Máte starší auto a závistivě pokoukáváte po těch nových, nablýskaných a hlavně vybavených nejrůznější nadstandardní výbavou, jako je barevný displej na palubní desce, DVD přehrávač, integrovaná GPS navigace nebo třeba couvací kamera? Koupě takového auta je ale dost možná mimo vaše možnosti, nebo se prostě svého miláčka jen nechcete vzdát. Nevěště hlavu, Sencor si pro vás nachystal autorádio se spoustou integrovaných hraček!
Sencor patří už léta mezi výrobce low-end autorádií a notorické “integrátory“ všeho možného do jednoho zařízení. Základní myšlenka spojit dohromady autorádio s GPS navigací není nic nového a integrované palubní systémy nových vozů je mívají běžně. Sencor se ale rozhodl postavit takové rádio, jako samostatný přístroj i pro starší vozy. Do redakce nám dorazila oproti původně avizované SCD 9204 nižší verze tohoto autorádia SCD 9104. Ta se liší pouze v jiných mapových podkladech, zaměřených kromě ČR spíše směrem na východní země. Dražší SCD 9204 má pak podrobné mapy celé Evropy.
Kam s ním?
Se základní otázkou, jak nacpat do čelního panelu barevný dotykový displej dostatečné velikosti pro přehrávání filmů a zobrazení GPS map, si u Sencoru nedělali těžkou hlavu a čtyřpalcový TFT displej prostě přesahuje o kus spodní hranu rádia. Je to o dost lacinější řešení, než dosud známé vysouvání displeje z útrob autorádia. Logicky potom vyvstává otázka, jestli takto vytrčený displej nemůže kolidovat třeba s ovládacími tlačítky v autě. Může, ale proto jde ručně vyklopit dopředu cca o 15°.
Pokud je to málo, nastupuje motorické vyklápění celého předního panelu ve čtyřech krocích, což je pro nás hračičky spolu s dotykovým displejem asi nejefektivnější funkce rádia:). Líbí se nám domyšlený detail v podobě držáku na tužku k ovládání touchscreenu ze spodní strany displeje, takže je vždy po ruce. Tedy do chvíle, než ji ztratíte. To by ale nebyla až taková tragedie, protože dotyková obrazovka jde pohodlně ovládat i prstem. Displej si pak ale náležitě umatláte.
Kolem displeje jsou vcelku logicky rozmístněna všechna ovládací tlačítka, na která jsme zvyklí z normálních autorádií. Mají pouze modré podsvícení, které není až tak příjemné a nejde bohužel nijak změnit jak po stránce barvy, tak intenzity. Škoda, možnost sladit barvu podsvícení s tím na přístrojové desce je dnes už celkem běžná funkce. Celý přední panel se při zakládání DVD/CD disku do mechaniky motoricky převede do vodorovné polohy, aby odkryl šachtu mechaniky. Panel i s displejem je pochopitelně odnímatelný a součástí je i ochranný obal s těhotenským břichem uprostřed (aby pojmul displej).
Po odklopení panelu jsme byli trochu zmateni, protože jsme narazili hned na dva sloty pro SD/MMC karty. Jeden v těle rádia, druhy seshora odnímatelného panelu. Ten se ukázal jen jako servisní, vyhrazený výhradně pro aktualizaci software. Podle všeho nepodporuje slot karty SDHC (není nikde uvedeno, nicméně jsme neměli možnost ověřit), což je hodně mrzuté, protože představa 16GB nebo 32GB karty plné hudby a videa na cesty se nám zamlouvala více, než omezení “pouhých“ 2GB.
Autorádio jako autorádio
Podívejme se nejdříve na ty běžnější funkce. Samotná instalace rádia je jednoduchá a závisí na tom, do jaké míry budete chtít autorádio integrovat a využívat jeho možnosti. Myslíme tím, zda budete chtít připojit třeba další obrazovku, subwoofer nebo naopak připojit další zdroj signálu na AV vstup. Zde narážíme na jednu nestandardní vychytávku v podobě samostatného vstupu pro couvací kameru a kabeláž, která se napojí na couvací světla. Signál z kamery (která ale není součástí) se pak automaticky zobrazí na displeji při zařazení zpátečky. Běžné spoje pak rychle obstará dvojice sdružených ISO konektorů. Sencor nepodporuje ovládání externího CD changeru, zřejmě s představou, že vše spasí DVD plné MP3 hudby. Je fakt, že ze Sencoru nikdy Car Hi-Fi nebude a ani si ty ambice nedělá, takže se mu to protentokrát pokusíme odpustit.
Při prvním spuštění nás trochu zaskočila délka jeho aktivace, která dosáhla skoro 10 sekund. Sencor nás také uvítal drobným šuměním reproduktorů naprázdno, tak běžným pro levná rádia. Je však tak slabý, že za jízdy ho nelze vnímat a hlavně, kdo by si pouštěl autorádio naprázdno bez zvuku? Při hodnocení samotného zvuku musíme být opatrní, protože značně závisí na kvalitě reprosoustav, takže se omezíme pouze na konstatování, že subjektivní zvukový projev byl na srovnatelné úrovni s postarším Panasonicem, instalovaným v testovacím autě dlouhodobě, což můžeme považovat pro Sencor za dobrý výsledek. Výkon 4x35W je pak do běžného auta dostatečný, i když tento papírový údaj bereme s rezervou.
Základní menu obsahuje šestici ikon se základními režimy a ovládání Sencoru SCD 9104 přes dotykový displej je opravdu komfortní a snadné. Displej má navíc dobré optické vlastnosti, také obstojný (a regulovatelný) jas i kontrast. Naladění rozhlasových stanic je dílem okamžiku, šestici nejoblíbenějších rádií si lze přiřadit přímo pod virtuální tlačítka na displeji. Ty se označí jejich názvem z RDS.
Následuje režim přehrávání optických disků. Jak už bylo zmíněno, mechanika přečte jak DVD, tak CD, včetně všech pálených ekvivalentů. Nicméně některé (dva) naše disky se Sencoru nezamlouvali a načetl je až na druhý pokus. O kvalitě optiky mechaniky jsme začali mít tedy pochybnosti a hned jsme se vydali do těžkého, rozmláceného terénu (standardní okrska druhé třídy:)), vyzkoušet jak si poradí s vibracemi. Integrovaná AntiShock vyrovnávací paměť však všechno pokryla a za celou dobu testu jsme nezaznamenali přeskočení skladby nebo jiný zkrat v přehrávání.
Autorádio jako multimediální přehrávač
Sencor SCD9104 zastane prakticky všechny funkce každého běžného DVD přehrávače. Uvnitř se o tento režim stará čip Mediatek 1389, což je dobrá volba. Běžnému DVD přehrávači odpovídá i běžný placatý IR dálkový ovladač. Tím lze sice rádio kompletně ovládat, ale my bychom spíše uvítali nějaký ovladač, který se lepí na přístrojovou desku v blízkosti volantu, a který napomáhá pasivní bezpečnosti. Tento ovladač za jízdy používat opravdu řidiči nedoporučujeme, neradi bychom přišli o cenné čtenáře.
Přes dotykový displej se neovládá DVD přímo, ale na obrazovce se zobrazí základní klávesy, především kurzorové šipky pro pohyb třeba mezi MP3 nebo videi. Sencoru nedělá problémy libovolná adresářová struktura, ani namíchané různé typy multimédií (na ty lze použít filtr). Video se při troše dobré vůle a dobrém zraku dá sledovat i ze zadních sedaček, ale celý film bychom takto shlédnout asi nechtěli. Na obraz lze použít až čtyřnásobné zvětšení, nicméně znak lupy zůstává v obraze.
Obrázky JPEG, hudba v MP3, ani video DivX a Xvid není pro Sencor překážkou. Mile nás překvapila rychlost načítání velkých fotografií a jejich detailnost. Bohužel nikde jsme nezjistili rozlišení použitého displeje. Širokoúhlé AVI video se nezobrazovalo proporčně správně a bylo ještě širší, než mělo. Částečně to šlo eliminovat lupou. Video lze přetáčet až rychlostí 32x dopředu i dozadu. Sencor podporuje také české DivX titulky formátů SUB, SRT a TXT, které se dokonce nemusí jmenovat shodně s videem. Jejich reálné použití bez připojení větší přídavné obrazovky je však prakticky nulové. Z hlediska funkčnosti potom není naprosto žádný rozdíl mezi operováním s DVD/CD diskem plným tohoto typu dat a SD/MMC kartou.
Autorádio jako GPS navigace
Aby bylo možné využít rádio jako navigaci, je třeba připojit do zadního konektoru GPS přijímač. Ten se ukázal jako velmi sensitivní a povětšinu času detekoval minimálně 7-8 družic se solidním signálem. Mapové podklady instalované v Sencoru pochází od Teleatlasu a jejich zpracování České Republiky je poměrně detailní, i když jsme narazili na nějaké ty “minisilničky“ , zkratky mezi vesnicemi, které v mapách nebyly. Pokud se ale budete držet běžných komunikací, navede vás Sencor SCD9104 spolehlivě. Mapy Teleatlas jsou obecně u nás nejrozšířenější a na webu k nim najdete spoustu materiálů, takže se o nich nebudeme hlouběji rozepisovat. Používá je Mio nebo TomTom a podle různých recenzí patří pro ČR k těm lepším. Pro autorádia Sencor je přizpůsobuje Cydle, kde po zadání vašeho sériového čísla lze stahovat aktualizace map.
Ovládání GPS navigace přes dotykový displej je opět snadné, nicméně pokud se šachta pro rádio v autě nachází hodně nízko ve středovém panelu, je krajně nebezpečné mapu sledovat vizuálně. Vhod tedy přijde jeden ze čtyř českých hlasů, který vás bude navigovat. Před hlasovým povelem rádio samozřejmě zcela ztlumí poslouchanou hudbu. Zde jsme narazili na jednu nepříjemnost. V režimu navigace lze korigovat pouze hlasitost zvuků z GPS a pokud budete chtít třeba ztlumit trochu hlasitost CD nebo rádia, musíte se nejdříve přepnout do příslušného režimu a provést korekci tam. To je za jízdy operace nanejvýš nebezpečná. Alespoň, že je na čelním panelu tlačítko MUTE pro celkové ztišení zvuku.Trochu nás zamrzelo, že integrace GPS netěží z autorádia maximum a její software neumí používat dopravní informace vysílané pomocí rozhlasu (RDS-TMC).
Multifunkce s omezeními
Sencor SCD9104 jako low-end autorádio s GPS navigací nijak nezklamal. Škoda jen, že výrobce nešel ještě dál a nedoplnil některé další užitečné funkce a nevyužil zcela potenciálu takového spojení. V rádiu jsme postrádali především Bluetooth handsfree, které by se v autě hodilo určitě víc, než integrovaná kalkulačka a kalendář. Také RGB nastavení podsvícení tlačítek nám nepřijde zas tak technicky náročné, aby je Sencor nemohl zaintegrovat.
Nicméně celkově musíme uznat, že tato kombinace nedopadla úplně špatně. Sencor bude ideální volbou především pro dostupný tuning interiéru starších automobilů. Ne každý “tuner“ má na to, aby do svého “vytuněného“ Favorita integroval špičkovou car audio techniku a Sencor dělá na první pohled výborný dojem zvláště díky náklopnému dotykovému displeji, který každou palubní desku značně omladí a modernizuje. Sencor přitom uživí signálem i přídavné displeje třeba v opěrkách a parkovací kameru ve staré Škodvce asi taky jen tak někdo nemá. Cenou toto multifunkční rádio nepřesahuje lepší samostatnou navigaci, nicméně za užitečnější celoevropské mapy u modelu SCD 9204 si je třeba dalších cca 1200 Kč připlatit.
Plusy a mínusy | |
---|---|
+ dobrý dotykový displej s variabilním naklápěním | – drobný šum v kanálech naprázdno |
+ citlivý GPS modul | – složitá korekce hlasitosti jiného, než pracovního režimu |
+ funkční AntiShock | – pouze jedna barva podsvícení tlačítek |
Najděte si autoriadio na Heureka.cz