Čtvrtek , 20. 06. 2024

Květa

Zdravý životní styl i při sedavém zaměstnání

19. 05. 2022

 

 

Bolest zad

Trápí i vás nedostatek pohybu a špatný jídelníček? Cítíte se kvůli svému sedavému zaměstnání mizerně? Žijte zdravě – budete se cítit lépe a spokojeněji. Poradíme, co je zdravý životní styl a jak s ním začít při zaměstnání s minimem pohybu.

Co je to zdravý životní styl

Ještě, než přejdeme k tipům, jak na zdravý životní styl, pojďme si definovat, o co vlastně jde. Základem je vyvážená strava a pravidelný pohyb. Patří sem i psychická pohoda, minimum cigaret, alkoholu a dalších návykových látek. Pokulháváte v nějaké oblasti? Je čas na změnu.

Zdravý životní styl a jídelníček

Co to vlastně znamená vyvážená strava? Měli byste jíst 5krát denně, a hlavně se nepřejídat. V pokrmech by měly být zastoupeny všechny makroživiny jako jsou sacharidy, tuky a bílkoviny.

Ale pozor – při sedavém zaměstnání je dobré na sacharidech trochu ubrat. Nemáte totiž takový energetický výdej. Kalorie navíc, které tělo nevyužije, se hned se uloží v podobě tuku. Sacharidy (přílohy, sladké, ale i pivo a další alkohol) mají vysokou energetickou hodnotu. Co s tím? Vyzkoušejte low carb dietu a zastavte tloustnutí.

Základem low carb stravy je, že snížíte příjem sacharidů. Naopak budete jíst více bílkovin, které tělo lépe využije a neuloží je do tukových zásob. Už se nebudete muset bát, že byste doslova tloustli před očima a zadělávali si na zdravotní potíže. Na stejném principu pracuje i keto dieta. Podívejte se na srovnání Nejlepší ketodieta na webu Studentpoint.cz a vyberte si program pro sebe.

Hubnete? Kupte si balíčky s jídly na delší časové období. Slevový kód KetoDiet.cz vám zajistí výhodnější cenu. Odpadnou vám starosti s plánováním stravy, nákupy a vařením. Sedavé zaměstnání a hubnutí jde s keto dietou jedna radost.

Využijete tento styl stravování, i když nechcete hubnout? Jen si nakoupíte jednotlivá bílkovinová jídla, po kterých nezhubnete, ale ani nepřiberete. Třeba jako obědy do práce. Nemusíte se zapojit do celého programu.

Zdravý životní styl a pohyb

Stinná stránka sedavého zaměstnání je nejen přibírání, ale i minimum pohybu. Přitom nedostatek pohybu způsobuje ochabnutí svalstva, ale i špatnou náladu. Každý den byste měli alespoň půl hodinu věnovat nějaké aktivitě.

Najděte si, co vás baví. Někdo rád chodí na procházky, jiní zase preferují dynamičtější aktivity jako je běh nebo posilovna. Cvičit se dá i z domova, takže výmluva na špatné počasí neplatí. Zjistěte, jak propojit mobil s TV přes HDMI a opřete se do toho s oblíbenou fitness aplikací.

Jak začít zdravý životní styl procvičováním těla? Jestli nejste zvyklí, začněte jen zlehka a postupně přidávejte. Nejde o to se strhat, ale posilovat tělo. Fyzická aktivita má vliv i na dobrou náladu – během ní se totiž do těla vyplavují endorfiny, takže se budete cítit lépe. Nemluvě o tom, že se odreagujete a zapomenete na stres z práce.

Cviky při sedavém zaměstnání

Cvičit se dá i při práci v kanceláři. Zhruba každou hodinu až 45 minut byste se měli zvednout a protáhnout se. Celý den sedět není přirozené a ani zdravé. Jen si tak zaděláváte na zdravotní potíže s krevním oběhem. To se může projevit křečovými žílami, ale i neurodegenerativním onemocněním, jelikož do mozku proudí málo krve.  

Jděte se projít po pracovišti nebo se jen protáhněte u stolu. Rozhýbejte si krk a krční páteř. Procvičte si ruce, dlaně a ramena. Vytáhněte se z pánve a otáčejte se do stran, protáhnete si tak hrudník i záda. Nezapomeňte na nohy, stačí s nimi trochu zahýbat, ideálně trochu rozhýbat kyčle a kolena. Pohyby provádějte pomalu a soustředěně, každý postoj dobře prodýchejte. Neměli byste cítit bolest, jen mírný tah.

Nezapomínejte na odpočinek a relaxace

I psychická pohoda patří do zdravého životního stylu. Nic by se nemělo přehánět – nedržte nesmyslné hladovky, nepřepínejte se při cvičení. Vyhraďte si dny na relaxaci a odpočinkové aktivity, při kterých zregenerujete tělo i mysl.

Masáže, sauna, jóga, meditace, procházky v přírodě, terapie červeným světlem. Každý si pod pojmem relax přestavuje něco jiného. Hlídejte si i dostatek spánku – denně bychom podle odborníků měli naspat 7,5 hodiny. Během této doby se dostatečně vystřídají všechny spánkové fáze, tělo se zregeneruje a mozek utřídí vše, co měl během noci na práci.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Nepřehlédněte

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek