Čtvrtek , 21. 11. 2024

Albert

Digitální technologie v dnešních autech

04. 02. 2019

U moderních vozů se čím dál tím méně důrazu klade na jízdní vlastnosti a design, které jsou u mainstreamu hodně podobné a stále více se řeší digitální technologie, které komfort za volantem posouvají ještě o level výše. Co vše dnes můžeme v autě mít?

Adaptivní tempomat už dnes najdeme i ve vozech nižší střední třídy, koncern VW je zde o krok dál a dovede vás kromě udržování odstupu od auta před vámi i udržovat uprostřed jízdního pruhu (“Lane assist”), stačí přidržovat volant. To je v kombinaci s automatickou převodovkou opravdu komfortní funkce vynikající třeba i v zácpách.  

 

Kromě toho samozřejmě auta již disponují pokročilými kamerovými systémy, které často dokáží i vytvořit pohled z ptačí perspektivy podobný tomu z počítačových her, i třeba ale přední kamera dokáže při manévrování ve městě hodně pomoci. Místo tradičních budíků také výrobci čím dál tím častěji nahrazují displejem, který dokáže zobrazovat třeba i mapu.

Pojďme se ale zaměřit primárně na multimédia. Infotainment v autě se vyvíjí a i když to výrobci aut, kteří si za multimediální systémy s navigací rádi účtují vyšší desítky tisíc korun, neradi vidí, tak se středobodem multimédií stává mobilní telefon. Vlastně to dává smysl – telefon je neustále připojený k internetu, sám se aktualizuje a jeho životnost je často mnohem kratší než auta, takže má vždy i novodobý hardware poskytující dostatek výkonu. Lepší už z principu musí být i navigace, která má díky univerzálnosti platforem mnohem více dat o provozu a uzavírkách. Navíc není nutné mít ve voze datovou SIM nebo nějaký její ekvivalent, který také výrobci rádi účtují zvlášť. Zrcadlení telefonu na větší obrazovku auta tak dává největší smysl a uvědomuje si to i tuzemská automobilka Škoda – nový model Scala by Carplay i Android auto měl mít už v základní výbavě.

Tuto technologii podporuje jak Apple se svým CarPlay, tak i Android se svým Android Auto. Na této platformě sice ještě není v ČR oficiálně dostupný, stačí však stáhnout APK pro váš telefon a bez problému funguje – osobně jsem to zkoušel na Mate 20 Pro. Obě platformy stačí připojit kabelem do USB a objeví se vám výběr aplikací, které lze spustit na obrazovce vozu. Na obou platformách pak funguje Waze a Google Maps, navigace má tak dostatek dat pro naplánování ideální trasy – což je něco, o co se výrobci snaží, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že se to příliš nedaří. Pokud byste přeci i po zrušení roamingu potřebovali i plnohodnotnou offline navigaci, nabízí se třeba Sygic, který momentálně podporuje CarPlay a časem by měl podporovat i Android Auto.

Kromě navigace lze na displeji pohodlně ovládat také hudbu, k dispozici je kromě nativní Apple i Android aplikace i Spotify. Na Androidu funguje o něco lépe, více rozdílů mezi oběma platformami najdete v tomto srovnávacím článku. I tak ale je přenos přes kabel kvalitní, hudbu lze jednoduše přepínat i vybírat playlisty, funguje i ovládání na volantu. Kromě hudby lze ovládat i podcasty.

Kromě toho lze samozřejmě i telefonovat, i když u Androidu je nutné mít připojený telefon k autu u přes Bluetooth. K dispozici pak máte své kontakty i historii hovorů.

Android Auto i Apple Carplay bývá často součástí nějakého příplatkového balíčku, nicméně oproti tovární navigaci stojí jen pár tisíc korun. Občas tedy výrobci tuto technologii bohužel spojují právě s tovární navigací, tato doba snad již brzy pomine.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Německý výrobce Rollei se primárně zaměřuje produkci akčních kamer, stativů a vybavení pro fotografy. My jsme měli možnost otestovat jednu ze tří nabízených autokamer, a sice model DVR-318, kterou pořídíte ve značkovém eshopu za 3 490 Kč, čímž se stává vlajkovou lodí (do auta) firmy v této kategorii.
Sluchátka Genesis Oxygen 400 jsou vcelku netradičně mezi herními periferiemi v provedení do uší, tedy tzv. „špunty“. Přes to, aby mohla být herní, nabízí možnost připojit mikrofon. Vedle toho nás při vcelku nízké ceně překvapila bohatá výbava.
Je tomu několik let, co jsem si kupoval auto a napadlo mě, jak by mělo být možnostech dnešních technologií jednoduché vlastnit věcičku, která by mi auto lokalizovala a dala vědět, kde se zrovna nachází. Profesionální monitorovací systémy byly nad moje (a obecně hodně předražené) možnosti. A nyní přichází Lamax s touto myšlenkou. Uchopili tento nápad za správný konec? Co vše vlastně za své peníze dostaneme?
Na tento článek mě přivedla reportáž na ČT1 v Reportérech ČT, která informuje o zcela bezprecedentním jednání ze strany MPSV vůči soc. firmě Amerfo, zaměstnávající 80 handicapovaných lidí. Dává jim práci, což je skvělé. Například v historické budově, kterou můžete vidět ve 3D online či se tam ubytovat. Prohlédnout si lze i další brněnské památky...
Dnes testovaným zařízením se výrobce snaží nabídnout duchovního nástupce, resp. klon, dříve uvedených zařízení typu 2 v 1 - stejně velkého VisionBooku 11Wa a menšího 10Wi-S. Od každého si bere něco, vždy vlastním způsobem. Chce být zcela novým a neokoukaným modelem v nabídce Umaxu. To se mu dozajista daří...
Nejsem fanoušek sluchátek v uších, nerad ztrácím kontrolu, přijít o sluch například na ulici vidím jako nechtěnou věc. Jako fanouška nových technologií mě naopak lákalo vyzkoušet sluchátka HIVE pods, přinášející budoucnost do současnosti. Čítají dva špunty s vlastní baterií a příjmem, dokonce nepotřebují kabel ani pro komunikaci mezi sebou.

Nepřehlédněte

Dobrých levných akčních kamer je jako šafránu, BML cShot1 4K s doporučenou cenou 1 390 Kč vypadá jako jedna z nich. Příbuznost s dražším sourozencem BML cShot3 4K nezapře a to je dobře.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek