přímo na místo zákazníka. Tato služba však není úplně běžná, a proto dále budeme popisovat standardní reklamaci.

Častou formu předání zboží do servisu představuje bezplatné vyzvednutí objednaným kurýrem. Na tento koncept spoléhá například Acer. Shodnou podobu přepravy počítače přebírá i tento pozáruční servis notebooků Acer. Další variantu přepravy symbolizuje přenechání zboží prodejci, u něhož byl notebook zakoupen. Zásilka zde však bude jednoduše přeposlána do servisu. Zbytečně tak dlouze cestuje a prodlužuje dobu reklamace.

 

Trocha teorie

Pokud do třiceti dní výrobce závadu neodstraní, následuje dohoda se zákazníkem. Ten přitom může žádat vrácení peněz. Pokud se u jednoho kusu projeví třikrát stejný defekt, vzniká právo na odstoupení od smlouvy.

 

Laxní zabalení skýtá nebezpečí neuznané reklamace

Ať již notebook putuje do autorizovaného centra nebo je cílem libovolný servis počítačů, vždy se klade důraz na důkladné zabalení zásilky. Zabrání se tak poškození během přepravy. Nejlépe uděláte, pokud počítač s baterií vložíte do krabice, ve které byl zakoupen. Často se rovněž přidává vytištěný formulář, který celou reklamaci zahájil a obsahuje popis chyby i informace o klientovi. Typicky se nepřikládá napájecí adaptér, vyskytují se však výjimky (např. v případě potíží s nabíjecím konektorem). S notebookem neposílejte žádné příslušenství (myš nebo brašnu). Na odstranění vady se nijak nepodílí a spíše servis zatěžuje kvůli nutnosti udržovat pohromadě zařízení adresované v jedné zásilce.

 

Pozor na data

Nikdy nesmíte zapomenout na zálohu důležitých dat. Pokud opravy notebooků zajišťuje menší servis, nebývá problém se dohodnout na individuálním přístupu, kdy společně s technikem zvolíte nejvhodnější cestu k uchování nebo překopírování souborů. Centrální středisko ovšem připomíná rozlehlou halu, kde s cílem urychlit dobu opravy mnoha zařízení může kdykoliv dojít ke ztrátě dat nebo přeinstalaci software. V případě počítače, jenž lze stále používat a trápí jej pouze méně závažná vada, můžete k vytvoření zálohy použít software dodaný od výrobce. Výrobky značky Lenovo například spoléhají na aplikaci Backup & Recovery, programy jiných producentů se jmenují obdobně. U kompletně nefunkčního kusu v naší modelové situaci buď požádejte o spolupráci servis Lenovo nebo k pevnému disku po jeho vyjmutí přistupte z jiného počítače s pomocí externího rámečku. Bez potřebných znalostí a zkušeností ovšem tento úkon raději přenechte odborníkům.

 

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek